اجرای 10 پروژه تحقیقاتی از طریق کارگروه های رصدخانه اجتماعی کووید19

♦به گزارش سلام نیوز  مسئولان کارگروه های رصدخانه اجتماعی کووید 19، در جلسه ای با حضور رئیس و مسئول دبیرخانه این رصدخانه، از مراحل مختلف اجرای بیش از 10 پروژه تحقیقاتی توسط  اعضای کارگروه ها با همکاری گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گزارش دادند.

   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، این پروژه ها پیرامون « پیامدهای اجتماعی کووید 19 در جمعیت کودکان، سالمندان، بیماران خاص، کم توانان ذهنی و جسمی، و جمعیت های درگیر در کنترل و درمان کرونا مانند پرستاران و کادر درمان » تعریف شده و اجرای آنها از طریق کارگروه های رصدخانه اجتماعی کووید 19 پیگیری می شود.

   دکتر حمیدرضا خانکه رئیس این دانشگاه و رئیس رصدخانه اجتماعی کووید 19 طی سخنانی، از فعالیت پرشتاب رصدخانه، در تشکیل دبیرخانه، کارگروه ها و اجرای پروژه های اولویت دار آن مانند ” نظرسنجی عمومی درباره واکسیناسیون ” بلافاصله بعد از ابلاغ مقام عالی وزارت بهداشت در 28 اسفندماه 99، گفت.

   وی همچنین به جنبه هایی از همکاری رصدخانه با استانداری تهران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و افزود: خوشبختانه فعالیت های رصدخانه اجتماعی کووید 19، منظم، منطقی و با نقشه راه به پیش می رود.

*****

پرسشنامه ای برای تعیین سنجه های مورد نظر در حوزه سلامت اجتماعی تدوین شده است

   دکتر ستاره آمنه فروزان عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو رصدخانه اجتماعی کووید 19 در این جلسه، از تدوین پرسشنامه ای برای تعیین سنجه های مورد نظر در حوزه سلامت اجتماعی خبر داد و فرصت دو هفته ای برای تکمیل این پرسشنامه از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه را اعلام کرد.

   وی با اشاره به پروژه های در دست اقدام کار گروه های مختلف رصدخانه اجتماعی، از همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای معرفی واحدهای پژوهشی خود، به عنوان همکاران، پایگاه ها و دیده بانان رصدخانه در سراسر کشور گفت.

   دکتر فروزان همچنین بر تمرکز همه فعالیت ها بر ” سلامت اجتماعی ” تاکید کرد و افزود: هر چند که موضوعاتی مانند سلامت روان و توانبخشی، بسیار حائز اهمیت هستند، و تفکیک آنها از  موضوع ” سلامت اجتماعی ” در برخی از موارد نیز بسیار سخت است، اما با توجه به ماموریت اصلی رصدخانه اجتماعی کووید 19، و برای حفظ چارچوب و نظم در فعالیت ها، می بایست همه فعالیت های رصدخانه، بر ” سلامت اجتماعی ” در جمعیت های مختلف جامعه تمرکز داشته باشد.

*****

   در ادامه، دکتر مروئه وامقی رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئول کارگروه رفاه اجتماعی رصدخانه ضمن ارائه گزارش عملکرد این کارگروه طی یک ماه گذشته، صدور ابلاغ رسمی برای اعضای این کارگروه را اعلام کرد.

   وی از بررسی پیامدهای اجتماعی موثر بر سلامت جمعیت عمومی کودکان، توسط این کارگروه گفت و به دو مطالعه دیگر مربوط به پیامدهای اجتماعی موثر بر سلامت در جمعیت های خاصی از کودکان اشاره کرد.

*****

عناوین تحقیقاتی کارگروه مدافعان سلامت رصدخانه اجتماعی کووید 19 اعلام شد

   دکتر مسعود فلاحی خشکناب مدیر گروه آموزشی پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئول کارگروه مدافعان سلامت رصدخانه نیز در این جلسه، عناوین تحقیقاتی این کار گروه را بیان داشت.

   به گفته دکتر فلاحی، ” بررسی وضعیت سلامت روان پرستاران شاغل در بخش های کرونا، تجربیات زنده پرستاران شاغل در بخش های کرونا، بررسی مقایسه استرس شغلی، بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی و بررسی وضعیت اضطراب آشکار و پنهان در کارکنان شاغل و غیرشاغل در بخش های کرونا دانشگاه های علوم پزشکی تهران “، از جمله پروژه های تحقیقاتی کارگروه مدافعان سلامت رصدخانه اجتماعی کووید 19 می باشد.

    وی همچنین بر مشارکت همه اعضای هیات علمی دانشگاه در فعالیت های تحقیقاتی رصدخانه اجتماعی کووید 19 تاکید کرد.

*****

رصدخانه اجتماعی کووید 19 برای رفع مشکلات بیماران خاص، با استانداری تهران همکاری می کند

   دکتر غنچه راهب مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئول کارگروه مددکاری اجتماعی رصدخانه ، طی سخنانی در این جلسه، از حضور خود و دبیر رصدخانه در شورای استانداری تهران گفت.

   وی با اشاره به ارائه گزارشی از نتایج برگزاری همایش کشوری نقش مددکاران اجتماعی در کار با بیماران خاص و برنامه های رصدخانه در این خصوص، افزود: شورای استانداری تهران با استقبال از برنامه های رصدخانه اجتماعی کووید 19 در ارتباط با بیماران و گروه های آسیب پذیر، از کارگروه مددکاری اجتماعی رصدخانه برای حل مشکلات بیماران خاص، دعوت به همکاری کرد.

   دکتر راهب در ادامه، برگزاری وبینارهای تخصصی از طریق کارگروه های مختلف و  استفاده از اطلاعات مربوط به انواع حمایت های اجتماعی در کشور را به اعضای هیات علمی عضو رصدخانه اجتماعی پیشنهاد داد.

   وی همچنین با معرفی پایگاه اطلاع رسانی رفاه ایرانیان، به عنوان منبعی معتبر جهت کسب اطلاعات در زمینه سلامت اجتماعی، ارتباط مستمر و بهره گیری از ظرفیت های این پایگاه اطلاع رسانی را برای پیشبرد اهداف رصدخانه مثمرثمر دانست. 

*****

   در ادامه، دکتر مهرداد فرخی مسئول دبیرخانه رصدخانه اجتماعی کووید 19 نیز از مباحث مطرح شده در شورای استانداری تهران و انتظارات اعضای این شورا از رصدخانه اجتماعی گفت.

   وی افزود: شورای استانداری تهران برای حمایت بیشتر از بیماران خاص مصوباتی داشت و جهت اجرای آن نیز از اعضای رصدخانه اجتماعی کووید 19 دعوت به همکاری کرد.

*****

   دکتر احمد دلبری رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئول کارگروه سالمندی رصدخانه اجتماعی کووید 19 نیز از اجرای پروژه ملی مربوط به سلامت اجتماعی سالمندان در 31 استان کشور گفت که تحلیل داده ها و نتایج آن بزودی آماده می شود.

   وی همچنین با اشاره به مشکلات تزریق واکسن سالمندانی که در منزل بستری هستند و امکان انتقال آنان به مراکز و پایگاه های مجری برنامه واکسیناسیون کرونا وجود ندارد، از رئیس رصدخانه اجتماعی کووید 19 خواست تا ساز و کاری برای این منظور اندیشیده شود.

*****

همایش بین المللی سلامت اجتماعی با محوریت کووید 19، توسط رصدخانه برگزار می شود

   در ادامه، دکتر میرطاهر موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو رصدخانه اجتماعی کووید19، برگزاری یک همایش بین المللی در زمینه سلامت اجتماعی با مشارکت حداقل 20 انجمن علمی و 10 دانشگاه معتبر کشور را از سوی رصدخانه اجتماعی کووید 19 پیشنهاد داد و طرح نامه تهیه شده به انضمام 7 هدف مربوط به برگزاری آن را قرائت کرد.

   دکتر موسوی همچنین به اجرای صدها فعالیت در حوزه سلامت اجتماعی از سوی گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اشاره کرد و گفت: این حجم از فعالیت پژوهشی و آموزشی که از سال 1376 تا کنون توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه انجام شده، و  تمام زوایای سلامت اجتماعی و تبعات آن را مورد بررسی قرار داده، در هیچ یک از دانشگاه های کشور، انجام نشده است.

   وی برهمین اساس، پیشنهاد داد: نسبت به جمع آوری و انتشار این فعالیت ها در یک مجموعه اقدام شود، چرا که این مستندات، ضمن آنکه می تواند برای فعالیت های آینده بویژه برنامه های رصدخانه اجتماعی، راهگشا باشد، می تواند برای دانشگاه، یک ظرفیت سازی ایجاد کرده و زمینه دریافت کرسی سلامت اجتماعی از یونسکو را فراهم کند.

*****

   در پایان این نشست نیز دکتر حمیدرضا خانکه رئیس رصدخانه اجتماعی کووید 19 در جمع بندی مباحث مطرح شده، بر مشارکت همه گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی با برنامه های رصدخانه تاکید کرد.

   دکتر خانکه در پاسخ به پیشنهاد دکتر دلبری در خصوص یافتن ساز و کاری جهت اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا برای سالمندان و گروه هایی از بیماران که در منزل بستری بوده و امکان انتقال آنان به پایگاه های مجری طرح واکسیناسیون وجود ندارد، گفت: کارگروه های سلامت اجتماعی سالمندان و مددکاری اجتماعی رصدخانه،  طرح نامه ای از چگونگی اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا برای سالمندان، بیماران خاص و معلولانی که در خانه بستری هستند، تدوین کنند تا با ارائه آن به دکتر کولیوند مسئول طرح شهید سلیمانی، به اجرای این طرح برای گروه های آسیب پذیر کمک شود.

   وی، تعیین سنجه های مورد نظر در حوزه سلامت اجتماعی را از سوی اعضای هیات علمی و در بازه زمانی  دو هفته، لازم دانست و بر بکارگیری ابزار مناسب جهت ارزیابی این سنجه ها تاکید کرد.

   دکتر خانکه، سپس با توجه به نظر موافق اعضای شرکت کننده در مورد پیشنهادهای دکتر موسوی، ” پیگیری موضوع دریافت کرسی سلامت اجتماعی از یونسکو ” و ” برگزاری همایش بین المللی در حوزه سلامت اجتماعی ” را در دستور کار  رصدخانه اجتماعی کووید19 قرار داد.

   وی همچنین برگزاری وبینارهای تخصصی توسط کارگروه های رصدخانه و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز جهت فعالیت کارگروه ها را ضروری دانست.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو × = 6