شیعه‌در‌عربستان؛همچنان‌ زیر‌چکمه‌ سرکوب‌وسکوت/شیعه‌انسان‌نیست؟

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از مرآة الجزيرة ، ده ها روحانی شیعه که مدتی پیش به جرم شیعه گری و پایبندی به باورهای دینی خود ، توسط رژیم سعودی بازداشت شده بودند، برای آنان پرونده سازی جدید صورت گرفته و بنا بر گزارش های واصله ، جان آنها در معرض خطر قرار دارد.

شاید سیاست تبعیض ، آزار و اذیت ، پیشگیری و محرومیت های فرقه ای که علمای “القطیف و الاحصا” از آن رنج می برند بهترین گواه نقض حقوق انسان و اقلیت ها باشد که رژیم سعودی اصرار دارد علیه آنها و کل منطقه اعمال کند.

دانشمندانی که نقش تبلیغی و تربیتی آنها در دین و جامعه برکسی پوشیده نیست ، اما سیاست ظلم و استبداد عملا آنها را اسیر و ساکت و سرکوب کرده و آنها را از انجام پیام  و رسالت دینی و اجتماعی خود منع کرده است و اینک به جرائم مختلف پرونده انان جهت به درازا کشیدن دادرسی و بازداشت ، سنگین تر می شود.

این اتفاقات به دلیل فرقه گرایی و اصرار بر سرکوب شیعیان و انکار حقوق آنها تحت لوای مشروعیت مذهبی از سوی بن سلمان صورت می گیرد .

آل سعود در یک مسیر فزاینده تبعیض مذهبی و سوء استفاده از قامت مذهب  به عنوان سلاحی پیش روی خود استفاده می کند.

 

بی اعتنایی به بیانیه های انسان دوستانه و حقوق بشری

ولیعهد سعودی درباره “اصلاحات” و “آزادی بیان” صحبت می کند اما آنچه سازمان ملل و سازمان های حقوق بشری مدتها است از او و مقامات سعودی خواسته اند را -مبنی بر اینکه از نقض حقوق شیعیان و تبعیض و آزار آنها دست بردارد- رعایت نمی کند.

رژیم سعودی به درخواست ها و بیانیه ها ی انسان دوستانه و حقوق بشری توجهی نکرده و به بی رحمی خود علیه علما و روحانیون شیعه ادامه می دهد و هیچ گونه بازدارندگی و تعهدی نسبت به قوانین محلی و بین المللی پیش روی خود نمی بیند!

این سیاست سرکوب و استبداد تا بدانجا پیش رفته است که بسیاری از دانشمندانی که توسط پلیس دستگیر شده اند ، مورد انتقام جویی در محضر قانون قرار گرفته و حضور آنها در سلولهای تاریک و  محاکمات ناعادلانه جایی درز نمی کند و مورد سوال قرار نمی گیرد.

انتقام گیری از شیعیان

این نوعی انتقام گیری آشکار فقط به جرم وابستگی مذهبی و شیعه بودن وتلاش برای آگاهی بخشی در کشور است که از سوی آل سعود علیه شیعیان و سایر اقلیت ها صورت می گیرد.  

 پس از دستگیری اقداماتی صورت گرفته است تا از آزادی آنها جلوگیری شود و محدودیت های زندان آنها نیز بیشتر باشد تا در زندان هم اثرگذار نباشند.

در حال حاضر فقط  16 دانشمند برجسته از قطیف و الاحسا توسط مقامات سعودی به سلولهای زندان انداخته شده اند ، فقط به دلیل وابستگی شیعی و  مواضع محکم و  قاطعیت رای آنها در مبارزه با بی عدالتی و استبداد و مخالفت با برخی سیاست ها.

محاکمات ناعادلانه/ حق گرفتن وکیل نداریم!

شیعیان و علمای مذکور تحت محاکمه های ناعادلانه ای قرار دارند ؛ برخی از آنها حتی حق دفاع از خود یا تعیین وکیل را ندارند ،  آنها اغلب در سلولهای خود غایب هستند چراکه مدام در محاکمات سنگین و آزار و شکنجه هستند. مسئولین سعودی انکار می کنند اما زندگی آنها در معرض خطر است. درمان و دارو به درستی به این افراد نمی رسد، برخی از آنها از بیماری های مزمن یا کهولت سن رنج می برند و طاقت جوانی ندارند، علاوه بر آن شیوع بیماری همه گیر کرونا با وجود ازدحام بیش از حد در زندان ها شرایط را بر آنان بسیار سخت کرده است.

در بازرسی های غیرمنصفانه و سیاسی که مبتنی بر هوی و هوس های سیاسی و فرقه ای و خصومت با علماست ، ادعاها و جعل های جدید مقامات نیز کار علما را جهت کمترین دفاع از خود ،سخت و سخت تر می کند.

این دانشمندان اغلب بدون توجیهات قانونی ، اخلاقی ، دینی و سیاسی ، بلکه به تلافی جویی و خصومت و تبعیض فرقه ای علیه شیعیان به ویژه در “منطقه قطیف و الاحسا بازداشت می شوند که نشان از رویه غیرانسانی و غیر اخلاقی وهابیون در برخورد با شیعیان و اقلیت های قومی و دینی است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− هشت = 0