از اعتراض فسطینی‌ها به توطئه آمریکا تا نشست سران اروپا

مروری بر جدیدترین گزارش‌های خبرنگاران سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از سراسر جهان در ۲۴ ساعت گذشته.

 به گزارش سلام نیوز از ­خبرگزاری صدا و سیما، نشست سران اروپا زیر سایه بحران‌ها، افزایش نارضایتی‌ از دولت انگلیس و  اعتراض فلسطینیان به توطئه جدید آمریکا، از مهم‌ترین عناوین گزارش‌های خبرنگاران صداوسیما در خارج بود.

این برنامه که به میزبانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی و با حضور سفیر کشورمان در هند برگزار شد ده کتاب شعر از شاعران فارسی زبان ایران، هندوستان، افغانستان و تاجیکستان به علاقمندان معرفی شد.

در این مراسم همچنین از دیوان دو جلدی غزلیات بیدل دهلوی به تصحیح سید مهدی طباطبایی و علیرضا قزوه رونمایی شد.

سلامی به صبح خراسان، با همان لهجه بخارایی، از کنار روزها، چشم‌های شرقی، نغمه‌های تاجیکی، راه و بی جهت نیستم خراسانی از جمله عناوین کتبی است که در رایزنی ایران در دهلی نو رونمایی شد.

همچنین در این مراسم به بهانه پایان ماموریت، از خدمات فرهنگی و ادبی علیرضا قزوه معاون رایرنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو قدردانی شد.

علی چگنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند با بیان ویژگی‌های بارز علیرضا قزوه شاعر انقلابی و مکتبی کشورمان از خدمات وتلاش‌های وی قدردانی کرد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم علیرضا قزوه را از نیرو‌های مجرب، تاثیر گذار، فعال و پرکار توصیف کرد وگفت: او روز‌های بسیاری تا نیمه‌های شب مشغول فعالیت بود و برای ایجادانگیزه و شوق در فارسی آموزان هندی بسیار تلاش کرد.

محمدعلی ربانی با بیان اینکه رویکرد ادب فارسی در هند تاریخی و کلاسیک است از اقدامات قزوه برای پیوند گذشته زبان فارسی هند با دوره معاصر به نیکی یاد کرد و افزود: او برای رساندن ادب فارسی به سرچشمه اش در ایران بسیار تلاش و علاقمندان را با تازه‌های نشر آشنا کرد.

ربانی با تاکید براینکه مبادله و گفتگو در حوزه ادب و شعر فارسی با شاعران کشور‌های فارسی زبان در شکوفایی استعداد‌ها بسیار تاثیر گذار بوده است برتداوم تلاش ها، خدمات و راهبرد‌های توسعه کمی وکیفی زبان فارسی در شبه قاره تاکید کرد.

همچنین احسان شکراللهی رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران در هند قزوه را حلقه وصل گذشته ادب فارسی با دوره معاصر در شبه قاره توصیف کرد و گفت: او با تلاش‌های فراوان خود این رویکرد را به بهترین نحو انجام داد.

وی با اشاره به راه اندازی گروه‌های مجازی ویژه اساتید، شاعران و دانشجویان فارسی زبان کشور‌های هند، ایران، تاحبکستان و افغانستان اضافه کرد: در دو سال اخیر تلاش‌های فراوانی در فضای مجازی صورت گرفت تا عاشقان زبان فارسی در کشور‌های مختلف بویژه در ایام کرونا دورهم جمع شوند.

دو روز مانده تا انتخابات عراق

تنها ۲روز به انتخابات عراق باقی مانده و نامزد‌ها در صدد هستند تا در فرصت باقی مانده خود را به مردم معرفی کنند.

مرجعیت دینی عراق هم در حال معرفی وضع موجود این کشور و به ویژه کربلاست.

 دومین روز اجلاس وزیران حمل و نقل و ارتباطات کشور‌های منطقه، حوزه اروپا و افریقا در استانبول با دیدار‌های دو جانبه هیات ایران و نشست‌های تخصصی همراه بود

دومین روز اجلاس وزیران حمل و نقل و ارتباطات کشور‌های منطقه

عیسی زارع پوروزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با رشاد نبی اف همتای جمهوری آذربایجان زمینه‌های همکاری مشترک را بررسی کرد. دو طرف در این دیدار توافق کردند در حوزه تعاملات بین المللی همکاری‌های خود را گسترش دهند و با برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، توانمندی‌های بخش خصوصی را در حوزه ارتباطات تقویت کنند.
اجلاس استانبول با حضور یازده وزیر و نمایندگانی از ۵۵ کشور از جمله اعضای دی هشت در استانبول جریان دارد.

افزایش نارضایتی‌ها از دولت انگلیس

نشست سالانه اعضای حزب حاکم محافظه کار انگلیس در حالی در میان تدابیر شدید امنیتی در شهر منچستر برگزار شده است که افزایش مشکلات اقتصادی و اجتماعی و پیامد‌های ناشی از آن به نارضایتی‌ها و ابراز خشم نسبت به اعضای حزب حاکم دامن زده است.
معترضان به عملکرد حزب حاکم در مسیر ورودی‌های سالن محل نشست سران و اعضای ارشد حزب حاکم محافظه کار حضور یافتند و با پرتاب تخم مرغ و توپ‌های پلاستیکی به طرف آنان خشم و نارضایتی خود را از عملکرد حزب حاکم نشان دادند.
نیرو‌های امنیتی و پلیس هم علاوه بر محاصره سالن محل نشست حزب محافظه کار، بر ساختمان‌های مرتفع اطراف محل نشست نیز با سلاح‌های دور زن مستقر شده اند.
یک شهروند انگلیسی درباره علت حضور خود در تجمع اعتراضی گفت: دولت محافظه کار مردم را به سوی فقر سوق می‌دهد و کمک‌های مالی به فقرا نیز مدام در حال کاهش است.
وی افزود: گویی دولت وعده هایش را فراموش کرده و به گونه‌ای در انتخابات و موضوع برگزیت مردم را فریب داده است.
کمبود و گرانی انواع کالا‌ها و خدمات که بروز بحران سوخت تازین‌ترین آنهاست از جمله مشکلاتی است که جامعه انگلیس را درگیر خود کرده است.
یک شهروند انگلیسی منتظر در صف سوختگیری خودرو در این باره گفت: من نمی‌دانم چرا دولت مردم را مقصر می‌داند و می‌گوید خرید هیجانی مردم، چنین کمبود‌ها و وضعی را به وجود آورده است.
وی افزود: ایستادن در صف سوختگیری خودرو به بخشی از کار مردم مبدل شده است در حالیکه همین دولت که هوادار سر سخت برگزیت است مدام از مزایای آن سخن می‌گفت اکنون به جای اینکه پاسخگو باشد که چرا پس از پنج سال از زمان همه پرسی برگزیت این شرایط پیش آمده و برای مدیریت آن تدبیر نکرد، مردم را شماتت می‌کند.
دولت انگلیس برای مهار بحران سوخت و تامین نیاز پمپ بنزین‌های خالی، علاوه بر به کار گیری شماری از نیرو‌های ارتش از رانندگان بازنشسته نیز خواسته است به سر کار‌های خود باز گردند.
دولت انگلیس همچنین تسهیلاتی برای ورود رانندگان کشور‌های اروپایی به انگلیس در نظر گرفته است، اما بنا به گزارش‌های منتشر شده بر خلاف پیش بینی‌های لندن تا کنون کمتر از ۱۵۰ راننده با ارائه درخواست ویزا برای کار در انگلیس اعلام آمادگی کرده اند.
مرکز پژوهش‌های اقتصادی و مشاغل در انگلیس اعلام کرد افزایش تورم و بحران‌های اقتصادی سبب شده تا پایان سال هزار و هشتصد پوند بر هزینه‌های هر خانوار در انگلیس افزوده شود.

اعتراض فلسطینیان به توطئه جدید آمریکا

 فلسطینیان مقیم سوریه، همراهی سازمان ملل را با توطئه غربی حدف حق بازگشت به وطن را محکوم کردند.

گروهی از فلسطینیان با تحصن در برابر دفتر سازمان ملل متحد در دمشق، تن دادن اونروا از نهاد‌های سازمان ملل یه طرح آمریکایی مشروط کردن کمک‌های بین المللی به آوارگان فلسطینی را به شدت محکوم کردند.
تحصن گنندگان فلسطینی تاکید کردند که مقاومت تنها راه بیرون راندن اشغالگر صهیونیستی و احقاق حقوق آنان که به زور از خانه و کاشانه شان در فلسطین آواره شدند، است.
جوان فلسطین که در میان تحصن کنندگان حضور داشت گفت: من فلسطینیم که در سوریه به دنیا آمدم، اما از حق خودم نمی‌گذرم و حتما به خانه پدریم در شهر صفد فلسطین بر خواهم گشت.
فلسطینیان معترض در پیامی به دبیرکل سازمان ملل متحد، یاد آوردشدند، به جای تبانی برای حذف حقوقمان، به آوارگان فلسطینی کمک کنید تا به خانه هایشان در اردوگاه‌های دمشق و حلب برگردند.
براساس این گزارش تحصن گنندگان در واکنش به توطئه‌های غرب، اعلام کردندکه ما فلسطینیان مقیم سوریه هرگز از حقوقمان صرف نظر نمی‌کنیم.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × = چهل