اعدام‌ در سایه!/اعتراض‌به‌استفاده غیرانسانی‌و‌ناصحیح قدرت‌ِدادگاه در آمریکا

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از  REUTERS، دادگاه عالی ایالات متحده برخی احکام مربوط به اعدام را تحت عنوان “موقعیت سایه”بی سر و صدا ارسال و اجرا می کند که اغلب این احکام اعدام برگشت ناپذیر و گاه حتی قبل از اعلام شواهد نهایی به نفوذ دادگاه فدرال آمریکا صورت می پذیرد که نشان از بی توجهی به حقوق زندانیان قبل از احراز نهایی جرم است. 

ماه ها قبل از آنكه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این كشور در ژانویه از سمت خود کنار برود ، دادگاه عالی آمریكا به سرعت زمینه تزریق مرگبار 13 زندانی فدرال را تحت عنوان حکم اعدام فراهم كرد . این اولین اعدام های فدرال در 17 سال گذشته بود.

در بسیاری از این موارد ، دادگاه به طور خلاصه احكام دادگاه بدوی را با استفاده از رویه قانونی مبهمی موسوم به “موقعیت سایه” پیش برد و به نتیجه رساند و پرونده را منتفی كرد.

اما این روش اتصال کوتاه ، که پیشتر فقط برای موارد اضطراری در نظر گرفته شده بود ، فقط به موارد مجازات اعدام اختصاص ندارد.

در چهار سال گذشته ،این رویه قانونی در آمریکا به سایر پرونده ها نیز سرایت کرده است و این امر روال قانونی در دادگاه عالی آمریکا را به میزان قابل توجهی تغییر داده و به سمت تجارت انسانی برده است.

دادگاه های آمریکا گاه به طور فزاینده و چشمگیری برای تصمیم گیری در طیف وسیعی از دیگر پرونده های مشابه نیز “به اتهام سایه” و بدون ارائه نظرات کارشناسی  شده یا توضیحات دقیق ،تصمیم گیری می کند.

تصمیمات سایه در نیمه شب بدون فوت وقت!

بعضی اوقات پرونده های موجود در دفتر می توانند به طور موثرتری قبل از اعدام تزریقی حل و فصل شوند اما با ارائه حکم سایه این مساله زمان پیدا نمی کند؛ حتی دادگاه های بدوی به دلیل ارزیابی می تواند زمان بخرد اما حتی گاهی اوقات قبل از مشخص شدن تمام شواهد این کار صورت می گیرد.

جالب تر آنجاست تصمیمات و اجرای دستورات می تواند در نیمه شب ، بدون هیچ گونه بحث عمومی و راهنمایی قضات دادگاه بدوی در مورد چگونگی تجزیه و تحلیل پرونده های مشابه گرفته و عملی شوند و به همین راحتی جان افراد در دست قانون آمریکا تحت مخاطره است.

رویترز می افزاید سرعت و پنهان کاری در بردن برخی پرونده ها به سمت اعدام تزریقی ، بدون دهها راه قبل از آن و حتی ارائه تمام شواهد و راههای جایگزین دادگاه بدوی در جرائم مشابه ، باعث انتقاد کارشناسان حقوقی در جناح های راست و چپ آمریکا شده است .

آنها این کار را استفاده ناصحیح و غیرانسانی از قدرت فوق العاده دادگاه در آمریکا می دانند.

“ویلیام باود” استاد حقوق محافظه کار در دانشکده حقوق دانشگاه شیکاگو گفت: برای عموم مردم دانستن اینکه چه اتفاقی می افتد دشوار است و به همین علت اعتراض برای مردم سخت است.

این استاد دانشگاه شیکاگو گفت: در اینجا یک طرفه بودن کاملاً واضح است. دولت ، به ویژه دولت فدرال ، توانایی ویژه ای برای جلب توجه دادگاه جهت این تصمیم ها دارد.

به گفته استیون ولادک ، استاد دانشگاه تگزاس در دانشکده حقوق آستین ، این پرونده ها تقریبا 70 درصد موفقیت دارد و فرد بی سرو صدا مجازات یا اعدام می شود.

ورود بحث انگیز “جایگاه سایه” به پرونده های مختلف در آمریکا

“جایگاه سایه” علاوه بر نقش خود در جنجال پرونده های مجازات اعدام فدرال ، در مجموعه ای از موارد دیگر نیز بسیار بحث برانگیز ورود کرده است. یک دستور پنج جمله ای در دسامبر 2017 به ترامپ اجازه داد مسافران چندین کشور با اکثریت مسلمان را از سفر به آمریکا و برخی اقدامات دیگر ممنوع کند. یک دستور چهار جمله ای در ژانویه 2019 به همین ترتیب درخواست ترامپ را برای فعالیت یا عدم فعالیت برخی سربازان در ارتش آمریکا تأیید کرد. دستور دیگری در ژوئیه سال 2020 – فقط در یک جمله – به ترامپ اجازه داد تا بودجه نظامی را برای ساخت بخشی از دیوار در مرز جنوبی با مکزیک هدایت کند.

گفتنی است پیروی جنجال ها و انتقادات اساتید حقوق و جرم شناسی دانشگاههای مختلف آمریکا ،خواستار شفافیت بیشتر پیرامون این روال اتهامهای سایه و چراغ خاموش و غیر شفاف شده اند که موجب اعدام بسیاری افراد در سکوت خبری قبل از تکمیل شواهد ،تجدید نظر نهایی و  حتی راهنمایی های دادگاه بدوی شده است و همچنین عدم سوءاستفاده از ساحت قانون و قدرت آن که خواست دیگر این اساتید از آمریکاست.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه × 8 =