انواع هوش را در دستیابی به اهداف بشناسید

هـوش توانـایی تشـخیص الگوهـا و جوابها و توانـایی یـافتن بهترین راه حل براي دستیابی به هدف از طریق تفکر و استدلال منطقی و دریافت اجتماعی اسـت.

گزارش: دکتر سارا نصغی

در سال های اخیر پژوهش های فراوانی در زمینه ی هوش و پردازش ذهنی انجام گرفتـه اسـت. یکی از مهم ترین آن ها مطالعه ای است که گـاردنر انجـام داده اسـت. او در مقالـه ای کـه در سال 1989 با همکاري هچ بـه نگـارش درآورد نظریـه ای را بـا عنـوان نظریـه ی هـوش هـای چندگانه مطرح کرد که در آن هفت نـوع هـوش را شناسـایی کـرده بـود. حال با مطالعه این مقاله می توانیم در یابیم که کودک دوزبانه در کدام هوش ها تواناتر میشوند.در ایـن پـژوهش گاردنر هوش را چنین تعریف می کند:

ناگفتـه نمانـد که تعریف گاردنر از هوش با تعاریف پیشین، که هوش را تنها توانایی کلامـی و محاسـباتی و دریافت بیرونی تلقی میکردند، تفاوت دارد یا بهتر است که گفته شود تعریف او گسترش باورهـاي پیشـین است که به منزله ی یک نظریه مطرح شده است.

دسته بندی گاردنر از هوش های هفـت گانـه از طریق آزمایش های او در زمینه ی مسائل فرهنگی و بیولوژیکی حاصل شده است و موارد زیـر را شامل میشود:

هوش منطقی ریاضی:

این نوع هـوش توانـایی تشـخیص الگوهـا از طریـق اسـتدلال استقرایی یا قیاس منطقی را می سنجد. این نوع هوش عمدتاً به استدلالات علمـی و ریاضـی ربط داده می شود؛

هوش کلامی زبانی:

این نوع هوش به میزان تسلط بر زبان اشـاره مـی کنـد. بـه دیگـر بیان، این نوع هوش به توانایی استفاده و درك زبان بلاغی و ادبی اشاره میکند که بـه افـراد کمک می کند مسائل را به خاطر بسپارند و آنها را بیان کنند؛طبق این تعریف وقتی کودک شما یک کودک دوزبانه است،یعنی توانایی سخن گفتن به دوزبان را دارد ، هوش کلامی که از مهم ترین نوع هوش است و بسیار موثر در ارتباطات کودک دوزبانه. فرزند شما در هوش کلامی از همسالان خود بالاتر است و این به او کمک می کند تا ارتباطات گسترده تری داشته باشد.

هوش مکانیکی فضایی:

این نوع هوش به توانایی تجسـم و اسـتفاده از تصـاویر ذهنـی براي یافتن راه حل مشکلات اشاره می کند. این نوع هوش به قدرت بینایی ربطـی نـدارد، بـا این گواه که افراد نابینا هم از چنین هوشی برخوردارند؛ کودک دوزبانه در این هوش هم می تواند توانا تر عمل کند .

هوش موسیقیایی:

این نوع هوش به توانایی تشـخیص ریـتم و جان کلام موسـیقی و آهنـگ اشـاره میکند و بیرون کشیدن حرف از موسیقی است و ارتباط تنگاتنگی با قدرت شنوایی و درک عمیق دارد؛کودک دوزبانه به دلیل آشنایی با دوزبان توانایی شنوایی و تفکر بهتری دارد در نتیجه در هوش موسیقیایی نیز تواناتر عمل می کند و ناگه می بینید از یک موسییقی برای زدن حرف خودش به طرز خارق العاده ای بهره میبرد.

هوش جنبشی حرکتی:

این نوع هوش به توانایی انجام فعالیت های فیزیکی (مرتبط بـا فعالیت های ذهنی) اشاره میکند؛ مثلا مبادرت به یک سری اقدامات فیزیکی میتواند ناشی از هوش جنبشی و حرکتی باشد یا آن را تقویت کند.

هوش فردي:

این نوع هوش شامل دو شاخه زیر است:

هوش در زمینۀ روابط میان فردی، یعنی توانایی درك احساسات دیگران وهمدلی و خوانش حس آنها، و هوش در زمینۀ روابط درون شناختی، یعنی توانـایی آنها ذر بیان و خود احساسات و بروز احساسات .

پس از نظریه ی  هوش های چندگانه، محققان در زمینۀ انواع دیگر و دسته بنـدي هـای دیگـر هوش نیز تحقیقاتی را انجام دادند، ولی به دلیل اینکه کانون توجه بررسی حاضر نیستند بـه آنها اشاره اي نمی شود.
در بررسی حاضر بر آنیم فقط چند جنبه از هوش های چندگانه ی گاردنر، که مربـوط بـه هوش کلامی و محاسباتی و منطقی است، بررسی شود.

به همین منظور مطالعه ی حاضر سعی دارد با بهره گیری از یکی از مقیاس های پیشین این جنبه های هوش را بین کودکان دوزبانه و تک زبانه بررسی کند. به نظر میرسد بهره گیري از چنین روش تحقیقـاتی بـر ارزش هـر دو دسته نظریه (پیشین و نوین) صحه میگذارد و ترکیبی از بهره گیري آنها را هـمسـو بـا هـم تشکیل می دهد.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش + = 14