با فیلم های معاصر در حیطه مفهومی”انقلاب اسلامی” و “جمهوری اسلامی” آشنا شوید

♦به گزارش سلام نیوز روز 12 فرودین در ایران اسلامی با عنوان روز”جمهوری اسلامی” شناخته می شود . به زعم بسیاری تحلیلگران حوزه رسانه و فرهنگ ،تاریخ سینمای ایران آنگونه که باید به حیطه موضوعی «جمهوری اسلامی و تبیین آن» برای نسل های جدیدتر، علی رغم ذخیره داستانی فوق العاده این بخش از تاریخ معاصر ایران اسلامی ، نپرداخته است ؛و فیلم ها یا فیلنامه های تولید شده نیز از بعد نمایشی، قابلیت اتکایی بیشتری داشته است تا روایتگری متعهد.

در حالی که نسل جوان امروز برای درک چرایی انقلاب و انتخاب حکومت اسلامی ، بیش از هرچیز نیاز به تولیدات فرهنگی و رسانه ای دارد که به علت ذخیره روایی و داستانی متعدد نیز می تواند هم بر گیشه هم بر معنا در سینما اثر مثبت داشته باشد.  در این نوشتار به معرفی اجمالی چند فیلم با موضوع محوری یا غیرمحوری انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی خواهیم پرداخت که برای تماشا پیشنهادات خوبی هستند :

 

♦آژانس شیشه ای

آژانس شیشه ای فیلمی درام و اجتماعی با هنرنمایی پرویز پرستویی، حبیب رضایی، رضا کیانیان، اصغر نقی زاده، قاسم زارع، بیتا بادران و بهروز شعیبی و نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا محصول سال ۱۳۷۶ کشور ایران است.

این فیلم با ۱۴ نامزدی و دریافت ۹ سیمرغ بلورین در رشته‌های بهترین فیلم، کارگردانی، فیلم‌نامه، بازیگر نقش اول مرد، بازیگر نقش مکمل مرد، بازیگر نقش مکمل زن، موسیقی متن، تدوین و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران یکی از پرافتخارترین فیلم های جشنواره فجر به حساب می آید. انجمن منتقدان سینمای ایران در سال ۸۷ این فیلم را به عنوان یکی از پنج اثر برتر سینمای بعد از انقلاب معرفی کرد.در خلاصه داستان آمده است:

عباس رزمنده سابقی است که بر اثر جراحات جنگی در آستانه مرگ قرار دارد. هم‌رزم او حاج کاظم تصمیم می‌گیرد او را برای درمان به لندن ببرد. اما اوضاع آن‌طور که می‌خواهند پیش نمی‌رود و حاج کاظم که نمی‌تواند شاهد جان باختن عباس باشد، برای نجات او دست به گروگان‌گیری در یک آژانس هواپیمایی می‌زند.

♦بادیگارد

فیلم بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سال 1394 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر اکشن و هیجان انگیز می‌باشد. در این فیلم پرویز پرستویی، مریلا زارعی، پریوش نظریه، بابک حمیدیان، شیلا خداداد، محمود عزیزی، دیبا زاهدی، امیر آقایی، فرهاد قائمیان، محمد حاتمی، علی یعقوبی , پدرام شریفی به هنرمندی پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: محافظی بنام حیدر که از جان یکی از شخصیت های مهم نظام محافظت می کند، بر اساس حوادثی متوجه می شود که او بیش از آن که به فکر نظام باشد به فکر منافع شخصی است! او دچار شک و تردید می شود و همین امر باعث می شود که محافظت از آن فرد را کنار بگذارد و..

♦ماجرای نیمروز1

فیلم ماجرای نیمروز 1 به کارگردانی محمدحسین مهدویان در سال 1395 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر اکشن و ماجراجویی و پیرامون تاریخ سیاسی و معاصر ایران اسلامی می‌باشد. در این فیلم مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی فر، مهدی زمین پرداز، لیندا کیانی، حسین مهری، جواد عزتی، مهدی پاکدل , امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است:در سال های اول انقلاب، بعد از برکناری بنی صدر از ریاست جمهوری، سازمان مجاهدین اقدام به عملیات تروریستی در کشور کردند. از سوی دیگر، سازمان اطلاعات و سپاه با همکاری هم به دنبال دستگیری اعضای گروه مجاهدین خلق می باشند.

♦ماجرای نیمروز2

 ماجرای نیمروز 2 رد خون دنباله فیلم سینمایی ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان، تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و نویسندگی حسین تراب نژاد و ابراهیم امینی محصول سال 1397 است.«رد خون» قصه همان گروه اطلاعاتی-عملیاتی «ماجرای نیمروز» است که بعد ۷ سال و در بحبوحه آتش بس متوجه تحرکاتی در نیرو‌های منافقین می‌شود. با حمله منافقین به خاک ایران و شروع عملیات مرصاد، باقیمانده این گروه وارد معرکه جدیدی می‌شوند.

در خلاصه فیلم آمده است:رد خون فیلمی در ژانر اکشن محصول سال 1398 است. “ماجرای نیمروز 2” توانسته توجه منتقدین و مخاطبین را به خود جلب کند و در سی و هفتمین جشنواره فجر در 12 رشته نامزد، و در نهایت در سه رشته جایزه کسب کرد. این فیلم که ادامه ماجرای نیمروز 1 است به ماجرای کشته شدن موسی خیابانی یکی از افراد موثر سازمان تروریستی مجاهدین خلق می پردازد و در قسمت دوم این فیلم به ماهیت تروریستی و غیر انسانی فرقه منافقین به سرکردگی مسعود رجوی پرداخته شود. داستان از این قرار است که خونه ی افشین رو گشتن. خونه خواهر منو. بهشون نگفتی من کی ام؟ نگفتی چه کارایی از دست رفیق ات برمی آد؟ – بوی سیگار می دی. – اینم گزارش کن.

♦سیانور

فیلم سیانور به کارگردانی بهروز شعیبی در سال 1394 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر تاریخی می‌باشد. در این فیلم مهدی هاشمی، هانیه توسلی، بابک حمیدیان، حامد کمیلی، پدرام شریفی، بهنوش طباطبایی، رضا مولایی، آتیلا پسیانی، فرزین صابونی، فریدون محرابی , وحید حبیبیان به هنرمندی پرداخته‌اند.

درخلاصه فیلم آمده است:در دهه ۵۰ می گذرد و محور اصلی آن زندگی عاشقانه یک زوج است که در آن دوره زمانی به تصویر کشیده می شود. این فیلم به بخش هایی از زندگی مجید شریف واقفی نیز می پردازد.

 

♦قلاده های طلا:

 

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی ابوالقاسم طالبی و تهیه‌کنندگی محمد خزایی ساخته شده است. قلاده های طلا محصول سال ۱۳۹۰ است. نام قبلی این فیلم “ترور رئیس جمهور” بوده است اما پس از نامه ای که از دفتر هاشمی رفسنجانی به دست کارگردان این اثر میرسد، نام آن به قلاده های طلا تغییر پیدا می کند.

اسامی بازیگرانی که در این فیلم سینمایی ایرانی نقش آفرینی کرده اند:امین حیایی، حمیدرضا پگاه، محمدرضا شریفی نیا، علیرام نورایی، محمود عزیزی، نیلوفر خوش خلق، حسین سحرخیز، مهدی صبایی، اکبر سنگی، کیانوش گرامی، پوراندخت مهیمن، داریوش اسدزاده، عباس شوقی، اکبر پاکزاد، محسن امیری، داوود مقدادی، مژگان ترانه، مجید رسولیان، سعید علیپور، علی اصغر طبسی، ستاره صفی خانی، چنگیز جلیلوند، آرش آقابیک، رامین الهی، محمدرضا شکریان، غفار رضایی، پیام کریم زاده، حمیدرضا رسولی، عاطفه منصوری، نیما عبداللهی، آرشام علی پور، مهدی آقایی، بهروز صحت، نسترن صیاح، مینا شهبازی و عباس محمدی.

در این فیلم امین حیایی در نقش مهندس کامران و حمیدرضا پگاه در نقش دکتر جواد رخ صفت به ایفای نقش پرداخته اند.

در خلاصه استان فیلم آمده است:در انتخابات سال 88 با اعلام نتايج، اعتراض هاي عده ای از مردم شكل تظاهرات به خود مي گيرد و مأموران وزارت اطلاعات پيگير حوادث هستند.

جاسوسي به نام مازیار فنایی زاده كه در خارج از كشور آموزش ديده است خود را وارد تظاهرات مي كند و با كمك دوستان سلطنت طلبش شعارها را هدايت مي كند و هر بار كسي را به قتل مي رساند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت × = 35