تهدیدهای بشری بر اثر تنش و تروریسم در کشورها/ از میانمار تا موزامبیک

♦به گزارش سلام نیوز  آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد UNHCR روز سه شنبه اعلام کرد که تیم های سازمان ملل گزارش های “نگران کننده” دریافت کرده است مبنی بر اینکه تانزانیا بیش از 1000 نفر از متواریان موزامبیکی را رده کرده است که از حمله افراطی ها به  شمال موزامبیک فرار کرده و به تانزانیان پناه برده بودند و در شرایط بسیار خطیر انسانی قرار گرفتند.این فرارها در اثر تنش های داخلی در جهان و ایجاد ممانعت بر ورود آنها در مرزهای دیگر موجب افزایش تهدیدات انسانی علیه آنان و جامعه بشری شده است.

حمله 24 مارس “گروههای افراطی” به شهر پالما ، در مجاورت توسعه گاز به ارزش 60 میلیارد دلار ، باعث شد ساکنان این شهر از همه جهات پراکنده شوند و بعضی از آنها به جنگل انبوه فرار می کنند و برخی دیگر با قایق به مناطق مرزی گریزان شوند

امدادگران گفتند که برخی به سمت شمال و به مقصد تانزانیا حرکت کردند.

تیم های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گزارش های نگران کننده ای از جمعیت آوارگان دریافت کرده که نشان می دهد با به هم ریختن اوضاع سیاسی و اجتماعی در موزامبیک  بیش از 1000 نفر در حال فرار و ورود به تانزانیا هستند درحالیکه دارای مجوز برای درخواست پناهندگی نیستند.

 

شورای حقوق بشر: از فراریان حفاظت شود

شورای حقوق بشر  همسایگان موزامبیک را به دسترسی و یاری کسانی که خواستار حفاظت هستند و در شرایط همه گیری کرونا مورد تهدید جدی نیز هستند، فراخواند.

کمیساریای عالی پناهندگان و دو امدادگر دیگر گفته بودند که تانزانیا از دسترسی سازمان های آنها برای پذیرش پناهندگی خودداری کرده است، در حالی که اوضاع داخلی پر تنش بوده و سمت مرز موزامبیک نیز بسیار خطرناک قلمداد می شود. مقامات ملی و محلی تانزانیا به تماس های رویترز پاسخ ندادند یا اظهار نظر نکردند.

هفته گذشته یک قایق با 45 موزامبیایی فراری در تانزانیا پهلو گرفت ، جایی که یک رهبر جامعه محلی گفت به آنها غذا و سرپناه داده شده است و از آن پس با مشکلات عدیده روبرو شده است.

 

“همه گیری تنش و بی ثباتی” بر دامنه “همه گیری کرونا” افزوده است

چندی پییش نیز کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نسبت به اوضاع انسانی در مرز چین میانمار هشدار داد و خواستار آن شد که در مرز چین از فراریان میانمار دوری نشده و شرایط پناهندگی و اسکان موقت آنان را فراهم کند

میانماری ها به علت کودتای اخیر و تهدیدها و خطراتی که کودتاچیان برای آنان فراهم کرده بودند و در پاره ای موارد از سوی سران کودتا مجبور به ناپدید شدن و فرار از مرز شده اند.

در مرز چین میانمار با ورود تعدادی از میانماری ها و عدم رعایت موارد پیشگیری و بهداشتی رشد فزاینده کرونا و پیدایش نوع جدیدی از این بیماری گزارش شد که جمعیت پزشکی برای آزمایشها و تشخیص به آنجا اعزام شدند و این مشکلات بسیاری راهم برای میانماری ها  هم برای دولت و ملت چین ایجاد کرد.

رودیداد مشابهی در کشورهای نیجریه رخ داده است و جان پناهندگان متواری از کشور خود را در حالی که نه بهداشت را رعایت می کنند و نه حتی شرایط حداقلی برای پناهندگی دارند ، با تهدید فزاینده روبرو کرده است

شورای حقوق بشر سازمان ملل در دسامبر 2020 بیانیه مشابهی نسبت به همین وضعیت در مورد افغانستان، سوریه و عراق که بر اثر تروریسم و داعش دچار معضل مشابه بی ثباتی و فرار به مرزهای همسایه شده بودند صادر کرده بود .

 

لزوم اتحاد جهانی در حل معضلات و شرایط برابر امنیت و ثبات

خبرگزاری فرانسه هفته پیش به شرایط نامساعد اجتماعی برخی مناطق مرزی چین اشاره کرد که ترس از تهدید نسبت به فراریان میانماری را گوشزد می نمود و بر این تحلیل نشسته بود که پذیرش اینگونه فراریان نه تنها مردم مرزی را با تهدید و ترس از بیماری و غیره روبرو می کند که سلامت جهانی و احتمال شکل گیری سویه های جدید و غیر قابل کنترل کرونا را در همین خلال افزایش می دهد ؛ زیرا که این بیماری پیش بینی نا پذیر عمل کرده است و لازم است جامعه جهانی و میزبانان هم به متواریان پشت نکننند که بمیرند، و هم راه حل خاصی برای اجتناب از همه گیری جدید تر یافت شود و هم بر ملزومات احترام به دموکراسی و نتیجه زیر پای گذاشتن آن مورد توجه جدی باشد؛ چراکه بی ثباتی، جنگ، کودتا، تروریسم و مانند آن نه فقط یک یا دو کشور که جامعه جهانی را با مشکل و تهدید دست به گریبان می کند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت + 5 =