صالحی بر راه های برون رفت از بن بست درمسیر تامین صلح ،حریم امنیت و سلامت جهانی تاکید کرد

دکتر علی صالحی معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانس علمی ؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی  بر راه های برون رفت از بن بست درمسیر تامین صلح  ،حریم امنیت و سلامت جهانی تاکید کرد.
وی ادامه داد :بدون تردید یکی از مهمترین چالش ها و پرسش های فراگیر در میان اصحاب فکر و اندیشه موضوع در هم شکستن آپارتاید علمی، یاری رساندن به فرایند برقراری صلح و عدالت و نیز حمایت همه جانبه از تلاش‌های کنشگران و فعالان اجتماعی و مدنی در مسیر صیانت از حریم امنیت و سلامت جهانی است.
صالحی گفت:بدیهی است که امروزه رقابتی بیرحمانه و مبتنی بر رویکرد سلطه جویانه برای دستیابی به منابع قدرت ثروت و منزلت در جریان است .تصمیم سازان کشورهای صاحب قدرت و برخی مدیران ارشد بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های چند ملیتی به گنجینه ها و مواریث مادی و معنوی این کره خاکی به مثابه ماده خامی می‌نگرند که باید در راه امیال آنان مورد بهره برداری قرار گیرد . در چنین وضعیت مصیبت باری آبستن تحولات ناخوشایند و تخریب‌های جهنمی است انسان عصر مدرن همچنان به زندگی خود ادامه می دهد در حالی که گرفتار و پریشان حال است .
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  گفت: تنها گزینه برای اصلاح این جهان در هم شکسته احیای معنویت دینی  در مفهوم عمیق و گسترده آن و بازیابی حکمت و معرفت قدسی است. باید به این نکته مهم توجه نمود که چنانچه علوم و فناوری‌های نوین  تحت هدایت و ارشادات باورمندان به علوم وحیانی و مروجان تعالیم انبیای الهی قرار نگیرند، می توانند زمینه ساز ظهور اهریمن شوند. تجارب تلخ و فاجعه‌بار بشری در قرن بیستم و دهه‌های نخستین هزاره سوم میلادی  موید این نظرگاه معرفتی است.
وی ادامه داد :هر چند امروزه  امواج سهمگین مادی گرایی و پوزیتویست  بسیار انسانی را درنوردید تاثیر خود قرار داده است اما در پرتو به همت والای برخی متفکران و  پیروان اندیشه های معنوی هنگامه ای دیگر برپا شده است. در حال حاضر بزرگان عالم اندیشه و حامیان رویکرد عقلانیت معطوف به امر متعال، مانند  استاد معظم و فیلسوف گران‌قدر دکتر سید حسین نصر و برخی دیگر از اندیشمندان دینی در سراسر جهان  بیرق مبارزه  با افزون طلبی خود پرستانه و سرپرستی تجاوزکارانه را به اهتزاز درآورده و  از ضرورت تغییر پارادایم در عرصه حیات فردی و اجتماعی نیز سخن راندند .
صالحی گفت :دل بستن تام و  تمام به ساز و کارها و مکانیسم‌های موجود در عرصه روابط بین‌الملل مانند مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد ،کنوانسیون منع شکنجه،کنوانسیون مقابله با تمامی اشکال تبعیض سودای خام است.وزمان انتخاب فرا رسیده و ما را از بازگشت به مسیر معنویت دینی وگوش فرادادن به پیام اصلی پیامبران الهی گریزی نیست .
وی در پایان به  فرازی از قدیس فرانسیس آسیزی اشاره کرد که در بر دارنده پیام جاودانه همه معنویت گرایان در طول تاریخ حیات بشر بوده است .امیدوارم همه ما به این نوای ملکوتی گوش دل بسپاریم و خود را به حرکت در این مسیر متعهد بدانیم.پروردگارا مرا ابزار صلحت قرار ده باشد تا بدانجا که کینه است عشق برم ، بدان جا که بدی است بخشایش برم  ،بدان جا که نفاق است تفاهم  برم ، بدان جا که گمراهی است حقیقت برم  ،بدان جا که شک است ایمان برم ، بدان جا که نومیدی است امید برم ،بدانجا که تاریکی است  روشنایی برم، بدانجایی که اندوه است شادی  برم .

مطلب پیشنهادی

صلح طلبی در سخنان امام علی علیه السلام

متن زیر یادداشتی است که مصطفی دلشاد ، استاد دانشگاه در مورد اصالت صلح در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ هفت = 9