آخرین تحلیل ها درباره بازداشت هنرمند لبنانی «سمیر صفیر» توسط دولت عربستان

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از مرآة الجزيرة دوشنبه شب منابع لبنانی خبر از دستگیری «سمیر صفیر» یکی از آهنگسازان این کشور در عربستان سعودی داد.«سمیر صفیر» آهنگساز لبنانی بدون اطلاع از دلایل و بدون اعلامیه یا تأیید رسمی از سوی دولت ریاض در “عربستان سعودی” و در هاله ای از ابهام نسبت به جرائم خود مورد بازداشت قرار گرفت و این سوال را در میان فعالان اجتماعی و تحلیلگران رسانه ای ایجاد کرد که انگیزه اصلی بازداشت این خواننده و آهنگساز لبنانی چه بوده است؟

سعد حریری نیز قبلاً در مقام نخست وزیری وی را بازداشت کرده بود که پس از فشارهای بین المللی او را آزاد کرد. 

دو روز گذشته مجدد اخباری منتشر شد مبتنی بر اینکه «سمیر صفیر» مجدد و این بار از سوی دولت ریاض مورد بازداشت قرار گرفته است و یا ناپدید شده است. دلایل و اخبار آن ، به ویژه پس از ناپدید شدن دوم از زمان حضور در عربستان سعودی و داستان های منتقل شده توسط توییترها متناقض است.

تنها خبر قطعی و اولیه این است که سمیر سفیر توسط مقامات نظامی بازداشت شده است ، در حالی که خانواده وی از جزئیات وضعیت وی و دلایل بازداشت وی اطلاع دقیقی ندارند.

خانواده وی و ناظران حقوق بشر منتظرند مقامات رسمی عربستان سعودی بیانیه ای درباره آنچه اتفاق افتاده صادر کنند.

اخباری در مورد دستگیری سمیر سفیر شهروند لبنانی توسط نیروهای نظامی  در عربستان سعودی در فضای مجازی این کشور در حال دست به دست شدن است درحالی که این موضوع هنوز به صورت رسمی تأیید یا رد نشده است.

یکی از گمانه زنی هایی که در وبلاگ نویسان بنام لبنانی در این رابطه دیده شده است این است که بازداشت سمیر صفیر پس از یک سری اتفاقات اخیر میان سران سعودی و لبنانی رخ می دهد؛ زیرا مقامات سعودی قصد دارند لبنان را به طرقی دیگر محاصره کنند و پس از عدم انطباق با آنچه مورد مطالبه شان است ، روی چندین مرحله کار می کنند که لبنان در گروه بحث و فشار قرار گیرد.

 به نظر می رسد که یک کارزار منظم، بیروت را  به بهانه قاچاق مواد مخدر و قاچاق کاپتاگون هدف قرار داده است ، به همین دلیل ریاض تصمیم گرفت که لبنان را محاصره اقتصادی کند و واردات محموله های محصولات کشاورزی از آن را متوقف کند و یا حتی اجازه ندهد آنها از سرزمین های خود عبور کنند ، که موجی از سوالها و چالش ها را در مورد دلایل و اهداف این دست اقدامات ایجاد کرد.

فعالان در حالی که منتظر اطلاعاتی درباره سرنوشت سفیر هستند، در شبکه های اجتماعی نوشتند که دلیل بازداشت صفیر به دلیل مواضع سیاسی وی به نفع “جنبش میهنی آزاد” و میشل عون رئیس جمهوری لبنان بوده است ؛ در حالی که عده ای دیگر بازداشت وی را به جعل اتهامات مربوط به محموله “انار” و کپتاگون و قاچاق مرتبط دانسته اند . 

روزنامه الاخبار فاش كرد كه وزارت امور خارجه لبنان با سفارت عربستان تماس گرفت و اجازه ملاقات همسر سمیر صفیر را گرفت ، اما وقتی بدانجا رفت اجازه ملاقات به وی داده نشد و این گمانه زنی ها و نگرانی ها را درباره سرنوشت این شهروند لبنانی تشدید کرده است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 5 = پنج