پنل دوم کنفرانس” ائتلاف جهانی سازمان‌های مردم نهاد” برگزار شد/ تاکید بر لزوم افزایش همکاری و تجمیع نیرو مقابل ظلم و بی عدالتی در جهان

پنل دوم همایش بین المللی “ائتلاف جهانی سازمان‌های مردم نهاد برای صلح،عدالت و همگرایی ملل” دوشنبه 29 شهریور با حضور دیگر اندیشمندان داخلی و مدعوین خارجی برگزار شد.

به گزارش سلام نیوز ،دکتر زهرا عابدینی “معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور” در پنل دوم همایش ائتلاف سازمانهای مردم نهاد گفت: نقش سازمانهای مردم نهاد در توسعه دیپلماسی عمومی و اهمیت و جایگاه سازمانهای غیر دولتی در تقویت این دیپلماسی هدفمند و سودمند و تحقق همگرایی اجتماعی و فکری میان ملت ها با توجه به شناخت اجتماعی از داخل همین جوامع ،بسیار بالاست.

ایشان تاکید کرد:همه می‌دانیم جهانی شدن و تحولاتی که در عرصه تکنولوزی و فناوری اطلاعات ایجاد شده است، ساختار نظام بین الملل را تحت تاثیر قرار داده است و این باعث شده است ساختار نظام بین الملل در عصر کنونی از فضای غیر دولتی بسیار اثر پذیر باشد و این بستری برای اشاعه اهداف عالی و فرهنگی کشورماست. اکنون نظام ساختار بین الملل دچار تحولات اساسی شده است و تعاملات نیز دچار دگرگونی گردیده است و این نقش سازمانهای غیردولتی در تبلیغ و اشاعه اهداف انسانی را در صدر جدول قرار داده است. 
ایشان تاکید کرد: امروز کارکردهایی که در گذشته می دیدیم و عرصه بین المللی را بازی گران دولتی پیش می بردند اکنون جای خود را به گروههای غیر دولتی در کنار دولتها در عرصه بین الملل داده است.
این نوعی مشارکت اجتماعی هدفمند و سودمند در سطح بین الملل ایجاد کرده است. نخبگان اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی در عرصه بین الملل و  حضور و فعالیت آنها  باعث شده است افکار و اندیشه ها به هم نزدیک شده و دیپلماسی عمومی از این منظر بسیار تقویت شود و نقش پررنگی در سیاست خارجی کشورها داشته باشند. 
در واقع این دیپلماسی عمومی و تقویت آن در سازمانهای مردم نهاد در تعاملات اجتماعی و فرهنگی و دانشگاهی و مساله پناهندگان و نیز درگیر شدن این سازمانها در امور سیاسی بین المللی باعث هدایت افکار عمومی جهان توسط سازمانهای غیر دولتی شده است . 
وی در ادامه افزود: این سازمانهای مردم نهاد هستند که با حضور پررنگ خود افکار عمومی اجتماعی را در جهان متحول کرده و می‌کنند و ریشه اولویت تغییرات اجتماعی در جوامع و بین الملل، نه فقط در بحث منافع بلکه در بحث پیشبرد جامع اهداف یک سیستم از همین NGO شکل گرفته است. 
سه مدل دیپلماسی عمومی در فهم آن اثرگذار است که یک “دیپلماسی فرهنگی” ، و بعد “دیپلماسی رسانه ای” و سپس “دیپلماسی مبادله ای” که باعث مشارکت قدرتمند نخبگان اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در ملتها در حوزه بین الملل شده است.

فروز میتیبوروالا “دبیر کل مجمع همبستگی هند و فلسطین” در پنل ۲ در این کنفرانس در مورد استقرار و سودمندی استراتژی سلام و عدالت در جهان صحبت کرد.

وی تاکید نمود: سازمان‌های مردم نهاد در کشور هند نقش بسزایی را در بحث اداره جوامع ایفا می‌نماید. این اثرگذاری مخصوصا در زمینه حقوق بشر و عدالت اجتماعی دیده می‌شود.

“لیندزی جرمن” مدیر برنامه‌های ملی ائتلاف NGOها ضد جنگ در انگلیس” نیز در پنل دوم این کنفرانس در مورد داعش و پیشرفت آن‌ها در عراق و افغانستان و نقش سازمان‌های مردم نهاد در اجتناب از ادامه تنش و ظلم و لی عدالتی در این میادین صحبت کرد.

 وی گفت: اشغالگری داعش، به کشتن مردم بی‌گناه و به یک فاجعۀ وحشتناک انسانی در جهان منجر شده‌است.

ایشان ادامه داد: “جون بایدن” اشاره کرده بود که دخالت نکردن برخی از همین نهادها در عراق و سوریه و آمریکا باعث شد که نظام پیشین افغانستان سقوط نماید.

 

برای دریافت پنل اول کنفرانس اینجا کلیک کنید

جرمی کوربین “رهبر پیشین حزب کارگر انگلیس و چهره جهانی ضد صهیونیست” اشاره کرد: امروز جهان در امنیت به سر نمی‌برد و ما نیاز به ورود سمن‌ها در بحث منافع و امنیت ملل در همکاری با حکومت‌ها هستیم.

وی افزود: نژاد پرستی و اسلام هراسی به شدت در جهان انتشار پیدا کرده است و ورود سازمان‌های مردم ‌نهاد می‌تواند در تغییرات اجتماعی سازنده در مبارزه با اسلام هراسی و نگاه منفی به اسلام اثرگذار باشد.

ایشان ادامه داد: مردم باید کنار هم دیگر باشند، مشکلات محیط زیست و آلودگی و مانند آن را حل کنند. لازم است این سازمان‌ها به طور جدی در بحث “عدالت سلامتی” در ابعاد فرد و اجتماع حرکت‌های نوین و اثرگذاری را آغاز کنند. کار سازمان های مردم نهاد دقیقا از اینجا شروع می گردد یعنی کمک به مردم و ارتباط با دولت‌ها در بررسی مسائل مردم.

غلام مرتضی“مدیر موسسه صلح و آموزش از پاکستان حیطه صلح عدالت و سازندگی پاکستان” نیز اشاره نمود : کلمه سلام از کلمه اسلام ریشه دارد و خداوند متعال به آن اشاره کرد و از ایجاد جامعه‌ای در امنیت و سلامت و رفاه اجتماعی به صورت عادلانه برای آحاد مردم خبر می‌دهد.

 وی افزود : وقتی در مورد جمهوری اسلامی پاکستان صحبتی می‌شود، باید اشاره کرد که انواع مختلفی از سازمان های مردم نهاد برای ایجاد سلام، استقرار، صلح و بشریت در آن در ارتباط با هم همکاری می‌کنند.

ایشان ادامه داد : به طور عمومی، سازمان های مردم نهاد مخصوصا در زمینه آموزشی و ادبیات نیز نقش بسزایی ایفا می‌نماید.

در پاکستان نقش سازمان های مردم نهاد به ویژه در فعالیت‌های تخصصی خودشان و برگزاری سمینارها و نشریه ها برای ایجاد امنیت و عدالت و صلح و شکوفایی جوامع خیلی آشکار و واضح است و پاکستان در این زمینه بسیار پیش رفته است.

دکتر جان ریس “از بنبانگذاران سازمان های صلح طلب اروپا” در این همایش گفت : سازمانهای مردم نهاد داخل آمریکا در فرهنگسازی داخلی آمریکا و مبارزه با تبعیض نژادی و نیز  رویارویی با بسیاری سیاستهای ضد صلح این کشور مانند تحریم و مقابله با آن خوب عمل کرده اند و به عنوان نمایندگان جامعه مدنی توانسته اند علیه سیاست تحریمی آمریکا در همدردی با برخی کشورهای تحریم شده گام های مثبتی بردارند. 

ایشان تاکید کرد: سازمان های غیر دولتی می توانند در مسیر کمک به دولت ها بسیار مفید افتند.

حجت‌الاسلام محمد جواد زارعان ، معاون محترم امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در ادامه همایش اشاره داشتند: امیدواریم با اشاعه این معرفت‌ها و برنامه ها زمینه صلح و عدالت برای بسر امروز که از ظلم و خشونت رنج میبره نجات دهنده باشد و این اقدامات در اشاعه امنیت و صلح و عدالت اثرگذار باشد

موضوع صلح و عدالت و این ارزشها برای انسان امور مطلوب به دات است و خلقت بشر با این امور همراه است . بشر در همان فطرت اولیه از صلح و عدالت و خوش تعاملی استقبال می کند و از خشونت و امور زجر اور پرهیز دارد. 

یک نوزاد وقتی تعامل عادلانه و صلح محور را می بیند آن را می آموزد و در جوامع هم دیدن آنها تربیت زاست .

همه و همه برای قیاس به قسط و عدالت و داد است تا در همه زمینه‌ها این عدالت شود

پیامبران ماموران برقراری و قصاوت به عدل و قسط بودند .

این ویژگی در مسیر خلقت انسانی رخ داد و مسیر ارسال رسل و اوامر الهی همه برای برقراری عدالت در تمام زمینه ها است که گام مهمی برای امنیت و صلح است .

نقاط مقابل مثل ظلم و بی عدالتی و خشونت امور شیطانی هستند و شیطان به آن فرمان می‌دهد که در راس آن صهیونیسم جهانی است

هرچه به هرم شیطانی نزدیک می‌شویم این اعمال خشونت و طلم و بی عدالتی عادی است اما هرجه به قلمروی الهی نزدیک می‌شویم مبارزه با فساد و بی عدالتی و ناملایمات است و افراد باید این را از خود آغاز کنند

بشر باید چشم را باز کنند و طلم ستیزی و مبارزه با بی عدالتی و ظلم و خشونت را آغاز کنند و این سازمانها در این زمینه ید واحده را می تواند متحد کند.

حجت الاسلام  محمد صادق رجایی” دبیرکل موسسه یادبود امام خمینی در هند” در این همایش گفت: عدالت واتحاد یکی از ضروریات زندگی بشر است و در قرآن نیز بدان اشاره شده است: ادخلوا في السلم کافة..
این یک اشاره هست خیلی دقیق و عمیق که انسان اسیر ارتباطات با جهان است و محور این ارتباطات باید با عدالت واتحاد باشد اگر عدلات نباشد هرگز امنیت و صلح نیست و اگر اتحاد نباشد نیز تحقق عدالت بسیار سخت می شود. 
از این جهت، انسان باید کرامت انسانی را حفظ کند که از دایره انسانی شدن مساوی است  با حیوانی شدن و حیواتی نگریستن.  خدا به انسان عقل عطا نموده است پس برای بهره گیری از آن در این مسیر باید تردید نماید. 
وی تاکید کرد: اگر جامعه جهانی به سوی عدالت گسترده و اتحاد قدم بردارد، انسان به سوی سعادت وکمال وکرامت انسانی و به سوی اهداف انسانی قدم برمی‌دارد که نقش دیپلماسی عمومی و سازمانهای غیردولتی بین المللی در این زمینه حائز اهمیت است. 
اگر این محقق نشود یک بحران جدی وشدید و به سوی سقوط بشر، و به سوی جهل و نادانی و مادی‌گرایی صرف قدم برمی‌دایم که همان منافع کشورهای سلطه گر است.پس باید به سوی عدالت و اتحاد و انسانیت قدم بر میداریم.

 

دکتر جیم موری “نویسنده و تحلیلگر مسادل سیاسی در اروپا”نیز در این همیش افزود: در ماجرای حمله عراق به ایران این بسیار پرواضح است که نوعی اقدام غیر قانونی بود و آن زمان سازمانهای مردم نهاد چندان پررنگ و اثر گذار نبودند . اگر سازمانهای مردم نهاد بیشتری در راستای اقدامات ضد جنگ فعالیت میکردند جنگ علیه کشور ایران  تا این اندازه به طول نمی کشید. 

ایشان ادامه داد : سازمانهای مردم نهاد ، در طول جنگ عراق و حمله به این کشور و نیز مساله افغانستان نیز می توانست تغییرات و باز دارندگی ایجاد کند اما متاسفانه به علت تقابل ناسالم برخی دولت ها با آنان و تضعیف جایگاهشان خسارات زیادی به عراق و افغانستان وارد شد. 

دکتر کریس نینهام ” مدیر اجرایی ائتلاف NGOها ضد جنگ در انگلیس” در پنل 2 در کنفرانس بین المللی ائتلاف جهانی سازمان‌های مردم نهاد برای صلح، عدالت و هم‌گرایی ملل اشاره کرد که وقتی تونی بلیر و جورج بوش به افغانستان و عراق حمله کردند، همه بر این باور بودند که این حمله فاجعه آور خواهد بود.

وی افزود : این حمله آمریکا با تروریسم ۲۰۰۱ هم زمان بود. الان ما داریم می بینیم چقدر تروریسم در کل جهان مخصوصا در آسیای مرکزی تا خاورمیانه و آفریقا انتشار پیدا کرد. این پدیدۀ تروریسم در جهان باعث رعب و وحشت بسیاری به جا گذاسته‌است، که ائتلاف سازمان های مردم نهاد در جهان برای مقابله با این پدیده نقش بسزایی را ایفا می نماید.

ابو الفضل صبوری “نماینده مجمع جهانی اهل بیت در کشور نامبیا” نیز در این کنفرانس اشاره کرد: در ابتدا باید بدانیم، بدون عدالت، نمی‌توانیم صلح و آشتی را به دست بیاوریم و زمانی که از صلح صحبت می کنیم عدالت در آن مستتر است در غیر این صورت صلح ارزشمند محقق نمی شود.
وی تاکید کرد : نقش NGO و سازمانهای مردم نهاد در این میان در برقراری این اندیشه بزرگ و عدالت و صلح وآشتی بسیار قوی است چرا که محدودیت های ارگان های رسمی را ندارند و ارتباطات وسیع تری را در قالب حاکمیت ها تجربه می کنند.
ایشان تاکید کرد: صلح واقعی، این است که بتوانیم در برقراری صلح، رفع تبعیض، کک به مستضعفین،رفع گرسنگی، داشتن امنیت و زندگی آرام باهم همکاری کنند. پس سازمان های مردم نهاد هدف و آرمان اصلی شان این است که عدالت و امنیت را در جهان حفظ کنند.

دکتر کیت هادسون ” دبیر کل ائتلاف جهانی خلع سلاح های هسته ای”در این همایش گفت:عملکرد قدرت ها و صاحبان صنایع نطامی و رفتار آن ها خود می تواند  در ترویج صلح و عدلات اثر گذار باشد . من امروز خوشحالم که جنگ در افغانستان پایان یافته است.  سازمان ما به عنوان یک سازمان مردمی و برخاسته از جامعه مدنی در جهان تلاش بسیاری کرد تا مانع حمله به افغانستان شود و در کاهش خسارات نیز تلاش بسیاری کرد.

وی ادامه داد : همچنین ما با جنگ عراق مخالفت کردیم و به عنوان یک سازمان مردم نهاد اعلام کردیم حمله کنندگان به این کشورها فقط در پی مجازات جمعی مردم افغانستان و عراق بوده اند و هرگز به نفع مردم و آنها حرکت نکرده اند؛ در حالی که شمار اندکی از مردم این کشورها ممکن بود در حوادث ۱۱ سپتامبر دست داشته باشند و نه همه آنها ؛ و این غیر انسانی بود.

این اندیشمند صلح ادامه داد: ۲۰ سال از حوادث ۱۱ سپتامبر می‌گذرد و همه افرادی که مسئول این فجایع و جنگ‌ها بودند باید بازداشت و محاکمه شوند. افغانستان با بی‌رحمی مورد حمله قرار گرفت اشغال و نابود شد و هیچ معیار مناسبی برای اکثریت مردم آن کشور دیده نشد. اینکه دولت ما با سیاست نادرست و غیر انسانی این بلا را بر سر مردم افغانستان آوردند فقط موجب شرمساری مردم آمریکاست و من به عنوان نماینده یک سازمان مردم نهاد فقط می توانم بگویم که شرمسارم. حالا ۲۰ سال از حمله افغانستان گذشته باید دید آیا کشورهای جنگ افروز درسی از این فاجعه گرفته‌اند؟ همه ما مردم جهان هم دیدیم که جنگ راه حل نیست و سازمان‌های مردم نهاد در حل مسائل می توانند مفید عمل کند. جنگ برای مشکلات افغانستان راه حل نیست همان گونه که در عراق راه حل نبود.
 پرسش این است که ما به عنوان جنبش خواهان آزادی و برابری ملت ها و ضد تحریم و جنگ ، باید به راه خود ادامه دهیم تا اطمینان حاصل شود که این اتفاقات مثبت رخ دهد و دیگر جنگی به این شکل وجود نداشته باشد که باعث تخریب یک کشور آنهم برای حمله عده ای به آمریکا وجود داشته باشد. پیام من به جوانان دنیا و رسانه ها و سازمانهای مردم نهاد این است که راه شما در مبارزه با بی عدالتی و خطاهای اینچنینی از سوی برخی قدرت ها و علیه انسانیت درست است.

دکتر سید محمد طاهایی مسئول دفتر همکاری های علمی-بین المللی دانشگاه جامع امام حسین(ع) در همایش ائتلاف سازمانهای مردم نهاد گفت: امروزه با رشد علیم و فکری و عقلی در جوامع دیگر نقش سمن ها و نخبگان در حفظ امنیت در جهان بر کسی پوشیده نیست.برای سمن ها ۴ عنصر اصلی در نظر می‌گیریم.
۱. ایده و فلسفه ای که بار معنایی که این سمن ها بر دوش می کشند و علت پیدایی که کمک متحدانه و همدلانه همه مردم به یکدیگر و به جامعه بشری بوده است.
۲‌.  ایده پردازها که تجلی از ایده و فلسفه و هدف را به سمت عملی شدن را نشان می دهند. 
۳. جامعه ارزش که جامعه ای است که به سطح درک و همراهی با این هدف مهم و عالی همراه فکری و عملی هستند.
۴. روش اجرا وپرداخت و عملکرد این سمن ها .
پس بخاطر همین است که می بینیم، بعضی از سمن ها یا سازمان های مردم نهاد و مجموعه غیردولتی در یک محیط فرهنگی اجتماعی جواب می گیرد، و در بعضی جوامع کمتر رشد یافته جواب نمی‌گیرد.
گاهی اوقات دلیل آن را به ساختار سیاسی و برخی تقابل ها ارجاع میدیم در صورتی که ریشه اصلی آن در ناآگاهی و نبود دانش در کشوهای رشد نایافته فکری است. در کشور ما فلسفه این سازمانها در کمک به مردم و دولتها به خوبی روشن است و باید از آن حمایت همه جانبه صورت گیرد. 

دکتر علی فهیم دانش “مدیرکل امور بین الملل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران” در ادامه همایش گفت : موضوع قابل توجه امروز د مدیریت جوامع چه در عرصه داخل یا بین الملل،نقش سازمان های مردم نهاد در یک حفظ منافع انسانها برای زندگی بهتر و تحقق صلح و امنیت بین‌المللی است که امروزه برای همگان در بعد نخبگی روشن و قابل فهم است.

ایشان تاکید کرد: طی ۲۰ سال گذشته در عرصه حقوق ،روابط بین الملل و مطالعات اجتماعی میان سرزمینی، تحولات بسیار زیادی رخ داده است که دقیقا در این نقطه نقش سازمانهای مردم نهاد و ورود نخبگان به فهم و حل مسائل روشن می شود. 

این مساله پس از ۱۱ سپتامبر و تحولات امنیتی افغانستان بیشتر شد و تغییرات بسیاری کرد که یکی از این تغییرات نقش سازمان‌های مردم نهاد در ایجاد امنیت و هدایت افکار عمومی و همچنین تعامل با دولت ها در حل چالش ها بود که حتی افراد حاضر در دولت را به عضویت رسمی این سازمانها در آمریکا ترغیب کرد. 

وی در ادامه افزود: سازمان‌های مردم نهاد بازیگران غیردولتی هستند که در همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و همچنین دولت‌ها می توانند علاوه بر منافع ملی در تحقق امنیت عمومی و ارتقا سطح زندگی و رشد و هدایت افکر عمومی جهان حائز اهمیت باشند.

در حقیقت باید اعتراف کنیم که امروزه کنترل افکار عمومی در دست سازمان های غیردولتی در جهان است. این سازمانها می‌توانند به علت ارتباط مستقیم مردم و همکاری مردم و نخبگان با آنها پلی میان دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی باشند و امروزه دولتی موفق است که این سازمانهای مردم نهاد را در داخل و خارج از کشور با خود همراه نگه دارد. 

امروزه شاهد هستیم که افراد در تمام جوامع دنبال حقوق بشر و حق توسعه و حق زنذدگی و حق پیشرفت و غیره هستند که باز در پله اول به این سازمانهای مردم نهاد بر می خوریم که در تفهیم این مسئله و پاسداشت و صیانت از این نوع حقوق در مسیر توسعه همت گماشته اند. در عرصه مبارزه با بی سوادی، سلامتی، آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن و به طور کل ارتقاء سطح کیفیت زندگی و تفکر پارامترهای رضایت از زندگی بسیار اثرگذار عمل کرده اند و منجر به ایجاد صلح و رضایت عمومی شده اند و اگر دولتها در کنار خود از قدرت نرم این سازمانها بهره ببرند حقیقتا موفق عمل می کنند

هارون عزیز پروفسور ” استاد دانشگاه و پژوهشگر عدالت اجتماعی در آفریقای جنوبی” نیز در پنل ۲ در کنفرانس بین المللی ائتلاف جهانی سازمان‌های مردم نهاد تاکید کرد که دیپلماسی عمومی و سازمان‌های مردم نهاد دارند تلاش می کنند که عرصه دیپلماسی عمومی را بررسی کنند  و دارند قانون سیاسی و روابط اقتصادی را پیشرفت می کنند، این روابط که بین ایران و جنوب آفریقا وجود دارد.

 وی افزود : آن‍ها دارند روی دیپلماسی عمومی و فرهنگی تمرکز می کنند.

ایشان هم ادامه دادند : هدف رییسی‌شان این بود که در رابطه با ایران به صلح آمیز انرژی هسته‌ای پشتیبانی وحمایت نمایند.

دکتر حسین دیرانی “نویسنده و پژوهشگر و تحلیلگر سازمانهای بین المللی از استرالیا”در پنل ۲ کنفرانس تاکید کرد : جامعه مدنی در روند و تغییرات سیاسی و فرهنگی و برای بهره‌مند شدن از آزادی و استقلال نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و محور جامعه مدنی امروز در سازمانهای مردم نهاد می چرخد.

وی افزود : حکومت‌ها و کشورها بسیار تلاش نمودند تا نقش سازمان‌های مردم نهاد را فعال کنند.

ایشان ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد در ایران می‌تواند برای ترویج حقوق بشر اسلامی و برقراری ارتباطات اجتماعی میان ملل نقش بسزایی را در دیپلماسی عمومی ایفا نمایند.

برای دریافت پنل اول کنفرانس اینجا کلیک کنید

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 × شش =