دیپلمات‌های اروپایی از «شکاف بزرگ» و توقف موقت نشست وین در برجام و رفع تحریم‌ها خبر دادند

♦به گزارش سلام نیوز به نقل از اکسیوس دیپلمات های اروپایی و مقامات پیشین ایالات متحده در مورد نشست وین به این پایگاه خبری آمریکایی گفتند که «شکاف های بزرگ»بین ایالات متحده و ایران در مورد اقدامات لازم برای بازگرداندن و محدود کردن برنامه هسته ای ایران باعث متوقف شدن گفتگوهای وین شده است.

دولت بایدن اعلام کرد: هر معامله ای برای بازگرداندن توافق هسته ای سال 2015 باید شامل بازگشت ایران به انطباق کامل با تعهدات قبلی خود باشد.اما این واقعیت پیچیده و زمان بر است چراکه برنامه هسته ای ایران از سال 2015 پیشرفت کرده است.

امضاكنندگان آمریكا و اروپا در این توافق اتفاق نظر دارند كه زمان مورد نیاز برای تولید اورانیوم غنی شده کافی برای بمب باید حداقل یک سال باشد اما ایران به زمانی زودتر از این بر اساس صنایع موجود دست یافته است.

یک دیپلمات اروپایی تاکید کرد: آنها باید در وادار کردن ایران یه اینکه خود را به آن نقطه برساند، موضع مشترکی داشته باشند. اما موقعیت و نظر ایران بسیار متفاوت است.

دیپلمات می گوید ، یک اختلاف اساسی بین تیم های مذاکره کننده این است که ایران سانتریفیوژهای جدید و پیچیده تری که ایران نصب کرده و به تهران امکان می دهد خیلی سریع اورانیوم غنی کند ، اتفاق می افتد. هر معامله جدیدی باید تعیین کند که آیا ایران هنوز هم می تواند از آن سانتریفیوژها استفاده کند یا نه ، آیا آنها باید از کشور خارج شوند یا به سادگی جدا و در ایران ذخیره شوند. بین خطوط: بیشتر بحث ها پیرامون مذاکرات هسته ای بر سر اختلاف نظرهایی است که ایالات متحده مجبور به لغو تحریم ها است. در آن جبهه در وین پیشرفت اساسی صورت گرفته است ، اما یک گروه کاری جداگانه که طرف هسته ای معادله را کنترل می کند ، تقریباً هیچ پیشرفتی نداشته است. وضعیت بازی: آخرین دور مذاکرات آخر هفته هیچ پیشرفت عمده ای نداشت و در حالی که بسیاری از آنها در جلسه G7 شرکت می کردند ، متوقف شد. انتظار می رود که آنها جمعه در وین از سر بگیرند. چه چیزی را باید تماشا کرد: دو مهلت مهم پیش رو است. در تاریخ 20 مه ، یک قرارداد موقت که به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه می دهد برخی سایت های هسته ای ایران را رصد کند ، منقضی می شود. ایرانی ها تهدید به بستن دوربین های آژانس انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی هسته ای در این سایت ها و در نتیجه کاهش دید جامعه جهانی در برنامه هسته ای ایران می شوند. در تاریخ 18 ژوئن ، ایران انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می کند که می تواند تأثیر چشمگیری در مذاکرات هسته ای داشته باشد. بروزرسانی: یک مقام آمریکایی در پاسخ به این ماجرا گفت: “اگر می شنوید که ما و شرکای ما تصمیم گرفته ایم که در مورد تعهدات هسته ای ایران هیچ گوشه ای را کوتاه نکنیم ، این کاملاً درست است.”

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه × 2 =