کنفرانس«ائتلاف جهانی سازمان‌های مردم‌نهاد برای صلح، عدالت و همگرایی ملل» برگزار می‌شود

به گزارش سلام نیوز کنفرانس “ائتلاف جهانی سازمان‌های مردم‌نهاد برای صلح، عدالت و همگرایی ملل”روزهای یکشنبه 28 و دوشنبه 29 شهریورماه 1400 به صورت مجازی به میزبانی مجمع جهانی صلح اسلامی برگزار می‌شود. 

در بیانیه صادر شده از سوی دبیرخانه این کنفرانس آمده است : صلح، مطلوب و آروزی انسان ها است، اما این صلح زمانی مناسب و مطلوب است که بر محور عدالت بنا شده باشد؛ به همین دلیل، صلح عادلانه آرزوی قلبی همه انسان ها، ملت ها، فرهنگ ها، ادیان و یک گفتمان مشترک جهانی می‏باشد. با این وجود، جهان به دلایل مختلفی با چالش ها و تهدیداتی در حوزه صلح، امنیت، فقر، محیط زیست و مسائلی از این دست مواجه هستند که دولت‌ها، نمی توانند به تنهایی در برخورد با این مسائل به طور کامل و موفق عمل کنند.

از این رو؛ با توجه به پیچیدگی های تحولات انسانی و اجتماعی، تحقق اهداف دولت ها و نظام جهانی، در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بدون مشارکت و همیاری آحاد جامعه به وجود نخواهد آمد. سازمان های مردم نهاد زاییده یک چنین نیازی برای مشارکت جامعه در پیشبرد فعالیت دولت ها هستند. سازمانهای مردم نهاد، که به اختصار از آن به سمن یاد میشود، در راستای رشد جامعه مدنی و پدیده دولت ـ ملتِ مدرن، در جوامع  شکل گرفته اند. این سازمان ها از طریق همکاری مردمان با هم و با دولت و بخش خصوصی، در بسیاری از زمینه ها بسترساز توسعه و رشد جامعه می باشند. به عبارت دیگر؛ سازمان‌های مردم نهاد، در قالب سازمان‌های داوطلبانه، غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی، تبدیل به رکن سوم جوامع شده اند که به عنوان نهادهای مدنی، واسط بین دولت و مردم بوده و بخش مهمی از مشارکت مردم در توسعه جامعه را از این طریق شکل می‌دهند.

امروزه، سازمان‌های مردم نهاد در دنیای مدرن کارکردهای بسیاری را بر عهده گرفته‌اند به طوری که به بخشی غیر قابل چشم‌ پوشی از جامعه و سیاست تبدیل شده‌اند. برخی از این سازمان‌ها حتی توانسته‌اند به طور ثابت بازوهای اجرایی و حتی نظارتی بر برخی نهادهای دولتی باشند. به عبارت دیگر این سازمان‌ها مسئولیت کمک به مردم و دولت‌ها را دارند.

بنابراین؛ »سازمان های مردم نهاد«، سازمان هایی با شخصیت حقوقی مستقل، غیردولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی هستند که برای انجام فعالیت داوطلبانه با گرایش فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، بشردوستانه و بر اساس قانونمندی و اساسنامه‌ی مدون، رعایت چارچوب قوانین موضوعه‌ی کشورها و مفاد آیین نامه‌های اجرایی آن فعالیت می‌کنند.

مهمترین هدف ایجاد و تقویت سازمانهای مردم نهاد غیردولتی افزایش ظرفیت نظام اجتماعی از طریق ایجاد شرایط مساعد برای بارور شدن توانمندیهای بالقوه است. بطوریکه می‌توان ضرورت ایجاد و تقویت سازمان‌های مردم نهاد را در تحقق اهدافی چون کوچک‌سازی دولت، توانمندسازی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی و بهینه‌سازی و عملیاتی سازی برنامه‌های کشور در تقویت صلح، عدالت و همگرایی عنوان کرد.

از اینرو،، سازمان های مردم نهاد به جهت اهداف و نحوه فعالیت که مبتنی بر مردم می باشد و از این جهت بار معنایی ویژه ای نزد شهروندان دارد، از اثرگذاری بالایی و شگرفی در تعاملات داخلی و خارجی برخوردار است. به همین جهت برخی معتقدند این سازمان ها در تعامل با صلح، عدالت و همگرایی داخلی، منطقه ای و جهانی، دو رویکرد متفاوت را می‌توانند از خود به نمایش بگذارند. یعنی ضمن این‌که می‌توانند به حفظ و توسعه صلح، عدالت و همگرایی بین‌المللی منجر گردند، استفاده منفی و نامطلوب از آن نیز می‌تواند صلح و همگرایی داخلی و بین‌المللی را با چالش و خطر اساسی مواجه سازد.

مجمع جهانی صلح اسلامی با هدف بررسی تبیین مفهومی، حقوقی و توانمندی اجرایی سازمان های مردم نهاد و فراهم آوردن موجبات تدوین یک سند ملی فراگیر در این حوزه و فراهم آوردن موجبات تصویب نظام جامع قانون سازمان های مردم نهاد در بدنۀ اجرایی دولت یعنی وزارت کشور، در نظر دارد کنفرانس بین المللی: «نقش و جایگاه سازمان های مردم نهاد کشور در ائتلاف جهانی برای صلح، عدالت و همگرایی»، را در اواخر شهریورماه و مقارن با 30 شهریور، روز جهانی صلح به صورت وبینار در تهران برگزار نماید تا ضمن تببین علمی نقش و جایگاه سازمان های مردم نهاد کشور در ائتلاف جهانی برای صلح و عدالت، زمینه­های تولید گفتمان سازی مناسب در مقوله فعالیت این سازمان ها را فراهم کرده و دستاوردهای حاصل را به دستگاه های مسئول و سازمان های جهانی ارایه دهد.

اهداف کلی:

  • تبیین مبانی علمی، حقوقی و قانونی شکل گیری سازمان های مردم نهاد
  • تبیین نقش و جایگاه این سازمان ها در تحقق صلح، عدالت و همگرایی

اهداف عملیاتی:

  1. تبیین و تشریح ضرورت‏ها و الزامات توجه به سازمان های مردم نهاد در جهان
  2. تولید ادبیات مفهومی در خصوص سازمان های مردم نهاد و توسعۀ صلح و عدالت جهانی
  3. توجه دادن نخبگان و رسانه ها به جایگاه سازمان های مردم نهاد در کشورها و در جهان
  4. ارایۀ راهکارهای مؤثر برای فعالیت سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف
  5. نقد و بررسی گفتمانی در حوزه همگرایی های داخلی و خارجی مبتنی بر نقش و اختیارات سازمان های مردم نهاد

محورهاي نشست:

  1. سازمان های مردم نهاد؛ مبانی نظری و کارکردها
  2. نقش سازمان های مردم نهاد در استقرار صلح و عدالت جهانی و مقابله با ظلم و خشونت
  3. سازمان های مردم نهاد و رابطه آن با قدرت ها و دولت ها
  4. دیپلماسی عمومی و سازمان های مردم نهاد
  5. قدرت نرم جوامع و سازمان های مردم نهاد

مخاطبین:

  • نخبگان و اندیشمندان علمی، فرهنگی و اجتماعی
  • سازمان های مردم نهاد فعال در داخل و خارجی از کشور
  • سازمان های و دستگاه های فرهنگی و اجرایی
  • دستگاه ها و پارلمان های قانونگذار ملی و بین المللی
  • فعالان حوزه سازمان های مردم نهاد

زمان و مکان اجرا:

  • روزهای یکشنبه 28 و دوشنبه 29 شهریورماه 1400
  • به صورت مجازی در لینک های زیر:

www.salamnews.ir

www.rubika.ir/iw_peace

www.aparat.com/iwpeace/live

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 × = هجده