23 آوریل روز جهانی”دیپلماسی صلح و چندجانبه گرایی” نام‌گذاری شد/ تاکید بر توزیع عادلانه قدرت در جهان در مسیر صلح

♦به گزارش سلام نیوز دبیرکل سازمان ملل روز 23 آوریل را در تاریخ جهان به عنوان”روز چندجانبه گرایی و دیپلماسی صلح” نامید و بر نیاز واضح و ضروری در جهان جهت دست یابی به راه حل های چند جانبه در حل مسائل و پرهیز از یکجانبه گرایی تاکید کرد.

سایت خبریnews.un اعلام کرد: آنتونیو گوترش رئیس سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه همه گیری COVID-19 یک تراژدی و یاد آوری غم انگیز است از اینکه چگونه ارتباط عمیق انسان ها در جهان امروز معنا می یابد، در پیامی که روز شنبه منتشر شد عنوان کرده است که نیاز امروز آشکار و ضروری ما دست یابی به راه حل های چند جانبه مشخص است. 

وی ضمن ورود جهانی به ترویج دیپلماسی صلح و بشر دوستانه تاکید کرد: این امر باید همه گیر بوده و باید بر اساس اقدامات مشترک فرا مرزی به نفع همه بشریت باشد . اولین اقدام در شرایط کنونی باید این باشد که بر اساس همین دیپلماسی شروع به توزیع عادلانه واکسن ها به عنوان کالای عمومی جهانی نمائیم؛ که این اکنون یک اقدام چند جانبه قوی و اولویت دار است.

در این جلسه مقام ارشد سازمان ملل متحد تصویری از تهدیدهای فراملی جهانی ، از بحران آب و هوا تا آلودگی و گسترش سلاح های کشتار جمعی ، تا توسعه فن آوری های جدید در غیاب اصول و هنجارهای توافق شده را ترسیم کرد.

وی گفت: ما به یك چند جانبه گرایی شبكه ای تر ، با هماهنگی و ورود بیشتر سازمان های منطقه ای و بین المللی ، موسسات مالی بین المللی و اتحادهای خصوصی نیاز داریم.

مقام ارشد سازمان ملل در ادامه اشاره کرد: ما به بیشترین چیزی که احتیاج داریم چندجانبه گرایی فراگیر است که در آن از جامعه مدنی ، بازرگانی ، مقامات کشوری و منطقه ای و سایر ظرفیت ها استفاده شود تا در این بستر قدرت به طور گسترده تر و منصفانه تری تقسیم شود.

رئیس سازمان ملل جهت خروج ایمن از بیماری همه گیر کرونا ، رسیدگی به بحران آب و هوا و ایجاد جوامع قوی تر و ایمن تر ، بر لزوم “اقدامات چند جانبه قوی” در شرایط کنونی تأکید کرد.

وی به مناسبت روز جهانی دیپلماسی صلح و چندجانبه گرایی از همه خواست تا تعهد خود را نسبت به راه حل های چند جانبه جهانی که برای مردم و کره زمین ارائه می شود و منافع همه را تضمین می نماید، تجدید کنند و همراهی لازم را داشته باشند.

در ادامه مقاله آمده است که چرا این روز را روز دیپلماسی صلح و چندجانبه گرایی نامگذاری می کنیم؟ هنگامی که سازمان ملل متحد در خاکستر جنگ جهانی دوم در سال 1945 تاسیس شد ، ماموریت اصلی آن حفظ صلح و امنیت بین المللی بود. طبق منشور سازمان ملل ، یکی از اهداف و اصول سازمان حل صلح آمیز اختلافات و جلوگیری از آفت جنگ است.

دیپلماسی صلح و چندجانبه گرایی این موضوع را مجدداً تأیید می کند و به استفاده از تصمیم گیری چند جانبه و دیپلماسی برای دستیابی به حل و فصل مسالمت آمیز منازعات بین ملت ها اذعان می کند.

در حالی که پیشگیری بسیار مهم است ، از دیپلماسی برای کاهش تنش ها قبل از آنکه منجر به درگیری شود ، یا اقدام سریع برای مهار و حل علل اصلی آن استفاده می شود

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× یک = 4