تلاشها برای حل بحران یمن ادامه دارد

تلاش‌ها برای حل بحران یمن که طی هفت سال ادامه دارد، در سال 2021 نیز این مسیر ادامه داشت.

تلاش‌ها برای حل بحران یمن در سال 2021 نیز بدون نتیجه ماند

بحران یمن به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای جهان طی سال 2021 نیز ادامه دارد.

مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در امور یمن تا پایان ماموریت خود در ماه ژوئن 2021 با نمایندگان دولت یمن، عربستان سعودی و ایران دیدار گفت‌وگوها انجام داد.

یکی از مهمترین دیدار نماینده سازمان ملل در یمن طی سال گذشته با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت ایران همزمان با تشدید حملات حوثی‌ها به استان مارب، بوده است. اما این نشست نیز نتیجه مثبت نداشته و گریفتس در نشست شورای امنیت اعلام کرد که “نمی تواند طرف های یمنی را به مذاکرات مجبور کند”.

تحرکات دیپلماسی گریفیث برای کاهش تنش در استان مارب و دستیابی به آتش‌بس در سراسر کشور به ویژه در این استان، به دلیل اتهامات متقابل طرفین  و نپذیرفتن صلح از سوی حوثی‌ها ، تأثیر مثبتی در صحنه نبرد یمن نداشت.

-طرح ریاض برای حل بحران یمن

عربستان سعودی در تاریخ 22 مارس 2021 طرحی برای حل بحران یمن که شامل آتش‌بس، بازگشایی فرودگا صنعا، اجازه ورود سوخت و غذا از طریق بندر الحدیده و از سرگیری مذاکرات میان دولت و حوثی‌ها بود. این طرح پس از تشدید درگیری ها در جبهه های مختلف به ویژه در مارب و خواستار توقف درگیری ها توسط سازمان ملل ارئه شده و مورد استقبال دولت یمن، سازمان ملل، اتحادیه اروپا ، آمریکا و برخی کشورهای دیگرا قرار گرفت. 

-اقدامات دیپلماتیک آمریکا در یمن

آمریکا به عنوان عضو شورای امنیت برای بحران یمن نقش مهمی ایفا کرد. جو بایدن ،رئیس جمهور این کشور در ماه فوریه گذشته اعلام کرد که کمک به عربستان سعودی در یمن به ویژه فروش سلاح متوقف شده است. همچنین وی تیم لیندرکینگ را به عنوان فرستاده آمریکا به یمن در اقدامی بی‌سابقه تعیین کرد. بایدن همچنین بر لزوم توقف جنگ در یمن تاکید کرد

وی همچنین از شهر تعز در جنوب غربی یمن که طی هفت سال اخیر محاصره شده است، بازدید کرد. گروندبرگ به عمان، فرانسه و کویت سفر کرد و مذاکرات متعددی برای تحقق صلح در یمن انجام داد. وی اخیراً به شورای امنیت اعلام کرد که آغاز روند سیاسی در یمن دشوار است چراکه طرف‌های بحران اختلافات زیادی دارند و یمن شاهد بحران اقتصادی و تشدید عملیات نظامی است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × سه =