صداقت راه رسیدن به نهایت رشد ذهنی است/تحت هر شرایطی صداقت و درستی را پیشه کن تا امدادهای غیبی در مسیر اهداف به سوی تو روانه شود

شخصی تعریف میکرد:از وقتی یادم می‌آیدما نگرانی افکار مردم را داشته ایم. از آنچه مردم درباره‌ام فکر می‌کنند. از اینکه دوستانم برای آنچه در حقیقت یا در نظر و کلام من وجود دارد از من فاصله بگیرند، همیشه نگران بودم. از اینکه دیگران کارهایم را تأیید نکنند. ابراز نظر خودتان، شجاعت می‌خواهد و این کار هرکسی نیست. اما چیزی که طی سال‌ها یاد گرفته‌ام این است که به تنها چیزی که نباید بها دهی نظرات منفی و موانع هست. بلکه باید در شناسایی موانع و حرکت صحیح از بین آنها به سمت هدف و یافتن افراد هم مسیر اقدامات لازم صورت گیرد.


آیا شجاعتِ صادق بودن را دارید؟

صداقت شجاعت می‌خواهد.

صداقت واقعا بهترین سیاست است . اگر از دیگران انتظار داریم که شجاعت داشته باشند و با ما صادق باشند، پس بی‌صداقتی از جانب ما یک اشتباه است. شاید زمان آن رسیده است که نگاهی دقیق‌تر به صداقت بیندازیم و ببینیم که آیا صداقت واقعا بهترین سیاست است یا نه؟

حرف‌هایی صادقانه درباره‌ی صداقت

با نگاهی سطحی به آن، مفهوم صداقت بسیار ساده به نظر می‌آید. تمام آنچه باید انجام دهیم گفتن حقیقت در هر موقعیتی است، اینطور نیست؟ اگر صادق بودن زندگی را ساده‌تر می‌کند، پس چرا کسی باید بخواهد که زندگی‌اش را حتی با اندکی بی‌صداقتی پیچیده‌تر و بغرنج‌تر کند؟

موقعیت‌های بسیاری وجود دارند که به سرعت عزم و اراده‌ی ما را برای صادق بودن می‌آزمایند. تمایل به بی‌صداقتی گویا از دوران کودکی ما آغاز می‌شود، ترس بر ما غلبه می‌کند. اگر این رویه جواب داد، آنگاه به این نتیجه می‌رسیم که دروغ گفتن نسبت به صداقت، ناراحتی کم‌تری دارد و شجاعت کم‌تری هم می‌خواهد.

«سِر والتر اسکات» می‌گوید: «تلاش برای دروغ مانند تار تنیدن به دور خودمان است که ما را از اهداف دور میکند .»

از آنجا که فرار از رنج و ناراحتی قوی‌ترین انگیزه و محرک انسان است، ما این موضوع را به سرعت یاد می‌گیریم که هر زمان فکر می‌کنیم باید از شر پیامدهای رنج‌آور کارهای‌مان رها شویم، دست به دامن بی‌صداقتی و دروغ بشویم. برای برخی افراد، این روش تنها مختص دشوارترین موقعیت‌هاست. برای برخی دیگر، دروغ گفتن تبدیل به استراتژی انتخاب می‌شود و تا زمانی که گیر نیفتند احساس گناه یا پشیمانی نمی‌کنند.

توجیه‌های متدوال برای صادق نبودن

برای نشان دادن صداقت باید توجیه کردن دروغگویی را کنار بگذارید.

اما واقعا چرا صداقت سخت است؟

  • تلاش زیاد برای احترام یا راضی نگه داشتن دیگران

  • تلاش برای اینکه دیگران درباره‌ی ما بد فکر نکنند

  • تلاش زیاد و بیش از حد برای کمک به حفظ شأن دیگران

  • در خطر بودن تصویر ذهنی دیگران از ما یا آبروی‌مان

  • دوست‌ داشتن یا نداشتن کسی و در عین حال تلاش برای پنهان کردن این موضوع از او

در نگاه اول، شاید فکر کنیم که همه‌ی این دلایل برای پنهان کردن حقیقت کاملا درست هستند. اما قانون کارما میگوید اینگونه نیست.

«تامِس جفرسِن» می‌گوید: «صداقت اولین فصل از کتاب خِرَد است.»

صداقت به شجاعت و درایت نیاز دارد

صادق بودن نیازمند شجاعت است، زیرا ما را آسیب‌پذیر و مسئولیت‌پذیر می‌کند. واضح است که واقعا صادق بودن، چیزی بیش از گفتن حقیقت در هر موقعیتی است، اما در مورد افرادِ روراست تنها گزینه‌ی قابل قبول است.

«اسپِنسِر جانسِن» می‌گوید: «درستکاری و کمال، گفتن حقیقت به خود است و صداقت، گفتن حقیقت به دیگران.»

هنگامی که پای صادق بودن در همه‌ی زمینه‌ها به میان می‌آید، احتمالا هیچ کس نیست که بگوید نیازی به بهتر شدن در این زمینه ندارد. در ادامه چند استراتژی برای کمک به بهبود تلاش‌های‌تان برای تقویت شجاعت به منظور صادق و بادرایت بودن بیان می‌کنیم.

چرا صداقت مهم است؟

صداقت باعث می‌شود هرگز از برملا شدن راز یا دروغی آزرده نشویم.

تقریبا همه‌ی ما دستِ کم یک بار در زندگی‌مان به خاطر یک راز، یک حقیقت خدشه‌دار شده، یک دروغ و یا کشف چیزی که باید آشکارا درباره‌اش صحبت می‌شده، آزرده شده‌ایم. بی‌صداقتی آزاردهنده است زیرا رابطه‌ را تحلیل می‌برد، اعتماد را از بین می‌برد و درست در جهت عکس صمیمیت است.

صادق بودن همیشه آسان نیست، وگرنه همه‌ی ما همیشه و در همه حال صادق می‌بودیم. اما ۵ دلیل مهم وجود دارند که چرا صداقت مهم است.

 صادق بودن رابطه‌ها را تقویت می‌کند و از اینکه مجبور باشیم با دروغ‌های‌مان زندگی کنیم، جلوگیری می‌کند. دروغ‌ها به ندرت تنها می‌مانند: معمولا یکی پس از دیگری می‌آیند تا دروغ قبلی را بپوشانند و در نهایت از کنترل خارج می‌شوند. به علاوه، با دروغ زندگی کردن کار بسیار دشواری است. به این معنا که مجبورید خودتان نباشید.

۵ راه برای اینکه صادق‌تر باشید

۱. حقیقت را افشا کنید

آیا در گذشته‌ پیش آمده است که کاملا صادق نبوده‌ باشید؟ شجاعت داشتن برای مرور لغزش‌های گذشته ممکن است کمی ناراحت‌کننده باشد، اما تشخیص اینکه در گذشته کجا و کِی حقیقت را پیچانده‌اید یا پنهان کرده‌اید، می‌تواند به شما کمک کند تا الگوهای آن را شناسایی و از ادامه‌ی آن جلوگیری کنید.

۳. صداقت روی نقاط مثبت تأکید می‌کند

تنها به این دلیل که می‌خواهیم صادق باشیم به این معنا نیست که وظیفه داریم اشتباهات دیگران را آشکار کنیم. اگر روی نقاط مثبت تمرکز کنیم، آنگاه ارزیابی صادقانه‌ی ما از افراد و موقعیت‌های مختلف هم نشاط‌‌آور و هم دلگرم‌کننده خواهد بود.

3. اولویت‌ها و ترجیحات‌مان را با واقعیت اشتباه نگیریم

مخدوش شدن دید ما از واقعیت به وسیله‌ی آنچه دوست داریم و آنچه دوست نداریم، بسیار ساده رخ می‌دهد. برای صادق بودن با دیگران، باید متوجه باشیم که اولویت‌ها و ترجیحات شخصی‌مان واقعیت را تغییر نمی‌دهند. بلکه تنها احساس ما را نسبت به مسائل تغییر می‌دهند. صادق بودن به این معنا نیست که مجبوریم همه‌ی احساسات‌مان را درباره‌ی همه‌ی موضوعات بیان کنیم.

برای صداقت داشتن باید شجاعت داشت.

صادق بودن شاید همیشه راحت‌ترین یا در دسترس‌ترین راه نباشد. به همین دلیل است که برای صادق بودن، به شجاعت نیاز دارید. اما به یاد داشته باشید که صداقت راه راستی و کمال است. بدون توجه به رواج بی‌صداقتی، همه‌ی ما آزادیم که زندگی‌ای با معیارهای بالاتری را انتخاب کنیم. آدم‌های روراست و کامل همیشه متوجه صداقت و شجاعت شما خواهند شد و آن را تحسین خواهند کرد.

«ادوارد آر. ماروُ» می‌گوید: «برای متقاعدکننده بودن باید باورپذیر باشیم، برای باورپذیر بودن باید قابل اعتماد باشیم، برای قابل اعتماد بودن باید راست‌گو باشیم.»

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 6 = سی شش