♦ حبیب زاده/بر ناکارامدی حقوقی صلح و عدالت مبتنی بر منشور ملل متحد تاکید کرد

به گزارش سلام نیوز،دکتر توکل حبیب زاده ،حقوق دانان و از اعضای کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی طی یادداشتی بر الزام همگان به رعایت حقوق بشر، نهادینه سازی صلح پایدار، مبتنی بر عدالت و حقوق و رعایت الزامات همبستگی بین المللی در چارچوب نظم حقوقی جهانی از الزامات تحقق عدالت و صلح تاکید کرد.
ایشان افزود: امروزه رویکرد نسبت به صلح با چالشهای عدیده ای روبروست که مهمترین آنها، نظام بین المللی ناعادلانه مبتنی بر تبعیض است. سازمان ملل متحد هنوز پس از گذشت بیش از شش دهه از تاسیس آن، نتوانسته به تعریف روشن و مبانی حقوقی مشخصی برای صلح و امنیت بین المللی دست پیدا کند. حتی می توان گفت که این ابزار ساختاری سازمان ملل متحد نوع جدیدی از استعمار نوین غربی است که در قالب نهادهای مبتنی بر ارزش های لیبرال دمکراسی کشورهای غربی، در جستجوی صلح منفی در کشورهایی است که یا درگیر تعارضات داخلی ناشی از فقر، تبعیض و بی عدالتی هستند و یا درگیر مداخلات اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی از سوی کشورهای قدرتمند غربی می باشند. 
در پایان وی گفت :یکی از اقدامات ضروری در سطح ملی و بین المللی ایجاد تغییراتی در نظام آموزشی و محتوای و سرفصل های دروس رشته حقوق بین الملل و نیز مطالعات مربوط به صلح است تا به جای تدریس محتوای کلاسیک برخی از دروس مبتنی بر آموزه های لیبرال دمکراسی و فرهنگ غربی در حوزه صلح و امنیت، ضرورت دارد که نظام آموزشی مبتنی بر فرهنگ برگرفته از ارزشهای انسانی، عدالت و صلح پایدار در سطح آموزش عالی ایجاد و سرمشق قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی

صلح طلبی در سخنان امام علی علیه السلام

متن زیر یادداشتی است که مصطفی دلشاد ، استاد دانشگاه در مورد اصالت صلح در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 × = هجده