امکان بهبود حرکتی در قطع نخاعی ها !

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از نوروساینس‌نیوز، محققان دانشگاه ییل و دانشگاه پزشکی ساپورو ژاپن گزارش کردند تزریق سلولهای بنیادی مشتق شده از مغز استخوان خود بیمار، عملکرد حرکتی را در افراد آسیب دیده نخاع طی چند هفته به طور قابل توجهی بهبود بخشید، کارآزمایی بالینی بر روی تعداد 13 بیمار از 21 تا 66 سال و از هر دو جنس انجام شد.

محققان دانشگاه ییل و ژاپن 18 فوریه در مجله عصب‌شناسی بالینی و جراحی مغز و اعصاب گزارش دادند که تزریق وریدی سلول‌های بنیادی مشتق شده از مغز استخوان در بیماران مبتلا به آسیب نخاعی منجر به بهبود قابل توجهی در عملکردهای حرکتی می‌شود.

محققان گزارش دادند، برای بیش از نیمی از بیماران، بهبودهای اساسی در عملکردهای کلیدی – مانند توانایی راه رفتن، یا استفاده از دستان آنها – طی چند هفته پس از تزریق سلول‌های بنیادی مشاهده شده است. هیچ عارضه جانبی قابل توجهی گزارش نشده است.

چندین هفته قبل از کاشت سلول‌های بنیادی، بیماران در بسیاری از موارد از زمین خوردن یا ضربه جزئی، آسیب‌های مداوم و غیر نفوذ نخاعی داشتند. علائم آنها شامل از دست دادن عملکرد و هماهنگی حرکتی، از دست دادن حسی، و همچنین اختلال در عملکرد روده و مثانه بود. سلول‌های بنیادی از مغز استخوان خود بیماران از طریق پروتکل کشت که چند هفته در یک مرکز تخصصی پردازش سلول انجام شد، تهیه شدند. سلول‌ها در این سری به صورت داخل وریدی تزریق شدند و هر بیمار به عنوان کنترل کننده خود عمل کرد. نتایج کور نشدند و هیچ کنترل دارونما وجود نداشت.

دانشمندان دانشگاه ییل، ​​جفری کوچیس، استاد مغز و اعصاب و علوم اعصاب و استفان جی واکسمن، استاد عصب شناسی، علوم اعصاب و داروسازی، نویسندگان ارشد این مطالعه بودند که با محققان دانشگاه پزشکی ساپورو در ژاپن انجام شد. محققان اصلی تیم ساپورو، اوسامو هونمو و ماسانوری ساساکی، هر دو سمت‌های استاد کمکی در مغز و اعصاب در ییل را دارند.

کوچسیس و واکسمن تأکید می‌کنند که برای تأیید نتایج این آزمایش مقدماتی بدون کورکورانه، به مطالعات بیشتری نیاز خواهد بود. آنها همچنین تأکید می‌کنند که این ممکن است سال‌ها به طول انجامد. با وجود چالش‌ها، آنها همچنان خوش بین هستند.

کوچیس خاطرنشان کرد: “نتایج مشابه با سلول‌های بنیادی در بیماران سکته مغزی، اعتماد به نفس ما را نسبت به اینکه از نظر بالینی ممکن است مفید باشد افزایش می‌دهد.” “این مطالعه بالینی اوج کار آزمایشگاهی پیش‌بالینی گسترده با استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی بین همکاران ییل و ساپورو طی سال‌های متمادی است.”

واکسمن گفت: “این ایده که ممکن است پس از آسیب به مغز و نخاع با استفاده از سلول‌های بنیادی خود بیمار بتوانیم عملکرد خود را بازیابی کنیم، ما را سال‌ها شیفته کرده است. “اکنون ما به انسان اشاره کرده‌ایم که امکان‌پذیر‌ است.”

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = یازده