ادامه حمایت پاکستان از رویکرد خشونت بار طالبان!

♦به گزارش سلام نیوز افغانستان این روزها شاهد تحولات مهمی است که صدر اخبار رسانه‌های جهان است. همزمان با خروج اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از این کشور و تصرف ارگ ریاست جمهوری کابل به وسیله طالبان، این گروه از پایان جنگ در این کشور خبر داده است.

بنا بر گزارش مهر،محمد نعیم سخنگوی طالبان که شامگاه با شبکه الجزیره صحبت می‌کرد، گفت‌: الحمدلله جنگ در کشور به پایان رسیده است. وی گفت: امروز روز بزرگی برای مردم افغانستان و مجاهدین است. آنها شاهد به ثمر رسیدن فداکاری‌های ۲۰ سال گذشته هستند.

عمران خان: افغانستان قید و بندهای بردگی و بندگی را پاره کرده است!

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان با اشاره به تحولات جاری در افغانستان و ادامه حمایت از رویکرد خشونت بار طالبان اعلام کرد که این کشور قید و بندهای بردگی و بندگی را پاره کرده است!

نخست وزیر پاکستان بدون اشاره به انتقادات علیه وی در این باره ادامه داد: شکستن زنجیر و قید و بند بردگی و بندگی بسیار ضروری است. شکستن غل و زنجیر ذهن دشوارتر است و ما مصمم هستیم که ملت را از چنین زنجیرهایی خارج کنیم.

مسکو خواستار محاکمه اشرف غنی شد

«ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان اعلام کرد: اشرف غنی شایسته محاکمه شدن در برابر مردم افغانستان است، چون او به ننگین ترین شکل ممکن از کشورش فرار کرد. غنی نه تنها افغانستان را ترک نکرد، بلکه فرار کرد. او کسی است که پیش از فرار، خطاب به مردم افغانستان ادعا کرد که آماده است تا آخرین لحظه فداکاری کند، اما اقدام ناگهانی او باعث ایجاد سوالاتی شده است. غنی افغانستان را به اشتباه اداره کرد و سرانجام فرار کرد و این تنها چیزی است که می توانم در مورد این فرد بگویم.

برلین خواستار حفاظت طالبان از جان شهروندان افغانستان شد

دولت آلمان از گروه طالبان خواست تا ضمن نشان دادن خویشتنداری، از جان شهروندان افغانستان حفاظت کرده و از دسترسی آنها به کمک‌های بشردوستانه اطمینان حاصل نمایند. «استفان سیبرت» سخنگوی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان طی سخنانی در خصوص پیشروی‌های طالبان در افغانستان گفت: وقتی به عقبه سال‌ها مأموریت جامعه غرب در افغانستان می‌نگریم، این پیشروی‌ها بسیار تلخ به نظر می‌رسند.

سرنگونی هواپیمای نظامی افغانستان از سوی ازبکستان

وزارت دفاع ازبکستان اعلام کرد که سقوط هواپیمای نظامی افغانستان بر اثر شلیک پدافند هوایی صورت گرفته است. در این ارتباط وزارت دفاع ازبکستان اضافه کرد که هواپیمای نظامی افغانستان بدون توجه به هشدارها و پس از آنکه در تلاش برای نقض حریم هوایی ازبکستان بود، مورد اصابت یگان پدافندی قرار گرفت.

ترکیش ایرلاینز همه پروازهای خود به افغانستان را لغو کرد

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز از لغو تمامی پروازهای خود به افغانستان خبر داد. بر اساس این گزارش، شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینزامروز با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که پروازهای برنامه‌ریزی شده خود به افغانستان را لغو کرده است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا فردا درباره افغانستان گفتگو می‌کنند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد به دنبال تحولات اخیر در افغانستان، نشستی فوق‌العاده را با وزرای خارجه این اتحادیه برای ارزیابی وضع موجود در افغانستان برگزار می‌کند.

سفیر روسیه روز سه‌شنبه با مقامات طالبان دیدار می‌کند

سفیر روسیه در افغانستان روز سه‌شنبه با مقامات طالبان دیدار خواهد کرد. یک دیپلمات روس با اعلام این خبر افزود که مسکو بر اساس رفتارهای طالبان درباره به رسمیت شناختن حاکمیت این گروه بر افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

کشته شدن ۵ نفر در فرودگاه کابل

گزارش‌ها حاکی از کشته شدن پنج نفر در هرج و مرج فرودگاه کابل است. اگر چه ادعا می‌شود که نظامیان آمریکایی در مواجهه با ازدحام، چند تیر هوایی شلیک کرده‌اند اما مشخص نیست که این افراد بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داده‌اند یا در شلوغی جمعیت به زمین افتاده و لگدمال شده‌اند.

دیپلمات‌های ترکیه در افغانستان می‌مانند

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: نمایندگی‌های ترکیه در افغانستان به فعالیت و خدمات خود ادامه خواهند داد.

وی تاکید کرد: هرگونه تدابیر لازم برای تامین امنیت دیپلمات‌ها و شهروندان ترکیه در افغانستان اتخاذ شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه این مطلب را در بازگشت از سفر الجزایر عنوان کرد و درباره آخرین تحولات افغانستان گفت: از ابتدا اقدامات احتیاطی و تدابیر لازم در مورد تامین امنیت جانی دیپلمات‌ها و تمامی همکارانمان را اتخاذ کردیم.

اوغلو افزود: در تماس تلفنی که همکارانمان در کابل با حدود ۱۵۰۰ شهروند، تجار و مدیران ترک مقیم افغانستان و اقامت داشتند برای تخلیه شهروندانمان و یا تامین امنیت برای ماندشان اعلام آمادگی کردیم و از این‌رو مشکلی نداریم.

چین: به دنبال روابط دوستانه با طالبان هستیم

چین روز دوشنبه در واکنش به تحولات افغانستان اعلام کرد که به دنبال «روابط دوستانه» با گروه طالبان است. پکن همچنین از «فعالیت عادی» سفارت چین در کابل خبر داد.

ادعای حضور غنی در عمان برای فرار به آمریکا

برخی رسانه‌ها مدعی هستند که اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان که ساعاتی بعد از تسلیم کابل به نیروهای طالبان، از این کشور گریخت؛ اکنون در عمان است و قصد دارد این کشور را هم به مقصد آمریکا ترک کند.

البته ادعا می‌شد که او بعد از فرار از افغانستان، به تاجیکستان پناه برده که دولت دوشنبه این موضوع را تکذیب کرد. در ادامه ادعا شد که او راهی ازبکستان شده است.

به هر حال، اطلاع دقیقی از سرنوشت او که از سوی بسیاری از افغان‌ها به خیانت متهم است، در دست نیست.

تیراندازی در پی ازدحام جمعیت در فرودگاه کابل

سقوط کابل به دست طالبان و فروپاشی دولت «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق افغانستان، موجب هراس و سراسیمگی شهروندان این کشور شده و وضعیت در کابل را غیر عادی کرده است.

هزاران نفر از شهروندان کابل به قصد خروج از افغانستان به سمت فرودگاه کابل هجوم آورده‌اند و اکثر آنها بدون پاسپورت و روادید در این فرودگاه حاضر شده‌اند.

همه اینها در حالی است که تمام کارمندان فرودگاه کابل وظایف شان را ترک کرده‌اند و هیچ فردی مانع حضور مردم در خط پرواز نمی‌شود.

یکی از ویدئوهای منتشره شده، حضور نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل را در حالی که به تردد شهروندان کاری نداشتند، نشان می‌دهد، اما بنا بر برخی گزارش‌ها، نظامیان آمریکایی برای مهار موج جمعیت، متوسل به زور شده و اقدام به تیراندازی کرده‌اند.

ضمیر کابلوف: در به رسمیت شناختن طالبان عجله‌ای نداریم

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، اعلام کرد که مسکو عجله‌ای برای به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان بر افغانستان ندارد.

وی گفت: عجله‌ای درباره به رسمیت شناختن (طالبان) نداریم. منتظر می‌مانیم تا ببینیم که این رژیم چگونه رفتار خواهد کرد.

کابلوف همچنین درباره بیانیه طالبان مبنی بر اینکه آنها منتظر واگذاری کامل قدرت هستند و هر گونه فرصت تشکیل دولت موقت را رد کرده‌اند، گفت: تقصیر چیزی که آنها (طالبان) اکنون می‌گویند به گردن اشرف غنی (رئیس جمهور سابق افغانستان) به علت تعویق انداختن و امتناع از انجام گفتگوها (با طالبان) به مدت یک سال است. او (اشرف غنی) همه چیز را از دست داده است.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه با این وجود، جهت ایجاد روابط دوستانه بین مسکو و رهبری جدید در افغانستان، ابراز امیدواری کرد.

نخستین روز حضور طالبان در کابل پس از ۲۰ سال

پایتخت افغانستان امروز پس از ۲۰ سال دوباره شاهد حضور طالبان است. طالبان در نقاط مختلف شهر پست‌های ایست و بازرسی دایر کرده‌اند و خودروها و افراد مشکوک را بازرسی و سلاح را جمع آوری می‌کنند.

هنوز در مقایسه با روزهای قبل تردد مردم در خیابان‌ها کم است و گویا مردم احتیاط می‌کنند. طالبان بیانیه داده و گفته است؛ کسانی که با اشغالگران در این ۲۰ سال کار کرده‌اند مورد عفو عمومی قرار می‌گیرند.

طالبان تا نیمه‌های شب گذشته بر تمام نقاط پایتخت مسلط شدند و در خیابان‌ها و مقابل نمایندگی‌های سیاسی نگهبان گذاشتند.

رؤسای جمهور روسیه و ازبکستان درباره افغانستان گفتگو کردند

«ولایمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شوکت میرضیایف» همتای ازبکستانی وی، در تماس تلفنی، وضعیت افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گفته کرملین، در این تماس، وضعیت افغانستان با جزئیات بررسی شد و طرفین توافق کردند که نهادها و وزارتخانه‌های روسیه و ازبکستان، همکاری در این زمینه را افزایش دهند.

همچنین پوتین و میرضیایف هم بر ادامه تماس درباره تحولات افغانستان تاکید کردند.

آمریکا کنترل ترافیک هوایی فرودگاه کابل را در دست می‌گیرد

وزارتخانه‌های دفاع و خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند کنترل ترافیک هوایی فرودگاه کابل را در دست می‌گیرند.

این دو وزارتخانه اعلام کردند در حال تکمیل گام‌هایی در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی هستند تا خروج امن کارکنان آمریکایی و متحدان را از افغانستان با پروازهای نظامی و غیرنظامی ممکن سازند.

سهیل شاهین: خواهان گفتگو برای تشکیل دولت فراگیر هستیم

سهیل شاهین عضو دفتر سیاسی گروه طالبان اعلام کرد: ما خواهان گفتگو برای تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان هستیم.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 − = یک