ایرلند تزریق واکسن «آسترازنکا» را متوقف کرد

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از تارنمای «Zero Hedge» ایرلند اعلام کرد تزریق واکسن ساخته شده آزمایشگاه دانشگاه آکسفورد به نام «آسترازنکا» را متوقف می کند.

پیش از ایرلند، ایسلند آخرین کشور اروپایی بود که تزریق این واکسن را به حالت تعلیق درآورده بود. این کشور کوچک جزیره‌ای از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تعداد ۶ هزار ابتلا به این بیماری را به ثبت رسانده است که تقریبا ۲ درصد کل جمعیت را شامل می‌شود.  

سازمان غذا و داروی اروپا (EMA) تایید کرد که حداقل ۳۰ مورد لختگی خون خطرناک را در بیمارانی که واکسن دریافت کرده‌اند به ثبت رسانده که حداقل یک مورد آن در دانمارک بوده و بیمار فوت کرده است. به نظر می‌رسد که موضوع عوارض این واکسن به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این موارد تمایل به مصرف واکسن را تضعیف می کند.

اگر در اثر تزریق واکسن مردم بمیرند، این یک فاجعه برای شرکت خواهد بود.

این توقف‌ها به دنبال حوادث لختگی خون در بیمارانی رخ می‌دهد که اخیرا واکسن دریافت کرده‌اند. اگرچه وین حداقل در حال حاضر اجازه استفاده از واکسن را می‌دهد اما دو حادثه از این موارد در اتریش نیز گزارش شده است. «الکس برنزون» گزارشگر سابق نیویورک تایمز در توئیتی خاطرنشان کرد که آسترازنکا تنها واکسن برای مقابله با بیماری کرونا نیست که مشکوک به ایجاد عوارض جانبی مضر در تعداد کمی از بیماران است. فقط باید صبر کرد تا عوارض جانبی واکسن فایزر-بیون‌تک نیز مشخص شود.

«مگنوس هونیکا» وزیر بهداشت دانمارک در یک توییت تایید تعلیق را اعلام کرد و گفت که این توقف یک اقدام پیشگیرانه است و هنوز امکان نتیجه گیری وجود ندارد.

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه آیا موارد لخته خون به واکسن مربوط است، وجود ندارد اما این وضعیت قطعا نیازمند تحقیقات دقیق و موشکافانه خواهد بود.

وی همچنین گفت: ما زود اقدام کردیم و این موضوع باید به طور کامل بررسی شود.

«سورن بروستروم» رییس سازمان بهداشت دانمارک نیز در بیانیه ای گفت: ما و آژانس دارویی دانمارک باید گزارش‌های احتمالی عوارض جانبی واکسن را چه در دانمارک و چه دیگر کشورهای اروپایی به دقت بررسی کنیم.

ما در میانه بزرگترین و مهمترین توزیع واکسن در تاریخ دانمارک هستیم. ما نیازمند آن هستیم که تمامی واکسن‌هایی را که می‌توانیم، دریافت کنیم؛ بنابراین توقف تزریق یکی از واکسن‌ها تصمیم آسانی نیست. اما به‌طور دقیق از آنجایی که ما در حال واکسیناسیون بالا هستیم، باید در خصوص عواقب جانبی احتمالی آن نیز پاسخگو باشیم.

ما نیاز داریم پیش از ادامه استفاده از واکسن آسترازنکا، این مساله را روشن کنیم.

آژانس دارویی دانمارک اعلام کرد این تعلیق ۱۴ روز طول خواهد کشید زیرا مقامات با کمک سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحقیق در مورد لخته شدگی خون را آغاز می‌کنند.

حال برخی کارشناسان و مردم عادی نگران هستند که واکسنی که از سوی کشورهای اروپایی پس زده می شود به عنوان اعانه به دیگر کشورهای ناتوان اهدا شود.

حتی ممکن است دولت های اروپایی برای تامین پول های هنگفتی که قبلا بابت پیش خرید واکسن به آکسفورد پرداخت کردند، واکسن ها را به قیمت کمتر به دیگر کشورها از جمله ایران که در تامین واکسن با موانع بسیاری روبرو است، انتقال دهند. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 × = بیست چهار