لاله افتخاری/ما باید عامل جذب حداکثری و دفع در صورت لزوم باشیم

خانم دکترلاله افتخاری ، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگارسلام نیوز  اظهار داشت: رسانه ها و دستگاه دیپلماسی به عنوان دو ابزار مهم باید در خدمت عمل به آیه “اشداء علی الکفار و رحماء بینهم” باشند تا دیپلماسی در سیره پیامبر(ص) تکرار شود.

دکتر افتخاری در ادامه افزود برنامه ای که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم داشتند این بود که ابتدا اطرافیان خودشان و خانواده شان را به طرف اسلام دعوت کردند و به دنبال آن در جامعه مدنی مدینه یک حکومت اسلامی تشکیل دادند و هنگامی که ساختارها درست شد، دعوت شان فراتر از اطرافیان شد و از جامعه فراتر رفت

وی با اشاره به دعوت ایشان از سران رم، ایران و …  نیز به دین اسلام افزود: پیامبر(ص) سفیران شان را برای دعوت از سران این سرزمین ها و تعاملات بیشتر به نقاط مختلف فرستادند و چنین روشی در سیره ائمه معوصومین علیهم السلام نیز وجود داشت. گاهی هم که امکان دعوت مقدور نبود، به شکل علمی این کار را دنبال می کردند تا ادیان دیگر هم با دین اسلام تعامل کنند. ایشان حقوق بشری را رعایت کرده و عدالت محور و مهربان بودند. حتی برای غیرمسلمانان یا کسانی که به ایشان توهین می کردند نیز عطوفت به کار می بردند. در تاریخ هستند بسیاری که به واسطه اخلاق پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مسلمان شدند.

افتخاری خاطرنشان کرد: ایشان در سرزمین عربستان هم نزدیک سال های آخر عمر افرادی را برای مذاکره با سران قبایل منصوب کردند و جمعیت آن زمان گروهی مسلمان شدند. اوج این مذاکرات در فتح مکه بود که آیه “اذا جاء نصرالله والفتح” هم نازل شد.

وی با تصریح اینکه بنای اسلام بر این است که از اصول رحمت و گفتگو ودیپلماسی نرم استفاده کرده و از طریق دیپلماسی عمومی آنها را هدایت کند و یا از طریق حکومت اسلامی به نحوی از حقوق اسلامی آنها دفاع کند، گفت: پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در این کار بسیار موفق بودند. ایشان به اصحاب شان سفارش می کردند تا زبان های دیگر را بیاموزند.

افتخاری علت جنگ ها و رفتارهای غیرمهربانانه را نیز حمله دشمنان دانست و افزود: پیامبر، پیامبر صلح و رحمت و اسلام هم دین صلح و عدالت است، در نتیجه ما باید شاخص ها و معیارهای رفتاری ایشان را در جهان بشریت پیاده کنیم. نمونه های زیادی در این خصوص دیده می شود که از جمله آن در عهدنامه حضرت علی علیه السلام )فرمان) مالک اشتر دیده می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی علت توهین هاو جسارت ها به ساحت پیامبر صلی الله را نیز عظمت و قدرت اسلام و عدم شناخت این افراد نسبت به این مسئله ذکر و خاطرنشان کرد: آنها چون قدرت پیامبر اعظم را شناختند؛ به مقابله پرداختند و برنامه ریزی کردند تا این عظمت را خدشه دار کنند و عده ای هم از سر ناآگاهی به همارهی با آنها پرداختند و در راستای پیشبرد اهداف معارضان درآمدند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید عامل جذب حداکثری و دفع در صورت لزوم باشیم، گفت: جذب حداکثری یعنی مقابله با دشمن مشترک، پایداری، ایستادگی.

افتخاری یادآور شد: ما باید روش پیامبر را الگو قرار دهیم. برای ترساندن دشمنان خدا با همه امکانات “اشداء علی الکفار و رحماء بینهم” باشیم. در این خصوص هم رسانه ها و هم دستگاه دیپلماسی به عنوان ابزارهای مهم باید به کار گرفته شوند. همچنین گفت وگو با کشورهایی که با ما همراه هستند و برگزاری کنفرانس های بین المللی برای جلوگیری از شکاف ها میان مسلمانان و آگاهی از تفرقه های میان شان مفید است.

مطلب پیشنهادی

صلح طلبی در سخنان امام علی علیه السلام

متن زیر یادداشتی است که مصطفی دلشاد ، استاد دانشگاه در مورد اصالت صلح در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت − = 5