با «جواد محمدی»/ حضور مردم در انتخابات، باعث تامین منافع آنان و اقتدار ایران در جهان است

♦به گزارش سلام نیوز به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری گفتگویی داشته ایم با دکتر «جواد محمدی» استاد دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی وعضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی، که در ادامه می خوانیم:

۱.به نظر شما تفاوت و اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات در این دوره با سایر دوره ها به ویژه با شرایط جنگ اقتصادی علیه کشور ما چیست؟

محمدی: علت بسیج دشمنان ایران و اسلام برای کم کردن مشارکت مردم اهمیت انتخابات و تآثیر آن بر اقتدار نظام است تا با کم کردن پشتوانه نظام راهبرد فشار حداکثری را بر مردم ایران بیشتر کنند. مشارکت پایین آنها را برای این فشارهای اقتصادی تشویق می کند.

۲. به نظر شما معیار انتخاب درست و فرد اصلح در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

محمدی: در وهله اول رئیس جمهور باید تقوی، شناخت کامل مسایل کشور، تجربه مدیریتی و توان مدیریت کشور و همچنین باور به توان داخلی برای حل مسایل مردم و کشور داشته باشد. از سوی دیگر مرزهای خود را با دشمنان روشن نماید. عزت، مصلحت و منافع جمهوری اسلامی را در عرصه های مختلف در سیاست داخلی و خارجی در نظر بگیرد. تقوای فرد بسیار مهم است اگر تقوا نداشته باشد در تحولات آتی، کشور دچار آسیب می شود. اگر فرد تقوا داشته باشد یک عایقی برای فرد ایجاد می شود که هوای نفس و منیت به راحتی فرد را دچار لغزش نمی کند. نکته بعد ما نیاز به کسی داریم که بتواند برای حل مسائل کشور راهکارهای تحّولی ارائه کند تا وضعیت اقتصادی کشور را ثبات بخشد و با برنامه ریزی جهادی ارتقاء دهد ، همچنین عدالت را پیاده کند.
با مشورت با نخبگان، صاحبنظران و صاحبان تجربه می تواند راهکارهای تحولی در وضعیت موجود را احصاء و اجرا کندو پیش ببرد . اگر باور این باشد که می شود این معضلات را به صورت جهشی حل کرد مسائل کشور حل می شود. وقتی مسائل و اولویت ما روشن شد میتوان از ظرفیت های داخلی و خارجی استفاده کرد. ایران اسلامی آنقدر توانمند و غنی از استعدادهای برجسته است که بتوان افراد مناسب را گزینش کرد و در مناصب مدیریتی قرار داد تا بتوانیم بدنه دستگاه ها را به حرکت در بیاوریم و مسائل را حرکت دهیم.
اگر کسانی بگویند نمی شود کاری کرد اینها دشمنان نظام را امیدوار می کنند و به دنبال آن فشار بیشتر می شود و این تفکر و باور به مسئولین و مردم انتقال مییابد. ولی اگر به خداوند و توان داخلی اتکا کنیم و امید به حل مسائل داشته باشیم این امید و باور به مردم منتقل می شود و به تدریج این مسائل حل می شود و در نتیجه دشمن از فشار بیشتر بر ما نا امید می شود.
بنده تاکید می کنم شاخص برای مسئولین در وهله اول باید تقوا، تقوا، و تقوا باشد و در کنار آن سواد، تخصص و تجربه و ابتکار و روحیه جهادی باشد تا بتوان مشکلات را برطرف کرد. با روحیه معمولی نمی توان در کشور شاهد تحول بود . اگر مسئولین تحول خواه باشند وقتی این افراد وارد مسئولیت شوند افراد مشابه را زیر مجموعه خودشان قرار می دهند و انشاء الله موفقیت حاصل می شود.

۳. چگونه می توان برای مردم در این فرصت باقی مانده ترغیب و تشخیص در راستای انتخابات و انتخاب گزینه اصلح ایجاد کرد ؟

محمدی: اگر ما صحنه جنگ اقتصادی را خوب بشناسیم مردم خواهند دانست که، اگر مشارکت کنند دشمن از این سناریوی فشار حد اکثری به روی کشور و اقتصاد ما ناامید می شود و اگر شرکت نکنند دشمن را امیدوار و تحریک و تشویق می کنند تا فشار را بیشتر کند زیرا به این نتیجه می رسد که این سیاست مؤثر واقع شده است.

ما مسئولیم هم در دنیا هم در آخرت و باید پاسخگو باشیم. حاج احمد آقا بعد از ارتحال حضرت امام (ره) ایشان را خواب می بیند و از امام در خصوص آخرت می پرسند و ایشان پاسخ می دهند انسان حتی اگر دست خود را تکان دهد در آن دنیا باید پاسخ دهد. آیا این حرکت برای رضای خدا بوده یا برای نفس؟
اگر غلط انتخاب کنیم در همین دنیا کشور و مردم آسیب می بینند. اگر شرکت کرده و درست انتخاب کنیم، در نتیجه میتوانیم تغییر و تحول ایجاد کنیم. اگر با صندوق قهر کنیم و در نتیجه نظام تضعیف شود، هم دشمنان قسم خورده ملت و اسلام را برای تاختن به ما تشویق کردیم و هم دولت بعد را در برابر آنها تنها گذاشته و تضعیف خواهیم کرد و لذا دولت بعدی نمی تواند با اقتدار از منافع ما دفاع کند. ما می توانیم با شرکت در پای صندوق رای تقویت نظام را دنبال کنیم و در عین حال در آخرت رضایت پروردگار و امام و شهداء را شاهد باشیم. حال برای مشارکت باید چه کنیم؟ ما کسی را انتخاب می کنیم که برای حل مسائل کشور مجرب، توانمند ، متخصص و راهگشا باشد. در ایجاد شرایط کنونی کشور عوامل متعددی مانند سوء مدیریت ها، دشمنان داخلی و خارجی مؤثر هستند و جامعه را دچار مسائل و مشکلات می کنند. جامعه ما مانند یک بدن می ماند که علارقم بسیاری از پیشرفت ها و موفقیت ها، دچار بیماری نیز شده است، حال اگر ما سراغ یک پزشک غیر حازق برویم و بیماری را با تشخیص و درمان غلط بدتر کند آیا ما باید بدنمان را با عامل بیماری رها کنیم یا اینکه بدنبال یک پزشک زبده و متخصص برویم که هم در تشخیص و هم در درمان توانمند باشد؟ برای بهبود وضعیت جامعه باید بدانیم چه کسانی این شرایط را تشدید می کنند؟ اگر چشم را باز کنیم درست انتخاب کنیم درمان پیدا می شود و باید انتظار بهبود داشته باشیم. ما با حضور خودمان دشمن را ناامید و دولت را تقویت می کنیم.

۴. تاثیر مشارکت حداکثری در اقتدار ایران در عرصه های داخل و خارج برای انجام وظایف چیست؟

محمدی: وقتی مشارکت مردم بالا می رود پشتوانه نظام و دولت تقویت می شود و وقتی پشتوانه قوی باشد درعرصه بین الملل در میان دوستان و دشمنان میتوان قوی تر ظاهر شد. بدین ترتیب می توان هم دوستان را خوشحال کرد و هم دشمنان را ناامید کرد. در هر برهه ای مانند راهپیمایی ها و انتخابات که حضور مردم پر رنگ تر شد، فشار دشمنان کمتر شد و آنها را از پیاده کردن توطئه های خود علیه مردم و کشور ما دچار تردید کرد. حضور گسترده مردم بد خواهان را به این نتیجه می رساند که گزینه تحریم و جنگ اقتصادی کم رنگ شده و دیگر جواب نمی دهد.
بلعکس، وقتی دشمنان ملت ما ببیند مشارکت حداقلی وجود دارد فشار را زیاد می کنند . اگر مشارکت مردم بیشتر باشد قدرت چانه زنی دولت برای منافع ملی بالا می رود و امتیاز گیری های دولت بیشتر می شود، دوستان را امیدوار و دشمنان را نا امید می کند. دنیای کنونی دنیای چند قطبی است و با پشتوانه بالای مردمی گزینه های ما برای انتخاب شرکای اقتصادی و سیاسی و ایجاد ائتلاف بالا خواهد رفت.

۵. تاثیر برخی بداخلاقی های انتخاباتی در گریز مردم از انتخابات و افزایش احساس بی اعتمادی چیست؟

محمدی: رفتارو گفتار کاندیدا ها در مناظرات اگر همراه اخلاق اسلامی نباشد مردم را ناامید و دلسرد می کند. ممکن است با دو قطبی کردن جامعه کمی درصد رآی برخی کاندیدا ها بالا رود ولی آیا این روش شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران اسلامی است؟ ما با آمریکا که با دو قطبی کردن جامعه توانست مردم را سر صندوق رآی بیاورد چه فرقی می کنیم؟ آیا خداوند این را می پسندد که ما با دعوا و دروغ و تهمت زنی و فریب کاری بتوانیم نظر برخی مردم را به خود جلب کنیم؟ آیا این روش انبیاء و ائمه ماست؟
همانگونه که قبلا عرض شد مجددا تآکید می کنم مردم بدنبال کسی هستند که اولا درک صحیحی از مسائل و مشکلاتشان را داشته باشد، ثانیا راه کار برای حل آن داشته باشد، ثالثا تیم توانمند برای اجرای برنامه های تحولی داشته باشد و آن تیم جسارت و ابتکار انجام کار های جهشی را داشته باشد.
نکته دیگر وقتی ملاک افراد رضای پروردگار و خدمت به خلق خدا باشد ذهن ها و قلب ها به سوی آن افراد جلب می شود. مثال بارز آن سردار سلیمانی است که دلها را به سمت خود جلب نمود. در مناظرات باید راه کار حل مسائل کشور ارایه نمود، نه اینکه این مناظرات خود برای کشور بشود یک مسئله! مردم میفهمند، مردم حافظه خوبی دارند ؛ جامعه ما بعلت مشکلات موجود دچار فشارهای مختلف روحی و روانی است و مردم نیاز به آرامش دارند. مردم نیاز به همدلی دارند این مدیریت آرامش سبب می شود جایگاه اجتماعی نظام ارتقاء یابد. . دشمنان ما با استفاده از روش های گوناگون به دنبال از بین بردن آرامش مردم در کشور هستند.
اگر خدای ناکرده بد اخلاقی ها در جامعه ما مرسوم شود، جایگاه اجتماعی نظام تضعیف می شود. آیا رویکرد ماکیاولیستی در کشور اسلامی ما پسندیده است؟ ما با مادی گرایان چه تفاوتی داریم؟ آیا باور نداریم که خدا و آخرتی هست؟ و ما باید برای کوچکترین اعمال خود در برابر پروردگار متعال پاسخ گو باشیم؟ کسانی که کار را با دعوا و توهین پیش می برند نشان می دهند که به جای حل مسائل مردم نیز می خواهند مکرر با افراد و گروه ها دعوا کنند. زمانی که در مناظره اینگونه عمل می کنیم در موقعیتهای اجرایی نیز این گونه عمل خواهیم کرد. مردم ما نیاز به عدالت و تامین معیشت، رفاه، اخلاق، معنویت و آرامش دارند. الحمد الله کشور ما از امنیت و آزادی برخوردار است و نمونه آن را در نتایج انتخابات ریاست جمهوری در دوره های قبل و نیز این انتخابات شاهدیم. با ید این را قدر بدانیم. اما در خصوص مسائل اخلاقی، معنوی و در نتیجه فرهنگی، مسئولین ما نسبت به پدران و مادران فرزندان این کشور، نقش تربیتی بیشتری بر فرزندان جامعه دارند. رفتار و گفتارشان بعنوان الگو بر فضای فرهنگی و معنوی جامعه بسیار مؤثر است. اگر ما انتظار داریم جامعه ما اصلاح شود ابتداء باید از مسئولین شروع کنیم.

۶. نکته ای در تکمیل فرمایشات دارید؟

محمدی: باید کمک کنیم دولت مردمی با شایسته گزینی و شایسته سالاری اقدامات جهشی و تحولی برای پیشرفت کشور انجام دهد. با این روحیه جهادی و بسیجی به سراسر دنیا نشان دهیم تجربه جمهوری اسلامی ایران تجربه موفقی در مدیریت است. کشور ما ثروتمند است. استعدادهای برجسته، نیروی جوان و خلاق و با اشتیاق به تحصیل و رشد، جمعیت بالا، منابع نفت، گاز، معدن، کشاورزی، دریا، صحرا، جنگل و دامداری و بسیاری دیگر از نعمت های پروردگار در این مرزو بوم فراوان است و شایسته نیست که با سوء مدیریت از این منابع سرشار ملت ما بهره مند نشوند. با انتخاب اصلح ان‌شاء الله به زودی شاهد شکوفایی این ظرفیت های بالقوه خواهیم بود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت + 5 =