رابطه فعالیت بدنی و کرونا در آخرین تحقیقات علمی

گزارش: سارا نصغی

♦به گزارش سلام نیوز یک مطالعه بزرگ آمریکایی که به صورت آنلاین در مجله پزشکی ورزشی انگلیس منتشر شده است، نشان می‌دهد عدم تحرک جسمی با عفونت شدیدتر‌ کووید19 و افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری همراه است. بی‌تحرکی مداوم یک عامل خطرناک برای نتایج شدید کووید19 بیش از هر یک از بیماری‌های زمینه‌ای و عوامل خطر شناسایی شده توسط [مراکز کنترل بیماری] به استثنای سن و سابقه پیوند اعضا است.

بیماران مبتلا به ‌کووید19 که طی 2 سال قبل از همه‌گیری به طور مداوم غیرفعال بودند، نسبت به بیمارانی که به طور مداوم از دستورالعمل‌های فعالیت بدنی برخوردار بودند، بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند، به مراقبت‌های ویژه بیتشری نیاز دارند و بیشتر می‌میرند.

به عنوان یک عامل خطر برای بیماری شدید، بی تحرکی بدنی فقط  نسبت به سن بالا و سابقه پیوند اعضا بهتر بود.

 چندین فاکتور خطر برای عفونت شدید کووید19شناسایی شده است، از جمله سن بالا، جنسیت مرد، و برخی بیماری‌های زمینه‌ای پزشکی، مانند دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی.

محققان خاطرنشان كردند كه عدم تحرك جسماني در بین این فاکتورها نیامده است، گرچه براي چندين بيماري درازمدت از جمله عوامل مرتبط با کووید19 يك عامل خطر مشاركتي شناخته شده است.

محققان برای بررسی تأثیر بالقوه آن بر شدت عفونت، از جمله میزان بستری شدن در بیمارستان، نیاز به مراقبت‌های ویژه و مرگ، این نتایج را در 48 هزار و چهارصد و چهل بزرگسال مبتلا تایید شده کووید19 بین ژانویه و اکتبر 2020 مقایسه کردند.

میانگین سنی بیماران 47 سال بود. تقریباً دو سوم زنان بودند (62٪). میانگین وزن BMI) ) آنها 31 بود که در گروه چاقی طبقه‌بندی می‌شود.

حدود نیمی از آنها هیچ بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت، COPD، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های کلیوی و سرطان نداشتند. مابقی تقریباً از هر 5 نفر 1نفر (18٪) فقط یک بیماری زمینه‌ای داشت. و تقریباً یک سوم (32٪) دو یا بیشتر بیماری زمینه‌ای داشتند.

همه آنها میزان فعالیت بدنی منظم خود را حداقل سه بار بین مارس 2018 و مارس 2020 در کلینیک‌های سرپایی گزارش کرده‌اند. اینها طبقه‌بندی و طبقات به طور مداوم غیرفعال (0-10 دقیقه در هفته). برخی فعالیت‌ها (11-149 دقیقه در هفته)؛ یا به طور مداوم با دستورالعمل‌های فعالیت بدنی (150+ دقیقه در هفته) مطابقت داشته باشید.

حدود 7٪ به طور مداوم از دستورالعمل‌های فعالیت بدنی پیروی می‌کردند؛ 15٪ نیز به طور مداوم غیرفعال بودند، و بقیه برخی فعالیت‌ها را گزارش می‌کردند.

بیماران سفید پوست عمدتاً به طور مداوم از دستورالعمل‌های فعالیت بدنی (10٪) پیروی می‌کنند، پس از آنها بیماران آسیایی (7٪)، بیماران اسپانیایی تبار (6٪) و بیماران آفریقایی-آمریکایی (5٪).

حدود 9٪ از کل در بیمارستان بستری شدند. حدود 3٪ به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند. و 2٪ درگذشتند. رعایت دستورالعمل‌های فعالیت بدنی مداوم به شدت با کاهش خطر این نتایج همراه بود.

خطرات کووید ۱۹ در طبقات فعالیت بدنی  

پس از در نظر گرفتن عوامل بالقوه تأثیرگذار، از جمله نژاد، سن و شرایط پزشکی زمینه‌ای، بیماران مبتلا به کووید19 که به طور مداوم از نظر جسمی غیرفعال بودند، بیش از دو برابر بیمارانی که بیش از 150 دقیقه فعالیت بدنی هر هفته داشتند در بیمارستان بستری شدند. همچنین 73٪ بیشتر به مراقبت‌های ویژه نیاز داشتند و 2.5 برابر بیشتر در اثر عفونت می‌مردند.

همچنین بیمارانی که به طور مداوم غیرفعال بودند در مقایسه با بیمارانی که به طور منظم برخی از فعالیت‌های بدنی را انجام می‌دادند. 20٪ بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند، 10٪ بیشتر به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و 32٪ بیشتر می‌میرند.

این یک مطالعه مشاهده‌ای است و به همین دلیل نمی‌تواند علت را تعیین کند. این مطالعه همچنین به ارزیابی خود بیماران از فعالیت بدنی آنها متکی بود. همچنین اندازه‌گیری شدت ورزش بیش از آستانه “ورزش متوسط ​​تا شدید” (مانند پیاده روی سریع) وجود نداشت.

اما این مطالعه گسترده و از نظر قومی متنوع بود. و محققان خاطرنشان می‌کنند: “قابل توجه است که بی‌تحرکی مداوم یک عامل خطرناک برای نتایج شدید کووید19 بیش از هر یک از بیماری‌های زمینه‌ای و عوامل خطر شناسایی شده توسط [مراکز کنترل بیماری] به استثنای سن و سابقه پیوند اعضا است.

“در حقیقت، عدم تحرک جسمی در مقایسه با عواملی که معمولاً قابل تغییر هستند، از جمله سیگار کشیدن، چاقی، دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان، قوی‌ترین عامل خطر در بین تمام نتایج بود.”

آنها نتیجه‌گیری می‌کنند: “ما توصیه می‌کنیم که مقامات بهداشت عمومی به همه جمعیت‌ها ضمن تاکید برای انجام واکسیناسیون و رعایت نکات ایمنی بهداشت عمومی مانند فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، توصیه کنند که انجام [فعالیت بدنی] منظم احتمالا تنها و مهمترین اقدامی باشد که افراد می‌توانند برای جلوگیری از کووید19 شدید و عوارض آن از جمله مرگ داشته باشند.

“این پیام به ویژه با توجه به افزایش موانع دستیابی به [فعالیت بدنی] منظم در حین محدودیت‌ها و سایر محدودیت‌های همه‌گیر بسیار مهم است.”

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + پنج =