• احساس ضعف،کشورهای منطقه را به صلح با اسرائیل متمایل ساخت

گفت‌گوی اختصاصی با دکتر محمد عزمی عبدالحمید ؛ رئیس شورای مشورتی سازمان های اسلامی مالزی

با ایشان درباره  سیر صعودی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه به مصاحبه نشستیم:

 

**به نظر شما علاوه بر حمایت ها و دست های آمریکایی در پیوند کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، چه علت دیگری در سازش زنجیره ای برخی کشورهای منطقه در مقابل رژیم های صهیونیستی وجود دارد؟

عبدالحمید : باید بگویم پیش از این کشورهای عرب در ایستادگی در مقابل اسراییل قدرتمندتر بودند؛همگرایی بیشتری داشتند ؛اما اکنون ضعیف تر شده اند و یکی پس از دیگری وارد پیمان به اصطلاح صلح با اسراییل می شوند. اخیرا از میان کشورهای آفریقایی نیز به این عادی سازی روابط پیوسته اند. اگر کشورهای اسلامی مشترک المنافع قدرت شان را تجمیع می‌کردند امروز این زنجیره پیوستن به معاهده صلح با اسراییل تبدیل به یک اپیدمی نمی‌شد. این یک خیانت آشکار به امت اسلامی است.

 

**شما حقیقتا روند کنونی برخی کشورهای منطقه در پیوستن به معاهده صلح با اسرائیل را (علاوه بر بحث خیانت به جامعه مسلمین) به نفع صلح و ثبات منطقه و جهان می دانید؟

عبدالحمید : خیر؛ رابطه برقرار کردن با رژیم کودک کش صهیونیستی علاوه بر فروش آبرو و حیثیت به ضرر صلح جهانی است.
این کار نه فقط برای تحقق آرمان های فلسطینی بلکه برای ایجاد یک صلح پایدار و عادلانه در جهان نیز مضر است.

 

**پمپئو، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده ، صلح با اسرائیل را قبل از هر چیز باعث نزدیک سازی ‌کشورهای منطقه حول حل مسئله فلسطین دانسته بود . شما این ادعا را چگونه ارزیابی می کنید؟

عبدالحمید : رژیم اشغالگر اسراییل خواهان ایجاد شکاف و چند دستگی بین کشورهای اسلامی است ؛ نه متحد کردن آنها یا حل مسالمت امیز مساله فلسطین . این ادعاها جعلی است مانند موجودیت رژیم صهیونیستی. فقط مقاومت در برابر ظلم آشکار این رژیم جعلی کارساز است و نه رفتن به سمت سازش و پذیرش معاهده صلح با این رژیم.

 

**به نظر شما راه حل مواجهه با این سیر عادی سازی روابط و معکوس سازی آن چیست؟

عبدالحمید : برای این کار باید علت را پیدا کرد . متاسفانه علت اصلی پیوستن برخی از کشورهای عربی به پیمان به اصطلاح صلح ، فشار دو کشور آمریکا و رژیم غاصب اسراییل است که با نقش محوری عربستان سعودی در جایگاه برادر بزرگتر برای اعراب رقم خورده است تا این عادی سازی روابط را هدایت کند. تضعیف قدرت سعودی ها در کشورهای عربی و همچنین تلاش برای تغییر و چرخش نگاه از غرب باید صورت گیرد .
کشورهای غربی نام این کار را حل مشکل می گذارند در حالی که این خود اصل مشکل است.
در جاییکه ما شاهد رنج هر روزه فلسطینی ها هستیم؛ این راه حل نیست و نباید تدوام پیدا کند. باید حق فلسطینی ها برای داشتن سرزمینی آزاد و مستقل به رسمیت شناخته شود. تا وقتی که این حملات و خشونت ها بر ضد فلسطینی ها وجود دارد و در سرزمینشان شهرک سازی و هزاران ظلم و ستم دیگر بر آنان روا داشته می شود ؛ این پیمان صلح هیچ معنایی ندارد.

 

**در پایان سخن و نکته دیگری دارید با کمال میل شنوا هستیم ؟
عبدالحمید : سخنی نیست جز آنکه ما و بسیاری کشورهای دیگر این رفتار رژیم صهیونیستی که غیر قابل تحمل است ، و همچنین گردن خم کردن مقابل ظلم ان ها به اسم صلح را به شدت محکوم می کنیم. /پایان انتشار

درباره ی ameri

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج × = 5