خطای«سازمان ملل»و بروز«فاجعه آتش سوزی پناهندگان صنعا»؟

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از المسیره “سران جامعه آفریقایی” امروز دوشنبه 15 مارس طی نشستی ، «سازمان ملل» و «سازمان مهاجرت بین المللی» را درباره حادثه آتش سوزی پناهندگان در صنعا مورد انتقاد قرار دادند؛ و بیان کردند برخی اقدامات و اشتباهات این دو سازمان در حادثه آتش سوزی پناهگاه موثر بوده است. این سران همچنین فاش کردن هویت بازداشت شدگان در برخی رسانه های وابسته به ائتلاف سعودی را اشتباه دیگری خواندند . 

ابراهیم الوادایی گفت: پس از آتش سوزی مرکز پناهجویان در صنعا پایتخت یمن، شعله های آتش و آسیب به خانواده قربانیان ساعتها دیده می شد و فروکش نکرد ، تا اینکه رسانه های زرد وابسته به ائتلاف متجاوز و مزدوران وارد عمل شدند و اقدام به  نشر دروغ از جمله تحریف وضعیت پناهندگان در یمن کردند.
چند روز پس از سیل دروغ در وب سایتهای حامی ائتلاف سعودی ، نمایندگان و سران جوامع آفریقایی در صنعا  بیانیه ای صادر کردند و این دروغ ها مبنی بر دخالت داشتن حوثی ها در آن را رد کردند . سپس طی یک کنفرانس مطبوعاتی در 12 مارس ، سیاسی کردن موضوع توسط هر طرف را عاملی زشت خواندند که کمکی به حل مساله نمی کند. 

در این کنفرانس ، نمایندگان جوامع اتیوپی ، اریتره ، سودان و سومالی در صنعا هدف از بازار دروغ را تلاش برای ایجاد شکاف بین مقامات صنعا و پناهندگان و دیگر مردم ، تشدید فضای روانی در جنگ و شانه خالی کردن از برخی مسئولیت ها دانستند. 

الودایی با اشاره به اینکه دولت در صنعا به ارائه خدمات رایگان به پناهندگان مانند آموزش ادامه می دهد، گفت: دولت از همان ساعات اولیه این حادثه دلخراش با مسئولیت پذیری با سایر جوامع همراه شد تا بهبود وضعیت پناهندگان را ممکن کند، اما کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد چه کرد ؟ آنها از سال 2016 همچنان به متوقف کردن برنامه ثبت نام پناهندگان و متوقف کردن برنامه بازگشت داوطلبانه توسط سازمان مهاجرت بین المللی پرداخته اندکه در ایجاد این حادثه نیز عامل مهمی بود. 

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک جوامع اتیوپی ، اریتره ، سودان ، سومالی و جیبوتی ، روسای این جوامع تعداد واقعی قربانیان را اعلام کردند که به 44 مهاجر غیرقانونی فوت شده می رسد. این قربانیان از چندین استان یمن به مرکز پناهگاه در این کشور اخراج شده بودند. چرا کسی نمی گوید که اخراج این مهاجران که فاقد شناسنامه هستند باعث ازدحام جمعیت در مرکز و فاجعه این چنینی شد؟

عثمان ، نماینده جامعه اتیوپی گفت که بازداشت شدگان در مرکز پناهگاه حدود 800 پناهنده بودند که به دلیل تعلیق برنامه ثبت نام پناهندگان سازمان ملل ، اوراق هویتی نداشتند که از این تعداد 156 نفر به دلیل موارد مختلف از استان ها اخراج شده بودند و این باعث ازدحام و وارد شدن خسارات و افزایش قربانیان شد . 

 سانا نور نماینده جامعه اریتره نیز ، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و سازمان بین المللی مهاجرت را متهم کرد که در این حادثه دستانش آلوده است؛ چرا که  با متوقف کردن خدمات خود به پناهندگان ، باعث شدند مرکز پناهندگان بیش از حد شلوغ شود . 

وی گفت: ما خواستار کنترل پولی هستیم که به نام پناهجویان آفریقایی و یمنی و غیره سرقت می شود و از سال 2016 میلادی تاکنون هیچ خدماتی متناسب با این پول به آنها ارائه نشده است و آنها در جنگ و محاصره در شرایط سختی زندگی می کنند .

وی ضمن انتقاد از عملکرد این سازمانهای بین المللی گفت : آنچه باعث بدتر شدن اوضاع  آنها و ازدحام در پناهگاهها و زندانها و سپس فاجعه مذکور شد ، چشم پوشی سازمان ملل متحد و سازمان های مهاجرت از وظایف خود و کوتاهی و غفلت در آن بود. 

او گفت اگر نمایندگان این دو سازمان وظایف خود را انجام داده بودند ، هرگز ازدحام رخ نمی داد و این حادثه اتفاق نمی افتاد.

نماینده جامعه آفریقایی ، صنعا نور ، خواستار فراموش نشدن مسئله پناهندگان و حادثه مرکز پناهگاه و عدم تکرار موراد مشابه شد زیرا این یک مسئله کاملا انسانی است  .

وی در عین حال هرگونه جذب و اجتماع جامعه آفریقایی برای تشدید تنش و جنگ را انکار کرد که رسانه های حامی ائتلاف سعودی نسبت بدان اتهام زنی کرده بودند. 

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− چهار = 3