با افراد منفی باف و سمی در معادلات اجتماعی چه کنیم ؟

دکتر محمدعلی روئینی : آیا منفی باف هستید و از افکار منفی خودتان خسته شده‌اید؟ آیا نمی توانید در مواجهه با شرایط مثبت دید مثبتی از خود نشان دهید؟ آیا بی عدالتی و رنج دیگران شما را رنج میدهد یا خوشحال میکند؟ آیا در جامعه خود درصدد رشد و بهبود هستید و به خود و دیگران عشق و محبت میدهید؟ آیا در کمک به اجتماع صبورید یا خیر؟برای مبارزه با افکار منفی چه راهکاری وجود دارد؟ چگونه ذهن خود را از افکار منفی خالی کنیم و کجا تشخیص دهیم مثبت باشیم یا نباشیم؟ چطور برای رهایی از افکار منفی، افکار و احساسات را باید کنترل کرد؟ 

زندگی از بدو تولد پراز اتفاقات است. حوادث غیرقابل پیش‌بینی و غیره. اما بعضی چیزها هم درکنترل ماست، وآن افکارِ ماست واینکه چطور از خودمان و خانواده و دوستان باید مراقبت کنیم. برای گذشتن از موانع در کمک به مردم، اولین کار نساختن موانع جدید است. اولین کاری که بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید برای خودتان انجام دهید این است که به خودتان زمان دهید.

افکار و احساسات منفی می‌توانند باعث آسیب‌هایی شوند که حتی قابل دیدن نیستند، پس این افکار را باید کنترل کنید. مسلماً حرف زدن ساده‌تر از عمل کردن است اما ما برای شما چند پیشنهاد داریم که به کمک آن‌ها بتوانید خود منفی بافی نکنید.

خود منفی بافی چیست؟

قبل از هرچیز دقت کنید منفی بافی به طور کل از دیدن حقایق امور هرچند تلخ یا شیرین متفاوت است و شما باید این را تشخیص دهید. مثلا حقیقت سم را نمیتوان با خوش بینی درمان کرد اما میتوان با خوش بینی و انرژی مثبت و تلاش مثلا بر یک شرایط فائق آمد و حرکت رو به جلو داشت. تعریف منفی بافی و انرژی منفی  بصورت عامیانه سخت است اما مسلماً همه شما این موضوع را تجربه کرده اید.

 افکار منفی تخریبگر هستند

افکار منفی میتوانند شما را از ورود به یک رشته ورزشی باز دارد یا به شما جسارت آموختن رانندگی را از ترس دیگر ماشینها ندهد. پس شما را باز دارد. افراد دارای انرژی منفی دارای خصوصیاتی هستند:

  • عدم وجود آرامش در زندگی؛

  • عدم قدرت تغییر مثبت؛

  • بوجود آمدن حس ترس مزمن؛

  • عدم امکان رویارویی با حقیقت های زندگی؛

  • کاهش اعتماد به نفس ؛

  • و ده‌ها مورد دیگر؛

خطرات منفی بافی

سخن گفتن منفی با خود می‌‌تواند در بعضی از شیوه‌ها واقعاً مخرب باشد و حتی زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد، مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط زیادی با استرس و عزت نفس دارد. استرس را به شدت افزایش و عزت نفس را به شدت کاهش می‌دهد. این می‌تواند منجر به کاهش انگیزه و همچنین احساس بلاتکلیفی شود.

می‌خواهیم درباره نتایج روانشناسی روی موضوع منفی بافی صحبت کنیم. منفی بافی یک نوع محدودیت فکری است که شما مدام به خودتان می‌گویید که من نم‌یتوانم کاری را انجام بدهم و مدام تکرار می‌کنید تا جزو باورهایتان می‌شود و برعکس مثبت نگری در ایجاد تلقین مثبت به خود و باور و عزم راسخ در انجام امور است که اکثر تحقیقات نشان از اثرگذاری مثبت آن دراند. این را باور کنید و ایمان بیاورید که می توانید. پس خوب و عالی باشید و بدانید رسیدن به کمال ممکن و تعریف شده است. 

راهکارهای جلوگیری از خود منفی باقی

راه‌های متفاوتی برای مواجهه با افکار منفی وجود دارد، می‌توان آنها را پذیرفت، نادیده گرفت یا به شکلی منطقی با آنها روبه‌رو شد. افکار منفی کیفیت زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اعتماد به نفس و عزت نفس ما را مخدوش می‌کنند.

1. نفس کشیدن

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که باعث خود سرکوبی می‌شود اهمیت دادن به یک مشکل یا مانع در رسیدن به اهداف است که ترس فلج کننده بدنبال آن می‌آیند. پس در این مواقع بهترین کار مکث کردن و کشیدن یک نفس عمیق و حرکت دوباره است. با این کار ضربان قلب شما کم شده و نگاه شما خوش‌بینانه‌ترمی‌شود. اگرتوسط افکار منفی محاصره شده‌اید توقف کنید و نفس بکشید و دوباره با قدرت ادامه دهید.

2. آگاهانه برخورد کردن

وقتی متوجه شدید که افکارمنفی دست به کار شده‌اند، آنهارا بررسی کنید . با آنها روبرو شوید با خودتان منطقی صحبت کنید. این باعث مشود ناخودگاه افکار منفی دور شوند و دید بهتری به مسیر و هدف و زندگی خود داشته باشید. قرار نیست این افکارنادیده گرفته شوند بلکه باید با تدبیر به طور کل بروند. پس قبل از مقابله، آنها را تأییدکنید. آگاهانه برخورد کردن یک روش عمیق در ارتباط با احساسات درونی است. 

3. علت منفی بافی را ریشه‌یابی کنید

ریشه‌های افکار منفی کجاست؟ ترس؟ شک کردن به خودتان؟ به افکار منفی اجازه دهید تا بیرون بیایند تا بتوانید علت را ریشه یابی کنید و با آن‌ها مقابله کنید.

افکار منفی در بیشتر مواقع فقط در ذهن شما شکل می‌گیرد. با تمرکز بر علت‌ها و ریشه‌های افکار منفی می‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید و راه باز کنید.

4. درمان افکار نادرست

در علم روانشناسی و جامعه شناسی تلاش‌های بسیاری برای بهبود وضع زندگی اشخاص صورت گرفته است. تحقیقات و پژوهش‌‌های صورت گرفته در روانشناسی و جامعه شناسی موجب پدیدآمدن روش‌های علمی برای درمان بیماریها شده که برای افکار منفی نیز این موضوع صادق است. در بین روش‌های متداول برای درمان ریشه‌ای افکار منفی و به تبع آن جایگرینی افکار مثبت، روش توقف فکر (Thought stopping) یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن تفکرات نادرست می‌باشد یعنی یک جا باید با قدرت پیش بروید و یکجا باید بایستید و افکار و راهها را جهت حرکت بهتر بررسی کنید.

5. با مثبت اندیشی افکارخودت را پر کن

افکارتان را با چیزهایی که به شما انرژی و انگیزه می‌دهند، پرکنید. لیستی از چیزهایی که به شما احساس خوب و مثبت و لذت بخش می‌دهند تهیه کنید. یک موسیقی مورد علاقه یا یک فیلم آموزشی از نویسنده یا سخنرانی که به شما انگیزه می‌دهد. صحبت کردن با یک دوست یا عضو خانواده، کسی که‌ می‌داند در لحظات حساس و یا اوقات بد چه بگوید. بدانید که چه چیزی باعث بهبود روحیه و اندیشه شما می‌شود و از آنها استفاده کنید. افکار شما خارج از کنترل شما نیستند.کافی است وقتی که در خدمت شما نیستند، بدانیدچه کارهایی برای تغییر آنها باید انجام دهید.

6. یک برنامه مرتب ومنظم داشته باشید

اگر یک برنامه روتین و منظم درست کنید، هم کمترمنفی بافی می‌کنیدوهم در زمان وانرژی صرفه جویی می‌کنید. برای روزتان برنامه ریزی داشته باشید. اگرهرروزسروقت بیدارشوید، صبحانه بخورید وبه‌موقع سرکار بروید، دیگر ذهن کمتر اجاره ورود افکار منفی میدهد. کارهایی مانندکاردر بیرون ویا صرف غذا، مثل یک قرارملاقات‌ واقعی هستندکه تمرکزذهنی شمارا هرروزبیشترمی‌کند. حتی اگرمی‌ترسیدویا هنوز به خودتان شک دارید، با داشتن یک برنامه روزانه وتکراری و مرتب با افکار منفی خداحافظی کنید.

8. همنشین مثبت اندیش داشته باشید

نقش دوست و همنشین در زندگی انکار ناپذیر است. اینکه شما از افرادی که به اصطلاح انرژی خوار است فاصله گرفته و به جای آن دوستان مثبت را جایگزین کنید به طرز چشمگیری در جهت دهی و احساس خوب شما اثرگذار است. باید تدبیر و قاطعیت خود را فعال کرده و اگر شخص یا اشخاصی در اطراف به شما انرژی منفی میدهند با رعایت ادب اما قاطعانه خود را نجات دهید و افراد مثبت اندیش را در زندگی خود جایگزین کنید. 

9.  کمک بگیرید

گاهی در مواجهه با افراد سمی نیاز به کمک دیگران داریم. برای مقابله با افراد سمی، باید در قالب یک تیم و با کمک دیگران وارد حل مسئله شویم. کمک گرفتن از دیگران برای شناخت رفتارها و واکنش‌های ما از طریق یک نفر سوم بسیار نتیجه بخش است. کسی که ما را از بیرون می بیند و می تواند رفتار و افراد سمی را شناسایی کند.

افراد سمی همه جا هستند، پس باید روش درستی برای مقابله با آن‌ها داشته باشیم. کنترل انرژی منفی اولین قدم برای موفقیت در هر کاری است. با آرامش، خونسردی و کنترل استرس می توانیم به شخصیتی تبدیل شویم که در برخورد با آدم‌های سمی، واکنش درستی از خود بروز می دهد و از راه خود بر نگردیم. باید خودمان و استعدادهای خدادای شگرفمان را به خوبی بشناسیم و خصوصیاتمان را به درستی مدیریت کنیم. 

10. با خودتان مهربان‌تر باشید

گاهی در برخورد با افراد سمی، احساس ترس و تنفر و نفرت شدیدی به شما دست می دهد. افراد سمی با رفتار غلط باعث میشوند حتی مزیت های شما نابود شود و فکر کنید واقعا همان چیزی هستید که آن فرد سمی میگوید درحایکه فقط با یک نگاه غلط و سمی روبرو شده اید .باید با خود مهربان باشید و اجازه ندهید این افراد درمورد شما اظهار نظر کنند یا توجهی به آنان نداشته و راه خود را بروید البته در عین حال از مشورت و حتی پذیرش پیشنهادات بهتر از سوی افراد مطمئن بهره ببرید. اینکه فردی سمی شما را ناراحت و عصبانی می کند، به رفتار او مربوط است. او با منفی بافی و افکار اشتباه خود، باعث ناراحتی‌ محیطی شده است. باید قبول کنید هیچ تقصیری ندارید و همه چیز ریشه در رفتار او دارد و راه زندگی خود را با افراد مطمئن و مثبت بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت + 7 =