تشدید خشونت و خون در میانمار/ لزوم فریادرسی جامعه جهانی به امدادخواهی مردم

به گزارش سلام نیوز ،france24 اعلام کرد طبق گزارش های واصله اختلافات میان کودتاچیان و حامیان رهبر مخلوع  از یکم فوریه تاکنون در میانمار تشدید شده شده و باعث افزایش جنایات در این کشور علیه طبقات مختلف اجتماعی شده است . با این حال و با هر نتیجه منفی از نقض حقوق انسانی ،یک نتیجه مثبت نیز به ارمغان آورده است و آن اتحاد و ورود قومیت ها و ادیان کنار هم برای اعتراض به حقوق انسانی مردم به ویژه معترضین به کودتا است.

 گروه های قومی میانمار از هر رنگ و دین و نژاد هم اکنون در کنار هم به رژیم غیر قانونی معترض هستند و امیدوارند که میانمار با کمک جامعه جهانی بتواند مسیر عادلانه تر و قانونمندتری بسازد .

 

یک راهبه با هدف جلوگیری از حمله، پیش پای کودتاچیان زانو زد

در 8 مارس سال جاری خواهر «Ann Rose Nu Twang» که یک راهبه کاتولیک است از زانو زدن خود مقابل کودتا چیان که مورد حمله آن ها در آن منطقه قرار گرفته بود عکس گرفت و از آنها خواهش کرد که به جنگ و خونریزی پایان دهند  و از حمله به صدها فرد غیر مسلح در آن منطقه اجتناب کنند . این مساله و نشر خبر آن باعث بروز یک حس مشترک در میانمار و تقویت گروههای قومی در اتحاد علیه معضل به وجود آمده توسط کودتاچیان شد .

اگرچه علیرغم التماس های وی در 8 مارس مانند اکثر روزهای دیگر  این کشور روز خود را با خشونت و خون به پایان رسانید.

اقدام شجاعانه و ایثارگرانه راهبه به سرعت به نمادی برای جنبش مقاومت فزاینده میانمار تبدیل شد و پدیده ای را جرقه زد که طی چندین دهه در این کشور آشفته دیده نشده بود؛ یک ملت متحد دربرابر مشکلات و آسیب ها.

 

وحدت قومیت ها و ادیان برای مقابله با کودتا

  الکساندرا دو مرسان ، انسان شناس متخصص میانمار ، در مصاحبه ای با FRANCE 24 گفت: همه در این تظاهرات ها صرف نظر از سن ، حرفه ، مذهب و قومیت شرکت کرده اند.

متخصص نژاد شناسی توضیح داد: تاکنون ، سرنوشت این اقلیت ها در میانمار روشن نبود و دولت قبل نیز بدان ها بی توجه بود اما اینک در مواجهه با این مشکل به وحدت ملی رسیده اند. 

تا کنون کودتا و سرکوب خشونت آمیز معترضین که به دنبال آن مکرر و هرروزه اتفاق افتاد -حداقل 710 کشته برجای گذاشته است.

اقلیت های دینی و نژادی بامارها ، کاچین ها ، چین ها ، شان ها و کارن ها و مانند آن ، ناگهان اختلافات خود را کنار می گذارند تا در عوض بر روی یک دشمن مشترک تمرکز کنند.

 

سکوت قومیت ها و ادیان به علت اقدامات خصمانه دولت قبل علیه آنان بود

یکی از معترضان اقلیت گفت : برخی نمی دانند گروه های قومی در طول این سالها چه چیزی را در میانمار تجربه کرده اند و شاید سکوت و بی تفاوتی آن ها تا کنون به همین علت آزارهایی بود که از دولت  پیشین خوردند اما امروز ، ما فهمیدیم که همه ما دشمن یکسانی داریم.

یک جوان برمه ای گفت که خواست ناشناس بماند، گفت : او از این بیداری رخ داده در میانمار خوشحال است.  اینطور نیست که ما از سایر اقلیت های قومی متنفر باشیم. اما شکاف (اجتماعی) به قدری زیاد بود که ما نمی دانستیم حقیقتا در بعضی از مناطق چه اتفاقی می افتد و کودتاچیان چه می کنند.

وضعیت بیجا شدگی اجباری بر اثر تحمیل زور و خشونت و فرار از میانمار مردم بسیاری را در مناطف مختلف درگیر کرده است و برخلاف اعتراضات صلح طلبانه که در چند هفته اول پس از کودتا برگزار شد ، اما معترضین می گویند که ما شاهد عمیق تر شدن جنگ و بدخیم شدن آن و نیز شاهد صحنه هایی از جنگ چریکی شهری هستیم. مردم اوضاع مناسبی ندارند.

 

حمله کودتاچیان به نیروهای درمانی،آموزشی و اعتقادی

روز گذشته پزشان میانماری در اعتراض به برخوردهای غیذ انسانی با مردم که شاهد زخم های آنان بودند به خیابان آمدند که آنان نیز مورد هجمه آتش قرار گرفتند. یکی از ساکنان محله ای که مسجدی در آن قرار دارد گفت که سربازان به آنجا حمله و شروع به تیراندازی کردند و یک پزشک را زخمی کردند که بعدا به بیمارستان منتقل شد.

 

با توجه با خبرهای موجود در رسانه های جهان به نظر می رسد اوضاع انسانی در میانمار رو به وخامت می رود و حتی گروههای درمانی چون پزشکان ، گروههای عقیدتی چون عابدان و راهبه ها و گروههای آموزشی چون معلم ها در کنار مردم در روزهای پیشین مورد حمله کودتاچیان قرار گرفته اند و وضعیت عمومی در این کشور همچنان پرتنش است و این لزوم ورود قاطع و محکوم کننده جامعه جهانی، رسانه ها، سازمانهای بین المللی و سازمان ملل را به صورت جدی ایجاب می نماید. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × = سی