توصیه های اساسی سازمان ملل در مبارزه با فساد و برقراری دموکراسی سالم در دولت-ملتها

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از سایت سازمان ملل امروزه مبارزه با فساد در اشکال مختلف می تواند راه را برای تحقق بهتر حقوق شهروندی در داخل یک کشور و بهره وری عادلانه افراد از امکانات فراهم نماید. در همین راستا سازمان ملل به موارد و راهکارهایی اشاره کرده است که می تواند از طریق نهادهای مختلف به ویژه دولت ها در کاهش مشکلات سرزمینی کمک کننده باشد. (در اینجا به صورت خلاصه تیتر توصیه های سازمان ملل در این مسیر را خواهیم داشت) :

08:38:18

-در هر مرز جغرافیایی باید محیطی ایجاد شود که در آن قانون غلبه و حاکمیت دارد.

-نهادهای دولتی و حقوقی به مشکلات به نحوی عادلانه و صادقانه رسیدگی کنند، تا  تأثیر جرایم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و دیگر مشکلات اثر خود را بر زندگی مردم از دست دهند.تاثیر دولت در تمام موارد بیشتر است.

-سیستم های آموزشی باید در هر سرزمین تقویت و فعال شود و بدون تقویت نظام آموزشی و اقدامات دولتی به ویژه در آموزش به افراد امکان ریشه کن شدن برخی آسیب ها و مسائل وجود ندارد.

-اطمینان از اینکه منابع مالی به شیوه ای منصفانه و شفاف و صحیح اداره می شود، از باارزشمند ترین دارایی کشور ها و اعتماد و ثبات ساز است.

-سرمایه گذاران خارجی بیشتر مایل به سرمایه گذاری در کشورهایی هستند که می بینند فساد کمتری دارند ، ثبات بیشتری دارند، وضعیت حقوق بشر در این کشور محترم است و منابع مالی شفاف است.

-حذف فساد و بر طرف کردن موانع ، به توسعه اجتماعی و اقتصادی و سلامت جوامع در ابعاد مختلف کمک می کند و توسعه کمی و کیفی شرکتها را در خدمت مردم آن سرزمین در می آورد.

-سازمان های غیر دولتی و جامعه مدنی در جوامع با تقویت خود می توانند با فساد در کنار دولتها و نهادها مبارزه کنند و راه را برای آنان هموار نمایند.

– برابری و عدالت مخالف با جرم و جنایت است. این عدالت نخست از طریق دولت ممکن می شود . دولتها باید در مبارزه با فسادهای سیستماتیک شفاف عمل کنند.

اطمینان از اینکه نسل های آینده به گونه ای پرورش یابند که انتظار داشته باشند در کشورشان فساد وجود نداشته باشد و نه اینکه خود مولد فساد باشند ، یکی از بهترین ابزار برای اطمینان از آینده ای روشن است که آموزش آن از طریق دولت و رسانه ها ممکن می شود.

– وقتی محیط کسب و کار باز و شفاف باشددر یک کشور، کسب و کارهای ملی و بین المللی بیشتر احتمال دارد که سرمایه گذاری کنند و کشورها با رونق روبرو شوند.

-بقای فساد در جوامع می تواند محافظ جریان ها و شرکت های بدنام باشد، بنابراین کاهش اعتماد عمومی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی رخ می دهد با توجه دولتها به فساد و ناامن کردن محیط برای فاسدان راه سرمایه گذاری مولد داخلی و خارجی باز می شود .

-نظارت مردم باید جدی گرفته شود و این نظارت از نزدیک رسانه ها و عموم مردم بر فعالیت های دولت و شفافیت دولتها با مردم ، روش ثابت شده ای برای نگهداشن دولت ها در مسیر درست است.

– NGO ها، سازمان های غیردولتی و رسانه ها می توانند کمک کنند پروژه های آموزشی شفاف شود و منابع مالی به جایی که مد نظر است فرستاده شود.

رسانه های قوی، آزاد و حرفه ای شاخص رشد و توسعه کشورها هستند. باید از فعالیت های خبرنگاران و روزنامه نگاری حرفه ای و پیوستن آنان به اتحادیه های مستقل روزنامه نگاران و نیز فعالیت آن ها در کمک به دولتها در مبارزه با فساد و نقض حقوق شهروندی و حقوق بشر و مانند آن حمایت کرد.

-ایجاد ارتباط میان منابع غیر دولتی و دولتی و سپس استفاده از اطلاعات جمع آوری شده برای اطلاع رسانی به مردم و کمک به حل معضلات، یک ابزار قدرتمند در حاکمیت است.

یک جامعه تجاری شفاف و باز و مخالف فساد ، سنگ بنای هر دموکراسی قوی است و جامعه ای که دموکراسی قوی دارد سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیشتری دارد چراکه پیام ثبات نسبتا پایدار را در حفظ منابع مالی به سرمایه گذار می دهد.

استراتژی های مبارزه با فساد در هر سرزمین به گفت و گوی اجتماعی تبدیل شودتا جنبه عمومی پیدا کند.

شهروندان نباید چشم خود را به اقداماتی که بخش خصوصی (یا دولتی) برای کسب سودشان انجام می دهند ببندند و باید هر جامعه مطالبه گر و بازخواست کننده باشد.

شهروند آگاه و مخالف فساد برای دموکراسی سالم حیاتی است،باید شهروندان در کنار دولتها و سازمانهای غیر دولتی و خصوصی و رسانه ها در این میدان ها حضور داشته باشند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − = 2