ابعاد جدید شکنجه روحی و جسمی یک ایرانی در سوئد/ اظهار تأسف سخنگوی وزارت خارجه درباره عملکرد سوئد

♦به گزارش سلام نیوز سعید خطیب‌زاده در پاسخ به میزان، درباره آخرین وضعیت پیگیری مستقل شکنجه روحی و جسمی یک ایرانی در سوئد، گفت: آنچه که در سوئد صورت گرفته، یک طراحی از سوی منافقین بوده است که در دادگاه سوئد یکسری مستندسازی و شاهدسازی‌های دروغین از سوی یک گروه صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: هم مبنای آنچه که در صورت اتفاق گرفته، هم شاهد‌هایی که جمع آوری شده و هم برخی اسناد مخدوش که به عنوان سند ارائه کردند، همه از یک گروه است و نشان می‌دهد که چه طراحی پشت آن قرار دارد.

وی با بیان اینکه خون بیش از ۱۷ هزار ایرانی بر دستان این گروهک تروریستی است، افزود: جای تاسف دارد که دادگاهی در سوئد بر اساس و چنین طراحی در حال برگزاری این است. ما قطعاً این روند را مخدوش می‌دانیم و فکر می‌کنیم که به ویژه در زمان تغییر دولت در ایران، طراحی شده است.

خطیب‌زاده درباره پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی درباره این موضوع، تصریح کرد: طبیعی است که با طرف‌های سوئد صحبت‌های مختلفی را داشتیم و آنچه که در خصوص آقای نوری اتفاق افتاده بسیار بسیار مورد اعتراض ما بوده است. هم سفیر ما در محل اطلاعات کردند و همین جا اعتراض‌ها صورت گرفته طبیعی است که حقوق اولیه هر زندانی به ویژه ایشان که به طور غیرقانونی ماه‌ها در بازداشت بودند و تازه این پروسه را آنهم به این شکل شروع کردند باید رعایت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما از همه ابزار‌های دیپلماتیک خودمان برای احقاق حقوق ایشان و استیفای حقوق ایشان استفاده خواهیم کرد. آنچه که مهم است این است که دولت صورت و دادگاه سوئدی باید بداند که بخشی از یک ماشین تبلیغاتی گروهک منافقین شده و این واقعاً برای این دولت باعث خجالت خواهد بود.

احمد معصومی‌فر سفیر کشورمان در سوئد هشتم مرداد ماه از این پرونده پرده برداشت و از ضرب و شتم شدید یکی از اتباع کشورمان در سوئد خبر داد.

معصومی‌فر حدود ۲۰ روز بعد در رشته توییتی از ملاقات خود با این تبعه کشورمان خبر داد.

وی در این رشته توییت نوشت: پس از ۲۰ روز پیگیری موفق به ملاقات شهروند ایرانی در زندان شدم. شواهد حاکی از کاربرد خشونت ونقض کنوانسیون های: مقابله با شکنجه و رفتار‌های غیر انسانی، ظالمانه و تحقیرآمیز (۱۹۸۴) مواد ۱، ۱۲ و ۱۶، حقوق مدنی وسیاسی (۱۹۶۶) مواد ۷، ۹، ۱۰ و۱۴ وکنوانسیون اروپایی حقوق بشر (۱۹۵۰) مواد ۳، ۵ و ۷ است.

معصومی‌فر در ادامه آورده است: شکایت توسط وکلا به مرجع قضایی تسلیم وطی یادداشتی به وزارت خارجه و وزارت دادگستری خواستار تحقیق مستقل در خصوص نقض حقوق زندانی، ممانعت از معاینه پزشک، هتک حرمت‌های اعتقادی واعمال شکنجه جسمی و روحی شهروند ایرانی شدم.

سفیر کشورمان در سوئد در پایان تاکید کرد: موضوع را تا رسیدن به نتیجه‌ای قانع کننده دنبال خواهم کرد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 3 = پنج