چگونه انسان صبورتری شویم؟ / 7 مهارت صبر افزایی

♦به گزارش سلام نیوز “صبر” یکی از ارزشها و مهارتهای مهم فردی و اجتماعی است که با بدست آوردن و تقویت آن می توان به پیشروی، آرامش و موفقیت بیشتری در عرصه زندگی فردی و اجتماعی دست یازید.

بسیاری مشکلات فردی و خلقی و اجتماعی در جامعه برآمده از آن است که انسانها عامدانه یا از روی اقتضائات زندگی صنعتی از صبر فاصله می گیرند ؛یا این مهارت را از اساس بلد نیستند یا بکارگیری آن را بی فایده و نشان ضعف می دانند ؛ این درحالی است که صبر نه تنها نشانه توان و قدرت روحی در مواجهه با مسائل که می تواند بسیار مفیده فایده باشد. از این رو در این مقاله بر آنیم راهکارهای متعدد که می تواند در افزایش صبر و تاب آوری اجتماعی مفید باشد را مورد بررسی قرار دهیم:

 

1-همواره به خودتان و دیگران زمان بدهید:

زمانی که عصبانی یا کلافه هستید یا در حل مسئله ای دچار بن بست شده اید صبر کنید ، عجله نکنید، عصبانی نشوید، بیرون بروید و از عامل عصبانیت فاصله بگیرید ، از محرک خشم دور شوید که این تایم کوتاه به شما کمک می کند تا ذهنتان را شفاف و احیا و باز کنید و راه حل بهتر و منطقی تری به ذهنتان خطور کند.

 

2- از دیگران کمک بگیرید :

بسیاری از ما بر این عادت هستیم که در موارد خشم یا مواجهه با آنچه که خشم ما را موجب شده است با آن مساله کنکاش بیهوده می کنیم و گمتن می کنیم راه حل با چلنج بیشتر با مساله خود را نشان می دهد درحالیکه که اغب موارد اینگونه نیست . از دیگران غافل نباشید . از تجربیات و نظرگاه دیگران و راه حل هایی که آنها می دانند و ممکن است به ذهن شما خطور نکرده باشد بهره ببرید. مشورت گرفتن از دیگران یک قدرت است . علاوه بر آن همدردی دیگران و کوش کردن به سخنان ما از جانب افراد امین – و نه هر کسی- می تواند خود نوعی تسکین روحی باشد. 

3-دلیل بی صبری خود را جست و جو کنید:

اینکه شما بی صبر هستید یا شده اید  می تواند نشانه ی چیزی خاص باشد.مثلا عامل بیرونی در شما حس ناخوئشایندی ایجاد کرده و یا رفتار نادرست داشته است و آستانه تاب آوری شما را اندک کرده است. گاهی اوقات خستگی زیاد ، استرس باعث بی صبری هستند ، این دلایل را شناسایی کنید و سعی در برطرف کردن آن ها داشته باشید .

 

4- صبر را باید تمرین کرد:

صبوری مهارتی است که اندکی از آن به صورت غریزی در همه انسانها وجود دارد اما باید از این ظریفیت روحی انسانی بهره برد و آن را تقویت کرد و بکار برد. متاسفانه این ظرفیت هم با غفلت و بی توجهی به آن می تواند زایل گشته و از بین رود و با توجه و اهتمام بدان تبدیل به مهارتی کلیدی شخصیتی در شما باشد که صد البته باید از آن به میزان مناسب و در زمان و مکان مناسب استفاده کرد. 

 

5-مهارت نفس گیری و اکسیژن رسانی بیشتر به مغز را در خود تقویت کنید:

-مهارت نفس گیری و تمارین آن را بیاموزید. روزانه در یک مکان خلوت اقدام به نفس گیری عمیق کنید . تعداد معمول آن سه دوره و در هر دوره دست ککم ده تنفس عمیق است. این کار اکسیژن رسانی به مغز را افزایش داده ، جریان خون رسانی را تسریع کرده و در نتیجه بر قوه فکر و افزایش صبر و ارامش درونی فرد اثر گذار است. 

 

6-از ورزشهای کاهنده التهابات روحی غافل نباشید:

ورزش به طور کل بر سلامت نغز و جسم اثرگذار است اما برخی از انواع ورزشها ا اثرگذاری بیشتر با تفکر و مغز اثر مثبت بیشتری بر صبر افزایی افراد داد. برای امثال سنا ، شطرنج، بازی های فکری، یوگا و مانندت آن می تواند این مهم را برای شما تسهیل نماید.

 

 7- اذکار را چاشنی مهارت صبر افزایی خود کنید:

برخی از اذکار هستند که دارای خواص روحی شگفت انگیزی برای ذهن و مغز افراد هستند و می توان با مداومت بر آنها بر توانمندی روحی در افزایش صبر درون موثر عمل کرد . برای مثال:

1- رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ (بقره-250)
«پروردگارا، بر [دلهاى ] ما شکیبایى فرو ریز، و گامهاى ما را استوار دار، و ما را بر گروه کافران پیروز فرماى.»

2-رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمینَ (اعراف- 126)
پروردگارا، بر ما شکیبایى فرو ریز و ما را مسلمان بمیران.»

2. دعای 7 صحیفه سجادیه «یا من تحل به عقد المکاره» و دعای 58 و 175 صحیفه سجادیه

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + شش =