دانشمند ایرانی الاصل ،علت دشواری درمان کویید19 را کشف کرد

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از scitechdaily دانشمندان یک واکنش شگفت‌آور را در سلول‌های ریوی آلوده به ویروس کروناویروس جدید کشف کرده‌اند، که ممکن است دلیل دشواری درمان این بیماری را توضیح دهد. مجید کاظمیان، دانشمند پردو، سرپرست این تحقیق، می‌گوید:COVID-19 باعث واکنش سلولی “غیرمنتظره” در ریه‌ها می‌شود، این کاملا غیرمنتظره بود.

 دانشمندان یک واکنش شگفت‌آور را در سلول‌های ریوی آلوده به ویروس کروناویروس جدید کشف کرده‌اند، که ممکن است دلیل دشواری درمان این بیماری را توضیح دهد. مجید کاظمیان، دانشمند پردو، سرپرست این تحقیق، می‌گوید: “این کاملا غیرمنتظره بود.” آنها با استفاده از یک مدل درون کشتگاهی با استفاده از سلول‌های ریوی انسان دریافتند که داروی ضد ویروسی رمدیسیور، در ترکیب با داروی روکسولیتینیب، این پاسخ مکمل را مهار می‌کند.

بینش جدید در مورد پاسخ ایمنی به عفونت‌های ‌کروناویروس جدید می‌تواند درمان‌های بهتری را برای موارد کووید19به وجود آورد.

یک تیم بین المللی از محققان به طور غیر منتظره دریافتند که یک مسیر بیوشیمیایی، معروف به سیستم مکمل ایمنی بدن، در سلول‌های ریه توسط ویروس تحریک می‌شود، که ممکن است دلیل دشواری درمان بیماری را توضیح دهد. این تحقیق در مجله علوم ایمونولوژی منتشر شده است.

محققان پیشنهاد می‌کنند که جفت شدن داروهای ضد ویروسی با داروهایی که این روند را مهار می‌کنند، می‌تواند موثرتر باشد. آنها با استفاده از یک مدل درون کشتگاهی با استفاده از سلول‌های ریوی انسان دریافتند که داروی ضد ویروسی رمدیسیور، در ترکیب با دارو روکسولیتینیب، این پاسخ مکمل را مهار می‌کند.

این امر علی رغم شواهد اخیر مبنی بر اینکه آزمایش‌های استفاده از روکسولیتینیب به تنهایی برای درمان کووید19 امیدوار کننده نیستند.

مجید کاظمیان استادیار گروه‌های علوم کامپیوتر و بیوشیمی در دانشگاه پردو برای شناسایی اهداف احتمالی دارویی، گفت که تیم تحقیقاتی بیش از 1600 داروی قبلاً مورد تأیید FDA را با اهداف شناخته شده بررسی کرده‌اند.

وی گفت: “ما ژن‌هایی را كه توسط کووید19تنظیم افزایشی می‌شوند اما توسط داروهای خاص تنظیم کاهشی می‌شوند، بررسی كردیم و روكسولیتینیب داروی برتر با این خاصیت بود.”

این دانشمند می گوید: طی چند سال گذشته، دانشمندان کشف کرده‌اند که سیستم مکمل ایمنی بدن – یک سیستم پیچیده از پروتئین‌های کوچک تولید شده توسط کبد که به آنتی بادی‌های بدن در مبارزه با عوامل بیماری‌زای منتقله از خون کمک می‌کند یا آنها را تکمیل می‌کند، می‌تواند در داخل سلول‌ها و نه فقط در جریان خون کار کند.

کاظمیان گفت، با کمال تعجب، این مطالعه نشان داد که این پاسخ در سلول‌های ساختارهای کوچک ریه‌ها معروف به آلوئول ایجاد می‌شود.

کاظمیان گفت: “ما مشاهده کردیم که عفونت کروناویروس جدید در این سلول‌های ریوی باعث بیان یک سیستم مکمل فعال به روشی بی‌سابقه می شود.” “این برای ما کاملاً غیرمنتظره بود زیرا ما به فکر فعال شدن این سیستم در داخل سلول‌ها یا حداقل سلول‌های ریه نبودیم. ما معمولاً منبع مکمل را کبد می‌دانیم. “

کلودیا کمپر، محقق ارشد و رئیس بخش تحقیقات مکمل و التهاب در انستیتوهای ملی بهداشت، از جمله اولین کسانی است که نقش‌های جدید سیستم مکمل را در سیستم ایمنی توصیف می‌کند. او گفت که این آخرین یافته‌ها تعجب‌آور است.

وی گفت: “سیستم مكمل به طور سنتی سیستم نگهبان مشتق شده از كبد و گردش خون در نظر گرفته می‌شود كه از میزبان در برابر عفونت های باكتری ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌كند.” “غیرمنتظره است که در شرایط عفونت کروناویروس جدید، این سیستم نسبتاً به میزبان تبدیل شود و به التهاب مخرب بافت مشاهده شده در کووید19شدید کمک کند. هنگام مبارزه با کووید19باید به فکر تعدیل این مکمل داخل سلولی، محلی باشیم. “

دکتر بن افضلی، محقق ارشد از انستیتوی ملی بهداشت دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، گفت که اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می دهد این امر می تواند برای درمان کووید19 موثر باشد.

او گفت.”این یافته‌ها شواهد مهمی ارائه می دهند که نشان می‌دهد نه تنها ژن های مرتبط با مکمل از مهمترین مسیرهای القا شده توسط کروناویروس جدید در سلول های آلوده هستند، بلکه همچنین فعال سازی مکمل در داخل سلول‌های اپیتلیال ریه رخ می دهد، به عنوان مثال در محلی که عفونت وجود دارد  “

وی افزود: “این ممکن است توضیح دهد که چرا هدف قرار دادن سیستم مکمل در خارج از سلول‌ها و در گردش خون، به طور کلی در کووید19 ناامید کننده بوده است. ما احتمالاً باید استفاده از مهارکننده‌های رونویسی ژن مکمل یا فعال سازی پروتئین مکمل را که از طریق سلول نفوذ دارند و به جای آن از نظر سلولی عمل می‌کنند، بررسی کنیم.

افضلی هشدار می‌دهد که باید آزمایشات بالینی مناسب انجام شود تا مشخص شود آیا یک درمان ترکیبی سود بقا را تأمین می‌کند.

وی گفت: “یافته دوم که به نظر من مهم است این است که داده‌ها سود بالقوه‌ای را برای بیماران مبتلا به کووید19 شدید از استفاده ترکیبی از یک ماده ضد ویروسی همراه با ماده‌ای ایجاد می‌کند که به طور گسترده تولید یا فعال‌سازی سلول‌های آلوده را هدف قرار می‌دهد.” “این داده‌ها امیدوار کننده است، اما تأیید این نکته مهم است که ما آزمایشات دارویی را در رده‌های سلولی آلوده به کروناویروس جدید انجام داده‌ایم. بنابراین، به خودی خود نباید از آنها برای درمان مستقیم بیماران استفاده شود. “

کمپر افزود که یافته‌های غیر منتظره سوالات بیشتری را به همراه دارد.

یک جنبه مشاهداتی که در حال حاضر کشف نشده و احتمالاً از نظر درمانی جالب است این است که آیا ویروس از تولید مکمل محلی و فعال‌سازی استفاده می‌کند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه + 5 =