♦ایران اولین کشوری که به فناوری کلونی در نیم قرن اخیر دست یافت

به گزارش سلام نیوز شرکت فناوری تولید کلونی زنبورهای مخملی گرده افشان گلخانه ها و باغات در جشنواره جهادگران علم و فناوری این استان جایزه فناور برتر را کسب کرد و از دکتر منفرد به عنوان فناور برتر نیز تجلیل شد.  

این استاد دانشگاه یاسوج گفت: اهمیت این طرح ملی فناور به دلیل تخمینی بودن آن بوده و ۴۵ سال است که هیچ کشوری در دنیا موفق به تولید این نوع کلونی نشده است.  ۱۱۰ سال است که در دنیا کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در این زمینه انجام می شود و ایران نیز تاکنون نتوانسته بود آن را تولید کند. 

منفرد افزود: سازمان پژوهش ‌های علم و صنعت کشور تقریبا ۲۰ سال برنامه‌ ای در این زمینه داشت و بر روی آن کار کرد و اینجانب نیز در دوره دکترای دانشگاه تربیت مدرس طرح را آغاز کردم. 

این استاد دانشگاه یاسوج بیان کرد: البته همان موقع مسئولان سازمان پژوهش های علم و صنعت کشور به اینجانب اعلام کردند که این کار شدنی نیست و بهتر است ایشان مدرک دکترایش را گرفته و به کار تدریس مشغول شود و همین مطلب نیز برای من انگیزه‌ ای شد. 

دکتر منفرد با اشاره به اینکه امروزه در یک طرح کلان فناورانه ملی کار پرورش انبوه این نوع زنبور انجام شده، عنوان کرد: هنوز در ایران این کلونی ‌ها از کشور بلژیک وارد می ‌شود و چون کالای تحریمی است گرانتر به دست گلخانه ‌داران می ‌رسد و مشکلات پارازیت ‌ها و میکروب‌ هایی که همراه این بسته‌ ها وارد می ‌شود نیز احتمالاً کشاورزی کشور را در سال‌ های آینده با مشکل جدی مواجه خواهد کرد. 

وی ابراز داشت: سال 1395 پس از آنکه چند سال در روستای علی‌ آباد یاسوج در یک زیرزمین کارهای تحقیقاتی و پژوهشی را انجام دادم موفق شدیم شرکت را ثبت کنیم. به دلیل آنکه توانستیم به راز پرورش این زنبورها پی بُرده‌‌ و پرورش انبوه ایجاد کنیم به عنوان فناور برتر ملی در جشنواره هفدهم معاونت پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شده و پس از عقد قرارداد با مرکز طرح‌ های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح را در روستای علی ‌آباد یاسوج آغاز کردیم. 

دکتر منفرد ادامه داد:  کاری که انجام می ‌دهیم تولید کلونی زنبور مخملی بوده و کلونی زنبور مخملی از حانواده زنبورعسل است اما عسل تولید نمی ‌کند و گرده افشانی انجام می ‌دهد و ۳۴ نمونه از این زنبور نیز در کشور است. 

وی افزود: یک کلونی با یک ملکه و ۶۰ زنبور در یک جعبه مقوایی در گلخانه ‌ها قرار داده شده و موجب افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی  محصول می ‌شود. 

این استاد دانشگاه یاسوج بیان کرد: در ایران تا سال ‌های قبل کار گرده افشانی در گلخانه ‌ها به صورت دستی و سنتی انجام و به همین دلیل نیز نیروی کارگری زیادی به کار گرفته می ‌شد. 

دکتر منفرد عنوان کرد: بین ۷۰ تا ۸۰ هکتار از سطح زیرکشت گلخانه ‌ها در استان های یزد، اصفهان، آذربایجان شرقی و دیگر شهرهای ایران نیاز گرده افشانی خود را از خارج تأمین می‌ کنند که مشکلاتی از جمله خروج ارز از کشور را به همراه دارد. 

وی ابراز داشت: سالانه ۳۰ هزار کلونی زنبور مخملی وارد کشور می‌ شود که هر کدام با قیمت 20 میلیون ریال برای گلخانه‌ داران هزینه دارد.  تجاری سازی و انبوه‌ سازی کلونی زنبور مخملی در اختیار شرکت ‌های بزرگ هلند و بلژیک است اما ایران این انحصار را شکست و آبان ماه 1400 نیز ۱۰ هزار کلونی وارد بازار کشور خواهد شد و یک سوم نیاز برطرف می‌ شود. 

دکتر منفرد اظهار داشت: زنبور مخملی بر روی ۳۰ گیاه مختلف در دنیا گرده افشانی می‌ کند که مهمترین آنها گوجه فرنگی است و به دلیل گران قیمت بودن گوجه فرنگی در اروپا این زنبور ارزش اقتصادی بالایی دارد. 

وی به راه ‌اندازی شرکت تولید کلونی زنبور مخملی در مرکز رشد دانشگاه یاسوج اشاره کرد و افزود: در روستای علی‌ آباد یاسوج با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد و کمک گرفتن از دانشمندان داخلی توانستیم این کار را انجام دهیم. 

دکتر منفرد بیان کرد: کار اصلی که تولید ملکه است را انجام دادیم و برای برطرف کردن ۱۰۰ درصدی نیاز کشور نیازمند حمایت هر چه بیشتر مسئولان هستیم. 

وی با اشاره به اینکه شرکت‌ های دانش ‌بنیان در سنگر مبارزه با تحریم ‌های دشمنان قرار دارند، عنوان کرد: برای بیان مشکلات این شرکت ها در کهگیلویه و بویراحمد با حسین کلانتری استاندار و هر سه نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی دیدار کردم اما اقدام خاصی انجام نشد. 

بیشتر بخوانید:♦ امکان درمان کرونا با شبیه سازی پروتئینی

 

درباره ی ameri

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× دو = 16