به گزارش سلام نیوز «زهیر عبدالهادی المحمید» دبیر کل جنبش ملی اسلامی کویت گفت : صلح از لحاظ ماهیت با ظلم هیچ همزیستی ندارد از آن رو که آنها با یکدیگر در تعارضند وناقض یکدیگر هستند. حکومت با کفر باقی می ماند اما با ظلم و ستم هرگز، پس نهادهای مدنی، عقیدتی وسازمانهای بین المللی نباید تنها نام، ویژگی و ارزشهای والا را به یدک بکشند بلکه باید در عمل و در راستای دستیابی به صلحی عادلانه، مبارزه با استبداد و در نهایت مقابله با گونه های تروریسم فردی، گروهی و یا بین المللی، اقدامات صحیح و لازم را به اجرا درآورند و باید برای برقراری صلحی عادلانه، تضمین حقوق انسانها با هر ایده و اندیشهای که باشند، با ظلم مبارزه کرد.
تلاش برای تضمین حقوق مخالفان پیش از موافقان یکی از عوامل مهم اشاعه فرهنگ صلح ومقابله با تروریسم به شمار می رود. اختلاف نظر به ملتها غنا می بخشد وموجب تکامل آنها می شود. باید زمینه را برای مشارکت افراد با دیدگاههای مختلف به منظور استفاده مثبت از تفاوت نظرها، اطلاع از آرای گوناگون وتبادل نظر توسط صاحبنظران وتصمیم گیران وتوجه به تبدیل نشدن تفاوت نظر به اختلاف نظر، فراهم کرد. مشارکت در اندیشه تنها زمانی محقق می شود که از دیدگاه متفاوت دیگران مطلع شویم چون توافق موجب تکامل نمی شود واز آن رو که یک رنگ نه با خود که با رنگهای دیگر معنا پیدا می کند لذا اقتدار جامعه های بشری با تکثر اندیشهها محقق می گردد.
بدیهی است که انسان با تکیه بر دیدگاه مثبت ومبتنی بر مشترکات انسانی با دیگران تکامل پیدا می کند وحتی می تواند با هم اندیشی به جایگاه والای انسانی دست یابد البته این مساله مستلزم پایه های است که این تکامل مثبت را بنیان بگذارد وآن را از رقابت منفی دور نگه دارد. این اصول وپایه ها به طور خلاصه عبارتند از:
الف-تئوری حقیقت مطلق: حقیقت مطلق حقی ثابت در همه جا وهرزمان است واز شرایط زمانی ومکانی تاثیر نمی پذیرد واین تنها بر حقیقت مطلق که همان خداوند تبارک وتعالی است صدق می کند. تئوری حقیقت مطلق به این شکل تبیین می شود:
آنچه که در یک زمان ومکان مشخصی یک حقیقت به شمار می رود در هر زمان وهر مکانی یک حقیقت خواهد بود. آنچه که برای یک فرد یک حقیقت است برای دیگر افراد نیز یک حقیقت به شمار می رود. حقیقت حقی پایدار است خواه به آن ایمان آوریم یا نیاوریم. حقیقت آشکار است یا آشکار می شود.حقیقت توسط فرهنگ یا علمای دین ابداع نمی شود.
ب- تئوری حقیقت نسبی: این تئوری بدین شکل تبیین می شود:
حقیقتی که در یک زمان ویا مکان محدودی یک حق به شمار میرود. ممکن است مسالهای برای برخی یک حقیقت به شمار رود که چه بسا برای دیگر افراد اینطور نباشد .ممکن است در حال حاضر یک حقیقت به شمار رود که چه بسا در گذشته و یا در آینده اینگونه نباشد. همواره قابل تغییر وتابع دیدگاههای مردم است.
یک انسان ممکن است با این ذهنیت که هرآنچه را که دارد خود حقیقت است با مسایل مختلف برخورد کند واز چنین ذهنیتی افراط، تعصب و یا تروریسم فکری که منجر به حذف فیزیکی دیگران می شود، شکل میگیرد. ممکن است انسان تابدینجا برسد که مخالفت با خود را مخالفت با حق بداند واین بدین معنا است که مخالفان را باطل بپندارد و مقابله با آنان و پایان دادن به آنها را حق بداند. از اینجا تنش میان افراد ودولتها پیش میآید. این مساله تا بدانجا پیش می رود که مسایل، بعد شخصی پیدا می کند وچنین فردی با مطرح کردن مساله دین هرآنکه را که با نظر ودیدگاه او مخالفت کند،مخالف حق ومخالف خداوند وپیامبر بداند و سپس اینگونه افراد را مخالف خدا وخارج از دین وامت معرفی کند وقتل آنان واجب وخون آنان را مباح اعلام کند. از همینجا اندیشه تکفیری ضد بشریت ودین که رافت ورحمت را از دل انسان وحکمت را از عقلش می زداید، شکل می گیرد.
ج-منطق چند ارزشی(فازی لاجیک): این اصطلاح علمی به صورت آکادیمیک در سال 1965 توسط دکتر لطفی زاده بنیانگذار این تئوری مطرح شد.این تئوری چند ارزشی به امکان دستیابی انسان به راهها وشیوههای فکری متعددی اشاره دارد.
این منطق دستیابی به ارزشهای میانی در جریان ارزیابیهای سنتی که متکی بر بله وخیر، درست وغلط، سفید وسیاه است را فراهم می کند. در واقع این تئوری یک نوع شبیه سازی عقل انسان است ودر نرم افزار رایانه ها کاربرد دارد.
د- جریان آزاد اندیشه وتوسعه آن بمنظور تضمین ابداع و نوآوری
ه- تکیه بر موارد اشتراک و زدودن اختلافات از طریق احترام آرای دیگران در چارچوب سرنوشت وهمزیستی مشترک واجتناب از روش حذف دیگران.
اختلاف نظر یک نعمت است و از غنای اندیشه یک جامعه و فراهم بودن زمینه رشد وشکوفایی آن نشان دارد. نباید از تفکرات دیگران بیم وهراس داشت بلکه باید برای متکامل شدن آن را پذیرفت و تبادل نظر کرد. تفاوت نظر سرمنشا نوآوری وابداع است که باید در یک چارچوب مشخصی جهت پیشبرد دایمی جامعه، شکل بگیرد. بدین وسیله می توان کرامت انسان را برپایه این سخن گهربار امام علی ابن ابیطالب که فرمود: “ان الناس صنفان
اما اخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق” (مردم دو دسته اند: يا برادر دينى تو هستند و يا انسانند و از نظر آفرينش با تو يكسان) تحقق بخشید.
خداوند متعال درخصوص بکارگیری سیاست نرم و مسالمت آمیز ودوری از خشونت وتندی واستفاده از سیاست بخشش وبکارگیری شیوه شورایی به عنوان وسیله ای برای قانع کردن طرف مقابل وتفاهم آزاد و گفت وگوی مبتنی بر عقل و همکاری در تصمیم گیری تاکید فرموده است.
«فبما رحمه من الله لنت لهم ولو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک» سوره آل عمران- آیه 159
تسامح وپذیرش یکدیگر یک اصل به شمار میرود واین همانی است که از لحاظ علمی به تئوری حقیقت نسبی که پیشتر از آن یاد شد، معروف است. یا به معنای دیگر انسان مالک حقیقت مطلق نیست تا بتواند بواسطه ی آن دیگران را مجازات و آنان را از امت مومنان ویا بشریت براند. انسانها با یکدیگر کامل میشوند . انسان ممکن است از بخشی از حقیقت برخوردار باشد که اورا برای کامل شدن وغنای فکری وروحی کمک میکند واورا از نگاه بسته به مسایل دور نگه میدارد.
بنابر آنچه گفته شد، کشورها در روابط بین المللی، زبان منافع را بر زبان ارزشها مقدم می شمارند از این رو با توجه به عملکرد این کشورها وسازمانهای مرتبط به آنها که تاکنون منجر به برقراری صلح مورد نظر بشریت در جهان نشده است، ما چشم امید به گروههای جامعه ی مدنی میبندیم که زبان ارزشها را بر زبان منافع مقدم می شمارند و بمنظور گسترش روابط میان ملتها وتکامل آنها از یکسو و مقابله با افراط فکری، استبداد و پایههای تروریسم از دیگر سو، دیپلماسی فعالی را زمینه های فرهنگی، اجتماعی در پیش می گیرند. لذا پیشنهاد می کنیم که با توجه به محورهای ذیل همکاری میان نهادهای جامعه مدنی در یک چارچوب مشخصی شکل گیرد تا بتوانند با در پیش گرفتن برنامه ی کاری تخصصی، برای اشاعه صلح ومقابله با تروریسم در سطوح افراد، گروهها و کشورها گام بردارند. محورهای کاری به شرح ذیل اعلام می شود:
ا-محور راهبردی(ظرفیتهای تفكر راهبردی بخش خصوصی): هماهنگی میان ظرفیتهای تفکر راهبردی بمنظور پیش رو گذاشتن همه احتمالات، ارایه طرحهای مشترک ویکسان سازی اصطلاحات ومفاهیم آنها برای تضمین کارآمدی همه طرحها.
ب- محور فرهنگی –اجتماعی (سازمانهای فرهنگی با محوریت گفت وگوی فرهنگها وارتباطات اجتماعی): بمنظور پیگیری طرحهای کاری تقریب فرهنگی واجتماعی ملتها وادامه گفتمان مشترک در چارچوب فعالیتهای فرهنگی واجتماعی.
ج- محور حقوقی و قانونی(سازمانهای حقوق بشری وابسته به بخش خصوصی ونهادهای حقوقی): برای مبادله اطلاعات میان محافل ملی و بینالمللی بمنظور رصد، پیگیری ومقابله همزمان ومشترک با هرگونه تجاوز ودر تمامی سطوح .
د- محور سیاسی(گروههای فشار): بمنظور ارتباط وهماهنگی بیشتر میان گروههای فشار تابع احزاب سیاسی برای اقدام مشترک در سطوح ملی وبینالمللی.
ه-محور رسانه ای (سازمانهای رسانه ای و اطلاع رسانی وابسته به بخش خصوصی): متکی بر اقدامات رسانهای و مبادله اطلاعات و هماهنگی مشترک و همزمان برای مقابله با ناقضان حقوق واخلالگران صلح در سطوح کشوری، منطقهای و بینالمللی.
و- محور خدمات بشردوستانه (سازمانهای ارایه خدمات و امدادرسانی): همکاری مشترک میان سازمان¬های تخصصی امدادرسانی و هماهنگی فعالیتها بر اساس ظرفیتهای موجود و رصد موارد ظلم وتجاوز بمنظور مقابله با عاملان آنها.
ز- محور زیست محیطی(سازمان¬های حامی محیط زیست): هماهنگی میان سازمانهای زیست محیطی در خصوص جنایات و تجاوزات زیست محیطی که میتواند بر زندگی انسان، محیط زیست و آینده نسلها تاثیرگذار باشد.
سپس نظریه پردازان گروههای جامعه مدنی کشورهای گوناگون با هماهنگی فیما بین، طرحها و برنامه کاری ویژه خود را در چارچوب راهبردی تکامل یافته به منظور جهت دهی به تلاشها برای مقابله با استبدادگران، تروریستها و اخلالگران صلح، ارایه می دهند.
*دبیر کل جنبش ملی اسلامی کویت