دستاوردهای جدید از کشف قاره ها

گزارش: علی صمدی

♦به گزارش سلام نیوز یک مطالعه بین المللی به سرپرستی زمین شناسان دانشگاه موناش بینش جدیدی در مورد نحوه شکل گیری اولین قاره های زمین فراهم می کند.

این مطالعه ، با مشارکت محققان دانشگاه ملبورن ، دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند و سازمان زمین شناسی غرب استرالیا ، در مجله Nature Communications منتشر شده است.
زمین بیش از 4.5 میلیارد سال پیش تشکیل شده است ، اما قدیمی ترین قسمتهای حفظ شده پوسته قاره ما مربوط به 4 تا 3.6 میلیارد سال پیش است.

دکتر «جک مولدر» نویسنده اصلی مطالعه از دانشگاه موناش گفت: درک ما از اینکه چرا بیش از نیم میلیارد سال طول کشید تا این تکه های پوسته باستانی و پایدار شروع به تشکیل کنند ناشناخته است .

برای پاسخ به این مساله، دکتر مولدر و تیم تحقیقاتی وی دانه های میکروسکوپی ماده معدنی Yelgran Craton در استرالیای غربی را بررسی کردند.

دکتر مولدر گفت: داده های جدیدی که جمع آوری کردیم ، تغییر چشمگیری در ترکیب ایزوتوپی هافنیوم ییلگارن کراتون در 3.75 میلیارد سال پیش را نشان می دهد.

زیرکنهای باستانی که در ماگما تشکیل می شدند ، فقط با ذوب مجدد پوسته قدیمی زمین بدست می آیند.
وی ادامه داد: مهم این است که تحول نظری ثبت شده در زمان دقیقاً با زمانی که قدیمی ترین پوسته فعلی ایجاد شده ، همزمان است.

دکتر مولدر و همكاران این مطالعه این همزمانی را به یك رابطه علی ساده نسبت می دهند: هنگامی كه ماگما از گوشته زمین استخراج می شود ، بقایای عمیقی كه در زیر پوسته قرار دارند که خشك ، جامد و از همه مهمتر شناور هستند و مانند فشردن آب از اسفنج عمل می کنند.

دکتر مولدر خاطرنشان کرد: این پرتوهای شناور از گوشته باقیمانده ذوب شده ممکن است قایق های نجات باشد ؛ که از قاره های جدید باستان فوق العاده قرار گرفته در برابر فرو رفتن به اعماق زمین محافظت می کند. این یافته ها یک تغییر اساسی در ماهیت تشکیل پوسته 3.75 میلیارد را نشان می دهد که سالها پیش ، تشکیل پوسته قاره منحصر به فرد و پایدار زمین را تسهیل کرد.

دکتر مولدر گفت: این هسته های پوسته باستانی که قاره های امروزی در اطراف آنها رشد کرده اند ، تأثیر عمیقی بر آب و هوا ، جو و شیمی اقیانوس های اوایل زمین داشته و زمینه را برای استقرار حیات هموار کرده اند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هشت × = 72