برگزاری نخستین دوره شبکه شهر‌های خلاق با حضور وزیر ارشاد

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از صدا و سیما، نخستین دوره شبکه‌های “شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر” با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور معاونان این وزارتخانه برگزار شد، آقای صالحی در سخنانی با اشاره به این که طی سده‌های اخیر در جهان در شهر‌ها فیزیک و فضای عمومی شهر بر انسان غلبه کرده و محیط مکانیک محور شده اکنون شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که شهر‌ها نرم افزار محور و انسان محور باشد و بر فضای فیزیکی و عمومی غلبه کند.
وی تاکید کرد: در شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر هدف این است که کیفیت زندگی ارتقاء یابد و کیفیت بر کمیت غلبه کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات یونسکو در این زمینه در کشور‌های جهان گفت: در ایران نیز موضوع شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر از دو سال پیش جدی گرفته و موضوع آن پیگیری شد تا بین شهر‌های مختلف رقابت صورت گیرد و این رقابت‌ها باعث نشاط بهتر شود و شهر‌ها هویت خود را باز یابد، چون که شهر خلاق در گذشته نمی‌ماند، اما بین گذشته و حال ارتباط برقرار می‌کند و برای خودش هویت مستقل دارد بنابر این در صورتی که شهر‌های خلاق به یک شبکه کاملی متصل شد و بین این شهر‌ها در کشور تبادلاتی برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی هنری صورت گرفت آنگاه شهر هم اقتصادش رونق می‌یابد و هم تولید ناخالص داخلی اش.
آقای صالحی افزود: این مهم در گردشگری شهر‌های مختلف ایران نقش بسزایی دارد و می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کند.
در این مراسم اعلام شد که ۳۶۷ شهر کشور آمادگی خود را برای عضویت در شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر کشور اعلام کردند که دبیرخانه اجرایی شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر از این میان ۱۴۳ شهر را پس از ارزیابی به مرحله نیمه نهایی ارسال کرد و در نهایت ۶۰ شهر به مرحله پایان رسید.
همچنین قرار است از میان این ۶۰ شهر تعداد شهر‌هایی که حائز امتیاز بالاتر شوند به شبکه جهانی شهر‌های خلاق زیر نظر یونسکو معرفی شوند.
به گفته مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر طرحی که برای شناسایی جغرافیای فرهنگ و هنر در شهر‌ها و مناطق مختلف کشور با نگاه آمایش سرزمینی و ایجاد شبکه‌های بین مناطق مختلف ایران صورت گرفته و بین این شهر‌ها پس از عضویت در شبکه تبادل همکاری‌های فرهنگی – هنری صورت می‌گیرد.
این شهر‌های خلاق براساس هشت موضوع ادبیات، موسیقی، صنایع دستی و سنتی، مدلباس، سینما، هنر‌های تجسمی و هنر‌های نمایشی ارزیابی شده اند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 7 = دو