دستگیری گسترده باندهای بین المللی قاچاق انسان!/ اینترنت؛شمشیر2لبه‌ءخدمت‌یاخیانت‌به‌انسان؟

اینترپل

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از اسوشیتد پرس ، پلیس بین الملل در یک سرکوب گسترده علیه شبکه های جنایی، قریب ۲۰۰ فرد از پیش تحت تعقیب را به اتهام قاچاق انسان دستگیر کرد که طی آن، بیش از ۵۰۰ قربانی این جانیان نیز در قاره های آفریقا و اروپا نجات داده شدند.

 پلیس بین الملل (اینترپل) اعلام کرد که در جریان یک کارزار گسترده علیه شبکه های جنایی، نیروهای پلیس در قاره های آفریقا و اروپا ۱۹۵ فرد تحت تعقیب را بازداشت کردند و بیش از ۵۰۰ قربانی قاچاق انسان را نجات دادند.

اینترپل در این باره تاکید کرد که مراكش میزبان عملیاتی بود كه از 28 مارس تا 2 آوریل با مشاركت 24 كشور برای تبادل اطلاعات و با پشتیبانی سازمان بین المللی مهاجرت و سازمان های بین المللی دیگری صورت گرفت.

195 نفر دستگیر شده به جرم قاچاق انسان ، قاچاق مهاجر ، جعل اسناد ، جرایم مرتبط با مواد مخدر یا سایر جرایم متهم شدند.

 

*قاچاق مهاجران قربانی جنگ و تروریسم از خاورمیانه

همچنین اعلام شد، در میان بازداشت شدگان نیز افرادی در سودان مظنون به قاچاق مهاجران از خاورمیانه (که از جنگ و تروریسم فراری بودند)و بهره کشی به اشکال مختلف از کودکان آنها و دیگر کودکان به ویژه در کارخانجات، افرادی در اسپانیا مظنون به قاچاق شهروندان آفریقایی به اروپا و همچنین شهروندان چینی در آفریقای جنوبی به ظن بهره کشی از مهاجران کشور مالاوی وجود دارند.

*اینترنت ، شمشیر دولبه خدمت یا خیانت به انسان؟

اینترنت یکی از مهمترین وسایل ارتباط جمعی است که از دهه ۱۹۹۰ به شدت رشد یافته است و ظرفیت و توانایی آن به عنوان یک عنصر اساسی ارتباطی و اطلاعاتی در عصر حاضر آشکار گردیده است. همچنین موضوعاتی چون جرم و امنیت در هر جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است؛

به طوری که در وسعت جهانی این مساله و مقابله با آن به عنوان شاخص امنیت و عدم امنیت در جامعه مذکور به شمار می رود.

میل و اشتیاق به استفاده از اینترنت و رایانه و بهره مندی از مزایای آن شرایط و بستر مساعدی برای ظهور جرایم سایبری به وجود آورده است. فارغ از امکانات و فرصت های آن ، تفاوت در استانداردهای موجود در فضای مجازی و فضای واقعی موجب شده است برخی از مجرمان از رایانه و شبکه جهانی اینترنت به مثابة دامی برای اعمال مجرمانه خود و سوء استفاده از دیگر کاربران بهره ببرند که مصادیق این جرم ها هم در بعد ملی هم در بعد بین المللی قابل پیگیری است.

 

*برای مبارزه با جرائم حقوق بشری و مانند آن در فضای مجازی چه باید کرد؟

سه دسته از گروههای جرائم سازمان یافته وجود دارند که از پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی به ‌منظور نقض قانون ملی یا بین المللی بهره می‌برند.

1-گروه‌های جرائم سازمان یافته سنتی که از تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی استفاده می‌کنند تا فعالیت‌های مجرمانه خود را تسهیل کنند مانند شبکه های قاچاق مختلف که دامنه اصلی فعالیت آنها بیرون از فضای مجازی نیز هست اما از این شبکه ها برای تسهیل و بستر سازی کار خود بهره می برند.

2-  گروه‌های سازمان‌یافته مجازی مجرمانه که به طور اختصاصی به صورت آنلاین عمل می‌کند مااند باندهای جرائم سایبری، کلاهبرداری، تهیه فیلم ها و پخش محتوای مجرمانه و مانند آن

3-دسته سوم از فعالیت‌هایی تشکیل شده است که مقصود و هدف از آن به خطر انداختن درستی مقبولیت و اعتماد به رایانه ها و سیستم ها است؛که به اینترنت متصل می‌شوند و اطلاعات بر روی آنها پردازش می‌شود.

به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از باندهای جرائم فساد چه باید کرد؟ بهترین شیوه در جلوگیری از وقوع جرائم رایانه‌ای و آسیب دیدن نوع بشر از مجرمان سایبری، اول «آموزش عموم جامعه» ، دوم «ایجاد پلیس و کنترل سایبر در بعد داخلی و بین الملل» و تقویت آن و از سوی دیگر «تدابیر بازدارنده خاص اپلیکیشن های اجتماعی» است که به تا پیش از این به علت جذب همه افراد به این شکه ها کمتر موسسان این اپلیکیشن ها به بحث نظارت بها می دادند اما با چند رویداد اخیر و درز اطلاعاتی و مانند آن و سقوط سهام این شرکت ها پس از انتشار این اخبار ، برآن شدند تا به بحث مدیریت اطلاعات و برخی جرائم در حیطه حقوق بین الملل بهای بیشتری داده شود.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + سه =