اشرف غنی: خواهان صلح عادلانه و پایدار هستیم

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از طلوع نیوز، رییس‌جمهور غنی تأکید می‌ورزد که صلح باید در افغانستان عادلانه و همیشه‌گی باشد و او در ارگ ریاست‌جمهوری برای بودن در قدرت نیامده‌است.

آقای غنی که امروز در مراسم نوروز ۱۴۰۰ در ارگ ریاست‌جمهوری سخن می‌زد، گفت که جنگ طالبان در افغانستان نامشروع است و این گروه با اشاره دیگران کشور شان را ویران می‌کنند.

او گفت: «من اینجا برای قدرت نیامده‌ام، بل برای خدمت آمده‌ام و معنای خدمت این است که باید یقین بیابیم که صلح عادلانه و همیشه‌گی باشد.»

رییس‌جمهور افزود: «طالبان هیچ مشروعیت در این جنگ ندارند. افتخار می‌کنند که بالای نیروهای خارجی حمله نکرده‌اند ما هم خوشحال هستیم، مگر کی برای تان مشروعیت داده‌است که اولادهای افغان را بکشید؟»

رییس‌جمهور، طالبان را وسیلۀ دست بیگانه‌گان می‌داند، اما از این گروه می‌خواهد که در آبادانی کشور شان سهیم شوند: «وسیله بیگانه‌گان نشوید، افغان هستید و دیگر افغانان را هم بپذیرید.»

همزمان با ادامۀ بررسی توافق‌نامۀ دوحه از سوی واشنگتن، وزیر دفاع امریکا پس از سفرش به هند، امروز به کابل آمده‌است.

این سفر وزیر دفاع امریکا به کابل در حالی انجام می‌شود که رسانه‌های امریکایی از احتمال تمدید حضور نیروهای امریکایی در افغانستان گزارش داده‌اند.

محمد معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان بیان داشت: «ما می‌گویم که بیرون شوند، اما قبل از بیرون شدن باید ما به یک نتیجه سیاسی برسیم و آتش‌بس تأمین شود.»

امریکا تاکنون تصمیم‌اش را دربارۀ حضور و یا عدم حضور نیروهایش در افغانستان پس از ماه می، به‌گونۀ رسمی اعلام نکرده‌است؛ اما طالبان از پیامدهای حضور این نیروها پس از ماه می در افغانستان هشدار داده‌اند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار × 8 =