روابط بین عراق و عمان پس از سفر وزیر امور خارجه عمان در زمینه گفتگوهای صلح از سرگرفته شد

روابط عراق و عمان مورد اهتمام گسترده دو کشور است و طی قرن ها و به فضل روابط اجتماعی، اقتصادی و فکری گسترده با استحکام و تداوم متمایز شده است.

گزارش: سارا نصغی

در همین راستا عمان و عراق 8 فوریه 2022 مذاکراتی برای بررسی تقویت و حمایت از همکاری دوجانبه با هدف توسعه روابط و تحقق منافع مشترک داشتند.

سلطان بن محمد النعمانی، وزیر دفتر سلطانی عمان و قیس سعد العامری، سفیر عراق در مسقط دیدار کردند.

در این دیدار سفیر عراق در مسقط از عمان بابت نقش آفرینی در زمینه تقویت همکاری دوجانبه برای تحقق منافع مشترک قدردانی کرد.

دو طرف در این دیدار درباره برخی از پروژه دارای اهمیت مشترک رایزنی کردند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در مارس 2021 گفت کشورش به دنبال تحکیم روابط با عمان است و ابراز امیدواری کرد دو کشور در آینده هماهنگی و همکاری داشته باشند.

حامد بن احمد عیدروس، سفیر عمان در بغداد با الکاظمی دیدار و سلام هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان و آرزوی وی برای پیشرفت و شکوفایی روابط دوجانبه بین مسقط و بغداد را ابلاغ کرد.

الکاظمی نیز ضمن ابلاغ سلام خود به سلطان عمان، نسبت به همکاری بیشتر و تقویت روابط دوجانبه بین عراق و عمان ابراز امیدواری کرد.

دو طرف در این دیدار درباره مسائل دارای اهمیت مشترک، گفت وگو کردند.

پس از ورود وزیر خارجه عمان به بغداد، دیدار بیش از یک ساعته ای بین او و همتای عراقی اش شکل گرفت و محمد الحکیم در جلسه مطبوعاتی مشترک با بن علوی گفت که بسیاری از مسائل در راستای منافع دو کشور و همچنین قضیه فلسطین بررسی شد.

الحکیم در آن دیدار تصریح کرد که عراق به دنبال توسعه روابط در بالاترین سطوح با عمان است و با این کشور یادداشتهای تفاهم مشترکی مربوط به مسائل سیاسی و هماهنگی مواضع در داخل و خارج از اتحادیه عرب امضا خواهد کرد.

رسانه های عراقی نیز گزارش دادند که دو طرف بر سر  خط پروازی بین عراق و عمان و تسهیل اعطای روادید به سرمایه گذاران و دارندگان گذرنامه دیپلماتیک علاوه بر تاکید بر تشویق سرمایه گذاری و حمایت متقابل از سرمایه گذاران، توافق کردند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 6 = سه