امکان شیوع ویروس دیگر شبیه کرونا /لزوم مراقبت جمعی

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از ساینس الرت، با توجه به اینکه دنیا هنوز درگیر همه‌گیری ویروس کووید-19 است، این سوال وجود دارد که آیا ما در آینده نزدیک ممکن است شاهد همه‌گیری یکی دیگر از اعضای این خانواده باشیم.

دانشمندان دراینباره می‌گویند ریسک آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. برخی از تحقیقات جدید با استفاده از پیش‌بینی ماشینی به بررسی این مسئله پرداختند که کدام پستانداران می‌توانند از کدام سویه‌های مختلف ویروس کرونا میزبانی کنند.

متاسفانه نتایج آنها نشان که 30 برابر بیشتر از آن چیزی که پیش بینی می شد میزبانی بالقوه برای ورود ویروس سارس-کووید-2 وجود دارد که می‌تواند ویروس را خطرناک‌تر نماید. همچنین این نتایج نشان دادند که بیش از 40 برابر گونه مختلفی که پیشتر مظنون به میزبانی این خانواده ویروسی بود، یافت شد.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «لیورپول» در انگلستان انجام شده است، نمی‌تواند به ما بگوید که همه‌گیری‌های آینده در کجا یا حتی چه موقع به وقوع می‌پیوندند، اما نشان می‌دهد مدل فعلی ما از میزان خطرات این خانواده ویروسی نیاز به تغییراتی اساسی دارد.

درحالی که ویروس سارس-کووید-2 مترادف بوده است با مرگ و میر فراوان در سال 2020، اما بیشتر اعضای این ویروس کم خطر بوده و چه بسا شما در گذشته در فصول سرد به برخی از اعضا این خانواده ویروسی مبتلا شده باشید. دنیاگیری یا پاندِمی به حالتی از همه‌گیری بیماری گفته می‌شود که از مرز چند قاره فراتر رفته باشد. بیماری‌هایی مثل ایدز و کووید-۱۹، نمونه‌هایی از دنیاگیری بیماری در سال‌های گذشته هستند. به این حالت همه‌گیری جهانی نیز گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید:واکسن کرونای ایران یکی از پلتفرم های موفق منطقه خواهد بود

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − = 4