انتقادات حقوق بشری آمریکا به چین از وزارت خارجه تا رسانه!/ مدیریت سهامی چه نقشی دارد؟

♦به گزارش سلام نیوز دیروز و امروز نشر گسترده مقالاتی حول «تحلیل نظام چین»ساختار آن و مساله حقوق بشر در این کشور در رسانه های آمریکایی قابل توجه بود.دو روز گذشته نیز آنتونی بلینکن ،وزیر امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه ای به نقد تند وضعیت حقوق بشر در چین پرداخت و ادعا کرد این سخنان در مسیر ممانعت از رشد اقتصادی و سیاسی چین نیست.

08:13:39

اتهاماتی چون بی توجهی به دیگر نژادهای آسیایی در چین، رنگین پوستان و مانند آن محور انتقاداتی است که چند رسانه آمریکایی امروز به صورت واحد بدان پرداختند.این در حالی است که محور اغلب این مقالات، نه اخبار جدید یا نگاه  و مساله نو که تکرار همان سخنان پیشین در یک روز به صورت هماهنگ بود.

نکته قابل توجه دیگر اشاره به اصل مساله وضعیت اقلیت ها و مسلمانان در چین و نقض مکرر حقوق بشر علیه آنان توسط دولت چین است ؛ مساله ای فدرال آمریکا خود نیز در این زمینه پرونده های گوناگونی را در دست دارد و وضعیت اجتماعی ایالات متحده و اروپا نیز در برخورد با رنگین پوستان و اقلیت های دینی چون مسلمانان در جایگاه مطلوب تری قرار ندارد.

این مساله به خوبی از تلاش هماهنگ برخی رسانه های آمریکایی در زیر سوال بردن مسیر پیشرفت چین با اتهامات حقوق بشری و مانند آن است.اشاره رویترز به مساله سهام خطرناک چین برای آمریکا در بازهای جهانی و احتمال سقوط بیشتر سهام آمریکایی،پازل دیگری در حل این مساله و رسیدن به چرایی هجمه های حقوق بشری آمریکا علیه چین، از وزارت خارجه آمریکا تا گروه خاصی از رسانه های آمریکایی است.

در همین رابطه رویترز می نویسد:دنیای حرفه ای چین اکثرا سفیدپوست است و رنگین پوستان در آن جایی ندارند، اما یک گروه وجود دارد که بیشتر نادیده گرفته می‌شود و آن مسلمانان هستند.

این رسانه ادامه می دهد: دولت چین در حال انجام یک نسل کشی مداوم علیه اقلیت های قومی مسلمان در منطقه شمال غربی سین کیانگ است.

بی بی سی می نویسد: گروههای نخبه و تحصیلکرده چین و اثرگذار بر روند سیاست کلی این کشور، بیشتر از سفید پوستان ، غیر رنگین پوستان و غیرمسلمانان است. و این جریان از قدرت های دیرین بیشتر اثر می پذیرد.

اکسیوس نیز در گزارشی می آورد: کارشناسان حقوق بشر می گویند چندین روش اصلی وجود دارد که نمایندگان مسلمان می توانند از حقوق خود درمقابل دولت چین دفاع کنند و آن را وادار به احترام به حقوق خود نمایند.

 

رویترز همچنین گریزی به جایگاه سهام آسیا و چین در بازراهای جهانی پرداخته و نشان می دهد چگونه طرف چینی در تلاش است تا جایگاه خود را حفظ کرده و بر قدرت اقتصادی آن افزوده می‌شود. 

رشد اقتصادی و شتاب سهام آسیا و چین در بازارهای جهانی درکنار رشد نظامی،فرهنگی و فناوری چین باعث آغاز دور حملات جدید ایالات متحده به چین جهت حفظ نظم موجود اقتصادی و سیاسی به نفع خود و ارتقای سهام آمریکا و شرکت های آمریکایی است.

گواه دیگر آن ، سخنان «جانت یلن» وزیر خزانه داری ایالات متحده است که چندی پیش به نیویورک تایمز گفت: شرکت های آمریکایی دوره ای از گذار را تجربه می‌کنند که سقوط یک‌شبه سهام برخی از شرکت های بزرگ بر سرعت آن افزوده است و لازمه حمایت از اقتصاد فراگیر را تقویت نموده است.

این رسانه ها تلاش کردند در قالب توصیه های حقوق بشری و یا پررنگ کردن زوایایی از فرهنگ چین که پیشتر هم بارها بدان پرداخته بودند یا سوء استفاده از برخورد نژادی با اقلیت ها و مانند آن ، در ارزش سهامی و مسیر اقتصادی و سیاسی چین اثر معکوس بگذارند.

در همین رابطه بخوانید:آنتونی بلینکن، چین را مجدد به بهانه‌های حقوق بشری در «تله مهار» برد!

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− دو = 6