«دادرسانه» صدای مطالبات مردم است/ پرونده‌هایی که پس از سال‌ها حل می‌شوند

گزارش : محمد ایرما

♦به گزارش سلام نیوز، فاطمه قنبری تهیه‌کننده برنامه «دادرسانه» که شنبه شب‌ها آنتن شبکه رادیویی جوان را در اختیار دارد، درباره این برنامه گفت: این برنامه از سال گذشته پخش خود را آغاز کرد و از همان ابتدا به دنبال مطالبه‌گری بوده است. مردم نیز از زمان شروع این برنامه، مشکل، تخلف، کم‌کاری و هر اتفاق دیگری را با ما در میان می‌گذارند تا در نهایت آن را به گوش مسئولان و مدیران مربوطه برسانیم.

او افزود: در این برنامه به دنبال این هستیم که روحیه مطالبه‌گری را در آنها بالا ببریم و با بیان درست معضلات و مشکلات مسئولان را در جایگاه پاسخگو قرار می‌دهیم.

این تهیه‌کننده درباره اینکه چه شد که تصمیم به تولید این برنامه گرفته است، بیان کرد: دغدغه‌مند هستیم و می‌خواهیم مشکلی از مشکلات موجود را حل کنیم. گاهی اوقات ممکن است تمام توجه مسئولان به مسایل و موضوعات بزرگ باشد و معضلات افراد شهرهای کوچک و دور را نبینند، ما قرار است صدای همان افراد باشیم و مردم نیز با گوشزد و بیان هر تخلفی از وسیع شدن آن و رسیدن کار به قوه قضاییه و هر ارگان و نهاد دیگری می‌توانند جلوگیری کنند.

او ادامه داد: به دلیل همه نکاتی که عنوان شد، تصمیم به تولید این برنامه گرفتم تا بتوانیم این مفهوم را انتقال دهیم که فضای مجازی می‌تواند مفید باشد و مردم باید مطالبه‌گر باشتد. اتفاق مهم این برنامه نیز این است که مسئولان و هر شخص مرتبطی به مباحث عنوان شده در برنامه واکنش نشان می‌دهند.

قنبری درباره بخش‌های مختلف «دادرسانه» عنوان کرد: این برنامه با حضور مطالبه‌گرها شروع می‌شود سپس به بخش پاسخگو می‌رسیم که یک مقام مسئول در واکنش به مشکل یا تخلفی که مطالبه‌گرها بیان کرده‌اند، پاسخ می‌دهد. پس از آن به بخشی دیگر از برنامه می‌رسیم که در آن پرونده‌های گذشته را که در «دادرسانه» مطرح کردیم و قول رفع شدن آن‌ها را نیز گرفته‌ایم، پیگیری می‌کنیم. همچنین اگر موضوع برنامه بار حقوقی با خود به همراه داشته باشد یک مشاور حقوقی نیز در برنامه حضور خواهد داشت.

او تاکید کرد: در این برنامه فضا را برای هر دو سوی یک دعوا باز گذاشته‌ایم تا هم مطالبه‌ها به راحتی بیان شوند و هم افرادی که به عنوان مسئول معرفی می‌شوند در صورت مقصر نبودن بتوانند از خود دفاع کنند.

این تهیه‌کننده درباره اینکه چگونه از مشکلات و معضلات مردم آگاه می‌شوند و تصمیم به پیگیری آن‌ها می‌گیرند، بیان کرد: در ابتدای شروع برنامه در فصل اول خودمان به دنبال این مشکلات رفتیم اما در ادامه برنامه و آشنایی مردم با ما، دیگر مسایل و مطالبه‌ها از سوی مردم به دست ما می‌رسید تا آن‌ها را پیگیری کنیم و به گوش مسئولان برسانیم.

او با بیان اینکه روند تولید برنامه و پیگیری پرونده‌های مردم سختی‌ها و مشکلات خود را دارد، گفت: زمانی که پرونده‌ای چندین ساله مانند «نگین غرب» به یک نتیجه می‌رسد و حرف مردم شنیده می‌شود، ما نیز همراه با مردم لذت می‌بریم و برای من از بهترین لحظه‌ها ثمربخش بودن تلاش‌های برنامه و رسیدن به پاسخ است.

تهیه‌کننده «دادرسانه» در پاسخ به این پرسش که پرونده‌هایی نیز بوده که اجازه پیگیری به آن‌ها داده نشده است، توضیح داد: بله، برای بعضی پرونده‌ها به ما اجازه پیگیری داده نشد چراکه این پرونده‌ها در قوه قضاییه همچنان باز بودند و پرداختن به آن‌ها ممکن بود در روند بررسی آن در قوه قضاییه مشکلی ایجاد کند و یا باعث ایجاد اتهاماتی شود. حتی گاهی با تهدید به توقف پخش برنامه نیز مواجه شدیم اما در تمام این مدت سعی کردیم با رعایت تمامی قواعد و جوانب برنامه را به آنتن رادیو جوان برسانیم و تلاشمان را برای رساندن صدای مردم به گوش مسئولان قطع نکنیم. تا این لحظه نیز پرونده‌هایی مانند نگین غرب، سکه ثامن، کارگران هفت تپه، صید ترال و موضوعات بسیار دیگری در این برنامه مطرح شده و به نتیجه رسیده‌اند که بابت تمام آن‌ها واقعا خوشحالیم و من به عنوان یک برنامه‌ساز لذتی از این بالاتر را تجربه نکرده‌ام که تلاشی که برای مردم به ثمر می‌رسد تا چه اندازه لذت‌بخش است.

قنبری با اشاره به اینکه درحال حاضر فصل دوم «دادرسانه» روی آنتن رادیو جوان است، گفت: فصل ابتدایی این برنامه را با کیاداود اسفندیاری روی آنتن بردیم که به عنوان مجری کارشناس در برنامه حضور داشت و به مسایل اقتصادی به خوبی آشنا بود و در روند برنامه بسیار کمک کننده، الان نیز در فصل دوم این برنامه شنبه شب‌ها ساعت ۲۱ حمید ترابیان از مجریان رادیو و تلویزیون اجرای «دادرسانه» را برعهده دارد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = هفده