افزایش کیفیت زندگی از حقوق سالمندان است

♦به گزارش سلام نیوز دوران سالخوردگی یکی از مهم ترین دوران زندگی هر انسانی است. لزوم توجه و مراقبت در این دوران می تواند به افزایش کیفیت زندگی ، امید به زندگی و عمر سالمندان منجر شود. تکنیک ها و مهارتهای ارتباطی در مواجهه با سالمندان و نیز فراهم کردن محیط ایمن و سالم و با نشاط برای آنها در این مسیر بسیار حائز اهمیت است. 

دکتر الهه محبی ، کارشناس ارشد مددکار اجتماعی و از کارمندان سرای سالمندان در این رابطه گفت: یکی از پارامترهای مهم در افزایش کیفیت زندگی سالمندان “محیط زندگی ” آنهاست. رنگ و فراهم بودن وسایل رفاهی حداقلی و نیز نوع طراحی و وسایل منزل و محیط از آن دست موارد به ظاهر جزئی اما بسیار مهم است.

سال‌هاست كه دانشمندان به ارتباط بین رنگ‌های مختلف و عواطف و احساسات انسان پی برده‌اند و سالمندان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و قادر خواهند بود از طیف‌های نوری مختلف برای شاد كردن هرچه بیشتر روحیه خود استفاده كنند.

مثلا نارنجی تركیبی از انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد است. رنگ نارنجی در فكر و ذهن افراد سالمند احساس خوشایندی ایجاد می‌كند و نمادی از نور خورشید محسوب می‌شود.

رنگ نارنجی رنگ گرمی است و گرمای زندگی را به انسان هدیه می‌كند.

این طیف نوری، اكسیژن زیادی در مغز فراهم می‌كند و فعالیت مغز را افزایش می‌دهد، بنابراین چنانچه سالمندان هنگام انتخاب چیدمان خانه خود از پرده، مبلمان، فرش یا طراحی‌های نارنجی‌‌ رنگ بیشتری بهره ببرند، مطمئنا در روح‌بخشی به زندگی‌شان موثر خواهد بود.

 

با وجود اثرات آرام‌بخش و شادی‌آور، رنگ نارنجی تاثیر زیادی بر اشتها داشته و تمایل سالمندان را به مصرف انواع مواد غذایی افزایش می‌دهد. نارنجی، سمبل پایداری و قدرت است و میزان دقت و تمركز را افزایش می‌دهد، برای شادی‌بخشی بیشتر از طریق این رنگ گرم باید از انواع روشن آن بیشتر استفاده شود.

 

چنانچه سالمندان از تمركز ناكافی رنج می‌برند، توصیه می‌شود از رنگ نارنجی در پیرامون خود بیشتر استفاده كنند.

مسلماً پیری فرایندی است که متوقف نمی‌شود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبت‌ های ویژه می‌توان این دوران را به دوران مطلوب، لذت‌بخش و توام با سلامتی تبدیل کرد.

گفتن داستان زندگی شان به آنها کمک می کند که احساس خوبی داشته باشند.

این به آنها فرصتی برای یادآوری زمان های خوب شان را می دهد. اگر شنونده به آن ها وعده دهد که برمی گردد و بازهم به داستان های آن ها گوش می دهد، آن ها را بیشتر خوشحال می کند.

 

افراد سالمند که از همسران خود بخاطر مرگ یا طلاق جدا شده اند، یا از کودکان و دوستان قدیمی خود به خاطر دوری مکان، مدت های زیادی دور بوده اند، احساس تنهایی می کنند. در نتیجه به آغوش کشیدن، ماساژ پشت، گرفتن دست، و دیگر موارد تماسی برای آن ها کمیاب می شود.

 

با این حال، محبت تنها دلیل آن نیست که لمس کردن آنها را خوشحال می کند.

مالیدن ملایم ماهیچه ها، مانند ماساژ، اکسی توسین را در بدن آزاد می کند. اکسی توسین یک هورمون است که کمک می کند تا تنش ها از بین رود و همچنین اثر آرام بخش هم دارد.

 

افراد مسن تر از پیوند و مشارکت شان در گروه هایی که برای آنها سازماندهی شده است، احساس رضایت می کنند.

اما احساس وابستگی آنها در صورتی تقویت می شود که در جامعه ای مشارکت داشته باشند که به خاطر سن دسته بندی نشده باشد.

بهتر است آنها را دعوت کنید و اجازه دهید نپذیرند. نه این که از ابتدا با این پیش فرض باشید که آن ها علاقه ای به شرکت در برخی مراسم ها را ندارند. این دعوت نامه به نوعی به آن ها حس مطلوب به رسمیت شناختن را می دهد.

هنگامی که از حضور آنها قدردانی می شود، احساس راحتی بیشتری نسبت به خودشان دارند

 

در بسیاری از خانه های قدیمی توالت فرنگی وجود ندارد و سالمند با استفاده از سرویس بهداشتی قدیمی به زانوهایش آسیب می زند.

هرچند بسیاری از سالمند مبتلا به آرتروز و درد زانو هستند و نمی توانند از توالت معمولی استفاده کنند و این کار باعث درد بیشتر آنها می شود. بسیاری از سالمندان چاق هستند و چمباتمه زدن آنها باعث می شود فشار زیادی به سالمند وارد شود.

سالمندان بهتر است در خانه هایی زندگی کنند که پنجره های بزرگ و نور طبیعی داشته باشد. اتاق خواب سالمند نباید خیلی تاریک باشد و روشنایی کمی داشته باشد. تخت سالمند را در نزدیکی کلید برق قرار دهید تا به راحتی چراغ را روشن کند.

دستگیره های کافی در منزل سالمند باشد

در منزل سالمند، جاهاییکه تردد دارد مانند دستشویی، راه پله و حمام باید دستگیره هایی را نصب کنید. با وجود دستگیره ها سالمند هنگام بلند شدن و نشستن تعادل خود را حفظ می کند و با  مشکلی مواجه نمی شود.

 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− چهار = 0