انواع تصمیم گیری را می‌شناسید؟

♦به گزارش سلام نیوز ما با ذهن و حواس خود دنیای اطرافمان را می شناسیم. در زندگی روزمره بر اساس شناختی که داریم با اطرافیان، همکاران، دوستان و اعضای خانواده خود برخورد می کنیم. در واقع زندگی ما حاصل شناخت ماست. این شناخت ما را به سوی تصمیم گیری رهنمون می کند.

انواع تصمیم گیری چیست؟

تصمیم گیری احساسی :در این نوع از تصمیم گیری زیر بنای تصمیمها،احساسات آگاهانه و یا نا آگاهانه افراد (مثل ترسشرمخشمعذاب وجداناحساس مسئولیت بی دلیل یا غیر منطقی و )مانند آناساس و پایه تصمیمی گیری قرار می گیرند).

دوست ندا تصمیم دارد در یک مجلس دوستانه شرکت کند ندا به دوست خود بسیار علاقه دارد او ندا را به این مهمانی دعوت می کند ندا از ترس این که مبادا بگوید نه و دوستش را از دست بدهد تصمیم می گیرد در مراسم با اوشرکت کند در صورتیکه قلبا تمایلی برای حضور در مهمانی راندارد

.زیر بنای تصمیم گیری باید تفکر آن هم از نوع تفکر نقاد باشد نا آگاهی از اصول تصمیم گیری و ضعف در توانایی تفکر نقاد منجر به تصمیم گیری احساسی می شود

تصميم گيري اجتنابي:فرد سعي مي کند تا انجا که امکان دارد تصميم گيري را به تعويق بيندازد کار امروز را به فردا موکول کردن نمونه مشخص اين نوع تصميم گيري است.زير بناي اين تصميم گيري ترس و اضطراباست.

تصميم گيري مطيعانه:در اين نوع تصميم گيري فرد خود تصميمي نمي گيرد بلکه مطيعانه تصميمي که ديگران گرفته اند را اجرا مي کند.معمولا اين افراد از اين نوع ذهنيت خاص استفاده مي کنند که چون ديگران کار خاص را انجام مي دهند ما هم انجام دهيم (اگر کاري ناسالم يا پر خطر است اين که همه ان کار را انجام مي دهند دليل بر مجاز بودن و بي خطر بودن ان نيست.

احسان14سالسنداردوقتيپيبهاينموضوعبردکهبرخيازهمکلاسيهايشقرصمضري رامصرفميکنند شروع بهمصرفکردبدون انکهنقادانه فکرکندکه اياضرريمتوجه اواستيانه.

تصميمگيريتکانشي:درايننوعتصميميگيريفردبدونانکهبهخوداجازهفکرکردنبدهدبهصورنناگهاني تصميم خاصيرا ميگيردبهعنوان مثالزنوشوهرجوانيکهدردورانعقدقراردارند زمانيکهاختلافنظريپيش ميايد بهيکباره تصميمميگيرند ازيکديگرجداشوند.

ازويژگيهاياينتصميمايناستکهباعجلهوشتابزدهصورتميگيرد.

تصميمگيريمنطقي:تنهاتصميمگيريسالمايننوعتصميمگيرياستکهبراساستفکر،ارزيابيوتجزيهوتحليلموقعيتمطالعهصورتميگيرد.

اصولتصميمگيريمنطقي:

نسبت بهزمانوموقعيتتصميمگيريهوشيارباشيم.

نگرانيازيکموضوعداشتنترديدبلاتکليفيبروزمشکلنارضايتيازشرايطقرارگرفتنبرسردوراهياشفتگيوپريشاني کاررابه‌هم‌می‌ریزد.

استفادهازبارشافکارجستجوياطلاعاتمختلفکمکگرفتنازديگرانراهنماييومشورت.

تصميم گيري غير فعال يا حال گرايي:دراينتصميمگيريافرادثباتوبقاراميجويندوبراينباورندکهاغلبتغييراتاجتماعيومحيطياموريفريبنده،سطحيوموقتهستندوتغييراتتدريجيميباشدحالگرايانبيشترتمايلدارندانچيزيراطلبکنندکهقادرباشندآنرابدستاورند،نهاينکهبرايبدستاوردنانچهکهميخواهندتلاشکنندانهادربرابرتهديدهايجديواکنشنشانميدهندونهدربرابرفرصت.

تصميمگيريانفعاليياگذشتهگرايي:درايننوعتصميمگيريبهترينحالتحفظگذشتهاسترفعشکافبينحالوگذشتهوبازسازيگذشتهاست.تمرکزافراداينگروهبرروياصالتهاستفلسفهمديريتانهاواپسگرايياست.درنظراينافرادتکنولوژيعاملاساسيگرفتاريهاست.ازارتکابخطاواشتباهواهمهدارند.تصميمگيريفعالياايندهگرايي:افراداينگروهبراينباورندکهايندهبهترازامروزوگذشتهخواهدبودوتلاميکنندايندهراپيشبينيکنندچيزيفراترازبقاميخواهندحلمسالهبيشتربرمنطقعلموتجربهمبتنياست.تکنولوژيراميستايند.بيشترنگرانازدستدادنفرصتهستندتانگراناشتباهوشيفتهروشهايعلميدرکارهستند.تصميمگيريفوقالعادهياايندهساز:افراداينگروهنواوريدارندبرانچهکهميخواهندتمرکزميکنندبازسازيدوبارهدارنديادگيريوتطبيقوتوافقذينفعانازويژگيهاياينتصميماست.

فنون تصمیم گیری گروهی:فنطوفانمغزي:افراددرگروه10يا12نفربرايايجادراهکارهاتشکيلجلسهميدهندنظريههاوراهحلهاازطريقبرانگيختنخلاقيتاعضاوترغيبانهابهافزودننظريههايشانبهانچهديگراندرقبلارائهدادهاندارائهميشود.

فنگروهاسمي:گروهيازافردابراياگاهيازموضوعموردبحثتشکيلجلسهميدهندهريکازاعضافهرستيازنظرهارابررويکاغذمينويسد.اعضايگروهحقبحثبايکديگرراندارند.درنهايتاعضابااعلاميکرايکتبيتصميمميگيرند.

فندلفي:ارائهنظرمتخصصانبرايتصميمگيريدرراهکارهايپيشبينيشده.بدونحضوردرجلسهگروهيازطريقپرسشنامهوتصميمگيريتوسطمديرصورتميگيرد.اينتصميمگيريبرايگروههاييانجامميشودکهامکانبرگزاريجلسهحضوريراندارند.

فنسمينارگروهي:افرادازطريقبحثوگفتگويگروهيبهتصميمگيريميرسند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − 6 =