اشتهای اسرائیل در جهان عرب در حال افزایش است

تحت عنوان فوق، ایگور سوبوتین، در “نيزاويسيمايا گازيتا” ، درباره انتظار اسرائیل برای توافقات عادی سازی بیشتر با کشورهای عربی که مایل به انجام آن هستند ، نوشت.

گزارش: آیات زین الدین

به گزارش سلام نیوز، در این مقاله آمده است: دولت اسرائیل در حال تلاش برای گسترش توافقات برای عادی سازی روابط دیپلماتیک با دیگر کشورهای جهان عرب است. آمادگی ها برای انعقاد موافقت نامه های جدید تحت عنوان “ابراهیم” ، جد معنوی مشترک مسلمانان ، یهودیان و مسیحیان در حال انجام است.
بن کاسپیت، روزنامه نگار معروف اسرائیلی، به نقل از منابع خود گفت که دولت یهود در راه دستیابی به دوستی های جدید در جهان عرب است.

بر اساس شایعات، کشورهایی مانند عربستان ، کویت و تونس به دنبال این هستند. علاوه بر این، موضوع کاهش تنش در دستور کار جلسه ای قرار گرفت که وزیر خارجه اسرائیل یائر لاپید به طور مخفیانه در ماه اوت در عمان با عبدالله دوم پادشاه اردن برگزار کرد. به ویژه، به گفته رسانه های اسرائیلی، وضعیت اطراف حرم قدسی در اورشلیم مورد بحث قرار گرفت.

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به چشم اندازهای گسترش موافقت نامه های ابراهیمی اشاره کرد.

بر اساس ارزیابی های اسرائیل، دو عامل جدی برای روند عادی سازی وجود دارد. همانطور که گادی آیزنکوت، رئیس ستاد سابق دولت یهود، در سخنرانی خود در ماه سپتامبر در کنفرانس موسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو گفت: سیاست منطقه‌ای ایران و تمایل به دست آوردن سلاح های کشتار جمعی تنها می تواند نگرانی اعراب را به دنبال داشته باشد. جهان از سوی دیگر، تأثیر خروج فاجعه بار نیروهای آمریکایی از افغانستان بیشتر می شود، که برای دیگر مناطق خوشایند نیست. در چنین شرایطی، به گفته آیزنکوت، به نظر می رسد که علاقه جامعه بین المللی به خاورمیانه کاهش می یابد.

اما در اکثریت به اتفاق موارد ، این مشکل در افکار عمومی عرب باقی می ماند ، که ناگزیر بر سر مسأله تقریب با اسرائیلی ها تقسیم شده است.

مشکل دیگر سیاست اسرائیل در قبال فلسطینی هاست. هرگونه رویارویی جدید بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها ممکن است کشورهای عربی را که به دنبال عادی سازی روابط با تل آویو هستند از فرصت حرکت در این مسیر محروم کند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج − = 4