• ایران و روسیه پتانسیلهای فراوانی برای همکاری دارند

دکتر محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و داروی ایران در سفر خود به مسکو مذاکرات پایانی را با طرف روسی قبل از امضای توافقنامه نهایی برای تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی انجام می دهد.

در زیر گفت و گویی با دکتر شانه ساز رئیس هیات ایرانی می خوانید:

 

علت محدود بودن حجم  محموله ارسالی واکسن اسپوتنیک وی به تهران چیست؟

به دلیل شرایط خاصی که برای حمل و نقل این واکسن وجود دارد، یعنی دمای منفی ۱۸، منفی ۲۰ درجه باید حتما یک مرحله تمام زنجیره تامین را یعنی از کارخانه تا فرودگاه مسکو و از آنجا تا فرودگاه امام در تهران و انبار را انجام می‌دادیم و لجستیک را چک می‌کردیم. و این یکی از دلایلی بود که حجم انبوه نگرفتیم تا اگر مشکلاتی در حمل و نقل باشد، آنها را شناسایی کنیم که خوشبختانه به خوبی انجام شد و مسئله‌ای نبود.

بحث دوم این است که بالاخره تقاضای زیادی وجود دارد و حجم و گنجایش تولید شرکت تولید کننده روسی محدود است. ولی در پارت‌های بعدی میزان افزایش پیدا خواهد کرد و ما می‌توانیم میزان بیشتری واکسن دریافت کنیم.

بر اساس اظهارات جناب آقای سفیر ایران در روسیه محموله های بعدی سی‌ام بهمن‌ ماه و دهم اسفند ماه وارد ایران می شود. آیا این موضوع صحت دارد و این محموله ها حدودا با چه تعداد دوزی وارد ایران می شود؟

بله همینطور است. آنچیزی که در قرار اولیه است حدود ۲ میلیون دوز است که دریافت خواهد شد، محموله اول خوشبختانه وارد شد، ما امیدوار هستیم بنابر آنچه جناب سفیر، آقای جلالی اعلام کردند چیزی حدود ۵۰۰ هزار دوز تامین خواهد شد و مابقی آن با یک فاصله زمانی کوتاهتری امیدوار هستیم تا قبل از پایان مارس بتوانیم بین یک تا دو میلیون از این واکسن را دریافت بکینم و به هر حال واکسیناسیون را در ایران آغاز کینم و همینطور که می‌دانید گروه اولی که دریافت کننده هستند پرسنل آی سیو و همچنین پرسنلی که به طور مستقیم با بیماران مبتلا به کووید سر و کار دارند، خواهند بود که در همین هفته واکسیناسیون آنها شروع خواهد شد و بعد به ترتیب گروههای سالمندان و بیمارانی که به دلیل نیاز و ویژگی‌های بیماریشان باید حتما در پروتکشن اصلی قرار بگیرند و بعد از آن گروههای دیگر که واکسن را دریافت کنند.

برنامه برای ۲۰ هزار دوز واکسنی که روز پنج شنبه وارد شد چیست؟ واکسیناسیون چه زمانی آغاز می شود و چه کسانی در اولویت هستند؟

ما  در وزارت بهداشت اولین گروهی را که در اولویت قرار دادیم که باید واکسن را دریافت بکنند، همکاران ما هستند که در آی سی یو و بخش‌های مراقبتهای ویژه بیمارن بستری مبتلا به کرونا فعالیت می‌کنند. به خصوص آن گروهی که تاکنون آلوده نشده‌ و بیمار نشده‌اند، آنها گروه اولی هستند که دریافت کننده این واکسن خواهند بود و بعد بقیه کادر درمان، سالمندان و همین ترتیب که پیش برویم بیماران خاص و افرادی که بدلیل بیماری زمینه‌ای که دارند امکان ابتلایشان به کرونا بیشتر است و درنهایت همه جمعیت را بتوانیم واکسنیه کنیم.

هیئت ایرانی امروز دیشب به مسکو سفر کردند و اهداف این سفر چیست و قرار است برنامه تولید مشترک واکسن اسپوتنیک با کدام یک از بخش‌ های ایران انجام شود، سازمان غذا و دارو انستیتو پاستور یا بخش دیگری؟

ایران و روسیه پتانسیلهای دیده نشده فراوانی برای گسترش همکاری در عرصه‌های مختلف و از جمله حوزه سلامت و به خصوص دارو و واکسن دارند، به هر حال دو کشوری هستند که به لحاظ نزدیکی جغرافیایی می‌توانند همکاری مشترک زیادی را شکل بدهند، نیازهای همدیگر را بخوبی می‌توانند تامین کنند، به طور مثال در جمهوری اسلامی ما برای بیشتر داروها و خطوط دارویی ظرفیتی بیش از ۴ برابر نیاز ۸۵ میلیون نفر جمعیت خودمان داریم. ما حدود ۹۸ درصد از داروهای مورد نیاز را در داخل کشور تولید می‌کنیم و در زمان تحریم‌ها  و با وجود آنکه تحریمها واقعا غیر انسانی بودند و پذیرفته شده نیست در هیچ مورد، خصوصا در بحث دارو و تجیزات پزشکی وکالاهای سلامت محور، ولی این تحریمها که متاسفانه تحمیل شد، انگیزه محققین صنعتگران ما، تولید کنندگان ما بسیار بیشتر شد. این دوره تحریم واقعا حتی برای واردات مواد اولیه در تولید دارو و تجهیزات پزشکی که فقط مصرف پزشکی داشت و دریافت کننده نهایی آن مشخص بود، مانع ایجاد کرد. ولی خب در کشور ما به هر طریقی بود این ظرفیت ایجاد شد، این دستگاهها و این مواد به طرق مختلف و با زحمت فراوان و با هزینه گران تر وارد و نصب شد و خوشبختانه ۹۸ درصد داروها را در کشور تولید می‌کنیم.

در  کشور روسیه هم پتانسیل‌های بسیار زیادی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و واکسن وجود دارد که ما می‌توانیم در این حوزه همکاری بکنیم. آنچیزی که الان دیده می‌شود یک نقطه شروع و یک نقطه عطف است و در جلساتی که با مسئولین وزارت بهداشت و با دیگر مسئولین روسیه خواهیم داشت و با اهتمامی که هم وزیر بهداشت و هم سفیر ایران، آقای دکتر جلالی در روسیه دارند، من بسیار خوشبین هستم که این توانمندی‌ها پتانسیل‌های دیده نشده بتواند هر چه زودتر بازیافت و دیده شود تا ما در این عرصه بتوانیم هم نیازهای همدیگر را برطرف کنیم و هم در بعد اقتصادی همکاریهای گسترده‌ای را با هم شروع بکنیم.

مطلب پیشنهادی

دکتر عامری: نقش برگزاری کنفرانس دیپلماسی اسلامی در شناخت رسول مهربانی و اخلاق و مقابله با تحریف‌های مختلف

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی دیپلماسی اسلامی، گفت: سعی می‌کنیم در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = شانزده