تاکید بر نقش بی‌بدیل سازمان‌های مردم‌نهاد از منظر نخبگان در همایش جهانی ائتلاف سازمان‌های مردم‌نهاد

پنل اول کنفرانس بین‌المللی “ائتلاف سازمانهای مردم‌نهاد برای صلح و عدالت و همگرایی ملل” در روز اول با حضور اندیشمندان و فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد دکتر داود عامری(دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی)،حجت الاسلام محمود محمدی عراقی(مسئول محترم دفتر  رهبر معطم انقلاب در قم)، لاله افتخاری(دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان)،مسعود چینی گر زاده(رئیس انجمن جهانی صلح و سلامت)،زهره الهیان (رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد در مجلس شورای اسلامی)،محسن پاک آئین(سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران)،محمد رضا مجیدی (دبیرکل مجمع مجالس آسیایی) برگزار شد.

به گزارش سلام نیوز حجت الاسلام محمود محمدی عراقی ، مسئول محترم دفتر  رهبر معطم انقلاب در قم  در این همایش اشاره فرمود : برخی واژه ها نزد همه انسان‌ها محبوب و برخی واژه‌ها منفور هستند.  در ادبیات جهانی هیچ واژه ای به اندازه صلح و عدالت و آزادی نزد همه انسان‌ها محبوب نیست و این فرصت جهانی برای برقراری فرهنگ مشتک انسانی و تمدنی است و در میان همه ملتها هیچ واژه‌ای نیز به ظلم و بی عدالتی و خشونت نا مطلوب و مضموم نیست.

عراقی افزود: از جهت فرهنگ سازی انسانی این موضوع بسیار حائز اهمیت است چراکه ریشه این موضوع بر میگردد به فطرت مشترک الهی در میان تمام انسان‌ها . افراد اگرچه در فرهنگ‌ها و جغرافیای مختلف رشد می کنند اما یک خصوصیت مشترک بین آن‌هاست که فطرت  آن‌هااست.

ریشه مشترک و نگاه مثبتی به آزادی و عدالت و حقوق بشر در تمام جوامع وجود دارد و نگاه منفی نسبت به استبداد و خشونت میان آن‌ها دیده می ‌شود مگر افراد و جوامعی که از مجرای آن کسب منفعت می‌کنند. این فهم و ادبیات مشترک است که نشان از آرمان مشترک بین انسان‌ها دارد که می تواند وحدت افرین باشد و همگرایی ایجاد کند.

وی ادامه داد: همه انسان ها خونریزی و ظلم را بد می دانند و مقابله با ظلم و فساد و بی عدالتی و بر قراری حق انسان‌ها را مطلوب می دانند پس اشتراک آفرین است. باید اعتراف کنیم درجهانی زندگی می کنیم که منطق زور حرف اول را می زند و در هر ساعت انسان‌های بیگناه از زنان و مردان و کودکان در حال مورد ستم واقع شدن هستند به ویژه در منطقه ما درخاورمیانه  و یمن و فلسطین و افغانستان که مورد ظلم و بی عدالتی  و .. با صلاح ابر قدرت ها واقع شده اند.

ایشان در ادامه تاکید کرد: جالب اینجاست که ابر قدرتها که داعیه حقوق بشر هستند حتی از تروریستها به نفع منافع خود دفاع می کنند و حقوق بشر ملتها را لگد مال می‌کنند . پس در این میان متاسفانه از دست سازمانهای بین المللی و حقوق بشر کاری ساخته نیست و اینجا نفش سازمانهای مردم نهاد در ایجاد صلح و عدلت و حقوق بشر و مبارزه با بی عدالتی برجسته می شود چراکه سازمانهای جهانی مدعی حقوق بشر و جهان سالم به علت وابستگی مالی به ابرقدرت‌های جهانی از آرمان و هدف انسانی خود دور شده و بیشتر در مسیر منافع ابر قدرتها حرکت می‌کنند که یک نظم منفی به نفع همین ابرقدرت‌ها را موجب شده است و ما شاهدیم در موارد نقض حقوق بشر در بهترین حالت به دادن بیانیه‌ ای بعضا بدون صداقت اکتفا می‌شود. اما سازمان‌های مستقل مردم نهاد میتوانند به معنای واقعی کلمه مقابل اپارتاید و تبعیض و نقض حقوق بشروفادارانه ایستادگی کنند و به ایجاد جهانی از صلح و عدالت و سلام و امنیت یاری رسانند که مطلوب همه انسانهاست.

دکتر داوود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی در پیش در آمد کنفرانس گفت: یکی از بزرگترین آرمان های بشری صلح و عدالت است.
اما متاسفانه این آرمان بزرگ به جهت عدم همکاری سازمان های بین المللی و مداخله منافع قدرت های بزرگ تاکنون امکان‌پذیر نشده است.

شایسته است در روز جهانی صلح اندیشمندان و سازمان‌های مردم نهاد با هم ائتلاف کنند برای این آرمان بزرگ.
از این رو مجمع جهانی صلح اسلامی با همکاری شبکه‌ای از NGOهای ایران و جهان و بعضی دستگاه های فرهنگی بر آن شدند تا برای این آرمان بزرگ با هم ائتلاف کنند و با همراهی و هماهنگی هم این خواست نهایی را پیگیری نمایند.
کنفرانس بین المللی ائتلاف جهانی سازمان‌های مردم‌نهاد برای صلح، و عدالت و همگرایی ملل به همین جهت برگزار می شود.
این کنفرانس با هدف:
• تبیین حوزه آرمان صلح و عدالت جهانی
• شناسایی و هم مسیر شدن سازمان های علاقه‌مند
• ساخت یک ائتلاف مفهومی
• صدور بیانیه جهانی صلح و عدالت
• هماهنگی در برنامه
این کنفرانس در ۵ مرحله در سال ۱۴0۰ و 1401 برگزار می شود. اولین مرحله آن امروز آغاز می شود و پنجمین مرحله آن در سال ۱۴۰۱ در روز جهانی صلح برگزار خواهد شد.
امیدواریم تا سال ۱۴۰۱ بیانیه صلح و عدالت جهانی توسط شورای مرکزی ائتلاف اعلام جهانی شود و راهی برای این آرمان بزرگ بردارد.
بی شک این قدم موثری برای همگرایی ملل خواهد بود.
از این فرصت استفاده کرده از همه آزادگان، اندیشمندان و مدیران NGO ها می خواهم که ما را در این مسیر خیرخواهانه و بشردوستانه همراهی کنند.

دکتر لاله افتخاری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان گفت: اگر مومنان بخواهند به رستگاری و صلاح برسند باید به چند برنامه توجه کنند . یکی از برنامه‌ها این است که صبر کنند و بدانند راه حق سخت و پرپیچ‌وخم است. راه حق دشمن زیاد دارد اگر در جایی هم دیگر امکان صبر نیست باز تصبر کنند یعنی همچنان صبر را نشان بدهند و در راه حق حرکت کنند .


وی در بخشی دیگر از سخنانش افزود: دوم اینکه مومنان باید بایکدیگر ارتباط داشته باشند تا جامعه ایمانی به سوی صلاح و فلاح ایجاد کنند.
در دوران معصومین هم چیزی شبیه به این بود. مردم به صورت مویرگی حول امام ارتباط داشتند این چیز جدیدی نیست و اهل بیت هم انجام می‌دادند.مردم باید تحت لوای سازمانهای مردم‌نهاد به هم پیوند خورند و حرکت کنند.
یعنی هویتهای و اذهان مستقل اما متحد یعنی وحدت در عین کثرت. یعنی هویتهای مستقل اما در راستای یک هدف در قالب تشکلهای مردم نهاد که باید مورد تاکید اسلام باشد یعنی بر مبنای نیکی و تقوا همراه هم شوند تا هدفی محقق شود.
افتخاری در ادامه تاکید کرد: یکی از مصادیق مهم و ارزشمند “بر” که از طریق تقوا بدست می‌آید همان صلح عادلانه و نرمش قهرمانانه است؛ که مورد تاکید رهبری بوده است و نه هر صلحی که بر پایه ذلت و انفعال باشد.
دبیر اتحادیه زنان مسلمان در ادامه تصریح کرد: اگر شبکه سازی از مردم صورت گیرد و در راه درست و هدف حق خود صبر و مقاومت و جهاد پیشه کنند راهگشا خواهد بود. صبر بر مصائبی که کلا از سوی دشمنان میرسد و همین طور صبر بر طاعت و معصیت.
ایشان در پایان تاکید کرد: ما می‌دانیم نقش بانوان در مکتب وحی چیست.آن‌ها بسیار نقش آفرین هستند. زنان در عرصه انقلاب‌ها هم دوش و بلکه جلوتر از مردان هستند.فراموش نکنیم که امام می‌فرمود اگر زنی به میدان بیاید گروهی را با خود آورده و اگر مردی به میدان بیاید تنها یک نفر آمده است. باید از زنان در این مسیر مهم در جوامع استفاده کرد.

دکتر زهره الهیان دبیر فراکسیون سازمانهای مردم نهاد نیز در این همایش گفت :سازمانهای مردم‌نهاد می‌توانند فارغ از اعمال نفوذ دولتها و قدرتها بستر را برای اشاعه صلح و عدالت فراهم کنند.
ما در گام دوم باید ظرفیت این سازمانهای مردم‌نهاد را شناسایی کنیم و قدر بدانیم و دیپلماسی عمومی را تقویت کرده و با کمک آن‌ها برقرار کنیم تا پیام انقلاب که صلح و عدالت است را بتوان با کمک آن ترویج داد.
ایشان در بخشی دیگر از سخنانشان ابراز امیدواری کردند: ان‌شاءالله این هم فکری‌ها در ایجاد عدالت و صلح کمک کننده باشد ؛که اسلام مبانی جدیدی نیز برای آن دارد. تفکر عدالت محور را باید تبیین کنیم و بابی با مردم جهان باز کنیم.

 

برای دریافت پنل دوم کنفرانس اینجا کلیک کنید

 

دکتر محمد رضا مجیدی ، دبیرکل مجمع مجالس آسیایی نیز تاکید کرد: مباحث نظری بسیاری در این زمینه طرح شده است. باید دید که سازمانهای مردم نهاد در همگرایی ملتها فرصت است یا تهدید و چه نقشی در صلح بانی و صلح آفرینی دارند؟
نقش سازمانهای مردم نهاد باید در سطح محلی و ملی و منطقه ای و بین المللی و دخالت دادن آنها در اداره امور مورد توجه باشد و با غفلت روبرو نشود . تجربه نشان داده است هر کار، مردم، پایه آن باشند آن سرنوشت خوبی دارد و به ثمر می‌رسد.
ایشان در بخش دیگری از سخنانش گفت: شاید شکل و شمایل سازمانهایی که مردم بانی آن هستند، عوض شده باشد اما کارکرد آنها در روابط انسانی و اجتماعی چه در سطح داخل یا بین الملل را ما از گذشته دور داشته‌ایم.
باید گفت سازمانهای مردم نهاد در تمام سطوح بسیار فرصت ساز است و نه تهدید ساز بلکه اگر رها شدگی مردم و حرکت انفعالی را داشته باشیم و اگر از تاثیرگذاری سازمانهای مردم نهاد در جوامع غافل شویم، این تهدید است.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر سازمانهای مردم نهاد ، حرکت نخبگان و دانشگاهیان و نیز رسانه ها مورد محرومیت واقع شود این برای جوامع تهدید زاست . اگر ما بتوانیم ظرفیت سازمانهای مردم نهاد را با پایش حاکمیتی در خدمت اهداف نظام بگیریم بسیار می‌تواند در عرصه دیپلماسی موفق تر باشند.
ما باید یک بازخوانی از ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد به ویژه در حوزه صلح و عدالت و حل مسائل داخل و خارج داشته باشیم.

 

دکتر مجتبی رحماندوست، دبیر جامعه خیرین کشور نیز در این همایش گفت: اگر مفهوم سازمانهای مردم نهاد را یک گستره در نظر بگیریم و آن را نوعی حرکت جمعی و مردمی بدانیم به دریای عظیمی از حرکتهای مردمی می‌رسیم که تغییرآفرین و تحول آفرین هستند.
این تشکل‌های مردمی خشت‌هایی را تشکیل می‌دهند که در کنار قدرت سخت قرار می‌گیرد؛نوعی وحدت اجتماعی ایجاد می‌کند که همان قدرت نرم را نیز قوت می‌بخشد.
اگر کشوری مورد هجوم مسائل گوناگون قرار گرفته باشد تشکلهای مردمی می‌تواند موزائیک‌های مقابله با این تهدید باشند و چون خشتهای پدافند غیر عاملی قدرت نرم جوامع عمل کنند.
اگر جامعه به این سطح رشد فکری رسید و از این سازمانها و نهادها قدرت مردمی را به صحنه آورد می‌تواند با تکافل سازمانی و توانمندی جمعی مجموعه‌ای ایجاد کند و دربرابر قدرت سخت و نرم دشمن بایستد و از معرکه‌ها سرافراز بیرون بیاید.
اگر این موازییک ها و خشت و آجرها مردمی توسط تشکلها روی هم چیده شوند به گونه‌ای حرکتهای مردمی، حرکت قدرتمند مردمی در خدمت اهداف جوامع را ایجاد میکنند.

 

دکترمحسن پاک آئین، سفیر سابق کشورمان نیز تاکید کرد: سازمانهاي مردم نهاد يك پديده اجتماعي محسوب مي‌شـوند و در كشورهاي مختلـف بـا توجـه بـه فرهنـگ موجود در آن كشور، براي انجـام امـور داوطلبانـه بـا گـرايش هـاي فرهنگي، خيريه‌اي، محيط زيـست، بـشردوستانه و … در چـارچوب قوانين كشورها فعاليت مي كنند.

اين سازمانها معمولاً با همت افرادي پديد مـي‌آينـد كـه تـلاش بي‌قيد و شرط و خالصانه و بـدون چـشمداشـت را سـرلوحه عمـل خويش قرارداده و هرچند معمولاً بدون حمايت دولتها در جامعـه شكل ميگيرند اما داراي تعاملات و ارتباطات دو جانبه با دولتهـا مي‌باشند و معمولاً در راه اهداف آرماني و مقدس گام بر مي‌دارنـد.

ایشان تاکید کرد: ميتوان گفت كـه مـشاركت در ايـن سازمانها سبب تشويق افراد جهـت انجـام خـدمت بـه يكـديگر و احساس تعهد نسبت به هم مي‌باشد.
آموزش و توسعه و ترویج حقوق بشر اسلامی کرامت اسلامی
گفتمان سازی و جلب افکار عمومی و نخبگان ،ارائه گزارش از وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان نقش موثر در روند ایجاد قوانین بین المللی مرتبط با حقوق بشر مبتنی بر کرامت انسانی سازمانهاى بين المللى از راهكارهاى تحقق امنيت اجتماعی شوند.


دکتر مسعود چینگر زاده، دبیر انجمن جهانی صلح و عدالت نیز در این همایش گفت: توجه به زمینه پیدایش و هویت و ابعاد سازمان‌های مردم‌نهاد میتواند از چرایی و اثرمندی آن پرده بردارد.
این سازمانها نخست دررسال ۱۹۴۵ نخستین بار در سازمان ملل متحد جهت تفکیک هر سازمان غیر دولتی از سازمانهای وابسته به دولت مورد استفاده قرار گرفت. مهم‌ترین کارکرد این سازمان‌ها نشان از نقش آنها در تربیت جوامع و پیشبرد حل مسائل آن‌هاست.

وی تاکید کرد: کمک به مردم در حل مسائل، افزایش آگاهی اجتماعی ، افزایش کارامدی و به کار گیری نخبگان و کاهش خشونتهای اجتماعی از مهم ترین کارکردهای آنهاست و بدون آنها مسائل اجتماعی به سختی حل شدنی است.

چینی‌گر زاده تاکید کرد: ناآگاهی و مقابله نااگاهانه با سمن‌ها جهت رقابت، فقدان قانون تشکیل، درک و دانش ضعیف مردم از آن‌ها در برخی کشورهای در حال توسعه ، باور ضعیف دولتها به سازمانهای مردم‌نهاد در اثر به کار نگرفتن آن‌ها بزرگترین چالش پیش روی این سازمانهاست که معمولا با اهداف مثبت شکل می‌گیرند. در حالیکه با نگاه درست تنها این سازمانها هستند که می‌توانند مشارکت مردمی را حول اهداف دولتها و حکومتها فعال و ساماندهی کنند و ظرفی در صحنه ملی و بین الملل و فرصتی برای حفظ حقوق عامه باشند و نقشی برای تامین صلح و تقویت جامعه مدنی و رضایت مردمی را ایجاد کنند.این سازمانها چون وابستگی کمی به دولتها دارند پس مانند واسط عمل می‌کنند و بهترین ظرف برای کمک به دولتها و بازوان قدرتمندی برای پیشرفت و توسعه هستند.

 

برای دریافت پنل دوم کنفرانس اینجا کلیک کنید

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 × پنج =