اهمیت نوشیدن آب به میزان مناسب برای کودکان در تابستان

گزارش: حدیثه کولیوند

♦به گزارش سلام نیوز آب مهمترین عنصر سازنده بدن انسان محسوب می‌شود. 70 تا 75درصد از بدن افراد بالغ و نیز تقریباً 80درصد از بدن کودکان از آب تشکیل شده‌ است. حفظ این تعادل و تلاش برای ثابت نگه داشتن این عدد بسیار مهم است. 

در اغلب موارد، شکایت کودک از خستگی زیاد ممکن است به‌دلیل کمبود آب بدن باشد چون معمولاً وقتی آب‌رسانی به بدن کاهش می‌یابد، مجموعه بدن کارکرد خوب و موثری نخواهد داشت. 

مصرف درست و مُدام آب، فواید بسیاری برای سلامت عمومی بدن دارد. وقتی به کودکتان یاد می‌دهید که در فصل تابستان زیاد آب بنوشد، درواقع با یک تیر دو نشان زده‌اید: هم سلامتی کودک تضمین می‌شود و هم وی احساس شادی و سرزندگی خواهد داشت. 

عادت دادن کودک به نوشیدن آب فواید بسیاری دارد که همگی آن‌ها به لحاظ علمی، ثابت شده‌اند. اگر آب کافی به بدن کودک برسد، بدن وی به درستی عمل خواهد کرد. علاوه‌ براین، وقتی کودک به نوشیدن آب عادت می‌کند، درحقیقت به نوعی عادت خوب مراقبت از جسمش را نیز می‌آموزد طوری‌که همیشه و در همه حال، از بدن خویش محافظت خواهد کرد. 

مصرف آب به اندازه کافی برای بدن چه عملکرد مثبت ایجاد می کند؟

  • آب به پاکسازی سموم بدن کمک می‌کند. این سموم به‌طور طبیعی از طریق ادرار، مدفوع و عرق از بدن دفع می‌شوند.

  • به کمک آب، سوخت‌وساز غذاهای مصرفی افزایش می‌یابد.

  • آب عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و از یبوست که ناراحتی بسیار شایعی بین کودکان است، جلوگیری می‌کند.

  • فرآیند نوشیدن منظم آب، مفاصل، تاندون‌ها و غشاهای مخاطی را به نوعی روغن‌کاری می‌کند.

  • نوشیدن آب فرایند انتقال مواد مغذی به سلول را بهینه‌سازی می‌کند.

  • با مصرف آب کافی، عملکرد تنظیم دمای بدن به طور موثری تضمین خواهد شد به نحوی‌که در ادامه از اندام‌های حیاتی به بهترین شکل ممکن محافظت به عمل خواهد آمد. 

کودکان نسبت به تغییرات دمایی هوا حساس‌ترند و از آنجا که پوست حساس و لطیفی دارند، فرآیند تعریق در آن‌ها پیچیده‌تر است، طوری‌که ممکن است آب زیادی از دست بدهند ولی اصلاً احساس تشنگی نکنند. جالب است بدانید که نیازهای بدن یک نوزاد شیرخوار از طریق آب تامین می‌شود و دقیقاً به همین دلیل تقریباً تمام شیر مادر از آب تشکیل شده‌ است. 

پزشکان توصیه می‌کنند که از همان سال اول تولد، هر سه ساعت یکبار به کودک شیر داده شود؛ زمانی‌که کودک به 4 سالگی می‌رسد،‌ لازم است که در روز به‌طور متوسط 1.5 لیتر آب بنوشید و در سنین 9 تا 13 سالگی، 2.5 لیتر در روز کفایت خواهد کرد. 

البته لازم به یادآوری ست که اعداد فوق به‌طور استاندارد بیان شده‌اند؛ به همین دلیل لازم است که برای تخمین میزان آب مصرفی کودکتان، به وزن، میزان فعالیت روزانه و محل زندگی وی نیز دقت کنید. در فصل تابستان، دمای بالای هوا، رطوبت و نیز تعریق زیاد، همگی دست به دست هم می‌دهند تا بدن کودک، آب زیادی از دست بدهد و با کمبود شدید آب مواجه گردد.  

زمانی ‌که شیرخواران و کودکان به یک بیماری ویروسی که با اسهال و استفراغ همراه است، مبتلا می‌شوند، ممکن است کمبود آب شدیدی را تجربه کنند، بنابراین نسبت به علائم زیر هشیار باشید:

  • تیرگی رنگ ادرار

  • خشکی و سفتی مدفوع

  • کاهش وزن پنج درصدی

  • خاکستری شدن رنگ پوست

  • خشکی دهان، زبان، چشم‌ها و غشاهای مخاطی

  • خستگی مفرط کودک و بروز نشانه‌های فرسودگی

  • کاهش چشمگیر ادرار، در حالی‌ که به طور معمول حداقل کودک، باید هر سه ساعت یکبار ادرار کند. 

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، توصیه می‌شود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید و درمان سرم و جایگزینی مایعات خوراکی را شروع نمایید. برای بهبود کودک، نیازی به بستری در بیمارستان نیست. شما می‌توانید درمان را در منزل آغاز کنید و در صورت تجویز پزشک، در ادامه مسیر درمان، کودک را به بیمارستان ببرید. 

نکاتی برای کودک شما در تابستان

  • لباس‌هایی که در این فصل برای کودکتان انتخاب می‌کنید،‌ حتی‌الامکان خنک و راحت باشد. همچنین از استعمال کرم ضدآفتاب غافل نشوید و وی را تشویق کنید تا کلاه بگذارد.

  • نوشیدن آب و آب‌‌میوه‌های طبیعی.

  • در برنامه غذایی تابستانه کودک، مصرف موادی چون طالبی، خربزه، گوجه، هندوانه، کدو مسمایی، آناناس و توت‌فرنگی را در اولویت قرار دهید. تمام این مواد غذایی از 90درصد آب تشکیل شده‌اند و به عنوان یک میان‌وعده یا دسر، برای هیدراته کردن کودکان ایده‌آل هستند.

  • بکوشید تا کودکتان حتی‌الامکان در معرض آفتاب قرار نگیرد، به مکان‌هایی که تهویه و سیستم سرمایشی مناسبی ندارند، رفت و آمد نکند و حداقل در ساعات گرم روز خروج از منزل را برای او قدغن کنید. 

کودکان و افراد مسن بیشتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به گرمازدگی هستند و احتمال این‌که در تابستان از گرمازدگی و گرمای زیاد رنج ببرند، بیشتر است، بنابراین با رعایت برخی اقدامات پیشگیرانه، از بروز هرگونه نگرانی جلوگیری خواهید کرد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه × 2 =