موسویان: زمان صبر استراتژیک به پایان رسیده است و وقت عملگرایی است

مذاکره کننده اسبق تیم هسته ای کشورمان در تازه ترین تحلیل مشترک خود نوشت: زمان صبر استراتژیک به سررسیده است.

گزارش: حسین زرآبادی

سید حسین موسویان استاد دانشگاه پرینستون آمریکا ویونس محمودیه فارغ التحصیل فوق لیسانس دانشگاه بارسلون اسپانیا در مجله آکادمی علوم روسیه در تحلیلی به وضعیت مذاکره احیای برجام پرداخته و نوشتند:

تصور عمومی براین بود که با روی کار آمدن بایدن، آمریکا سریع به برجام بازخواهد گشت و تحریم های ایران بسرعت محو خواهند شد و یک سرآغاز دیپلماتیک درروابط آمریکا و ایران بوجود خواهد آمد. منتهی بعد از گذشت اندک زمانی، مشخص شد که سران تیم سیاست خارجی بایدن درابتدای کار بدنبال بازگشت به برجام بودند منتهی بازگشتی متفاوت با سیاست تحریم و فشار ترامپ و سیاست تعاملی اوباما.

بایدن درمبارزات انتخابات ریاست جمهور آمریکا خروج ترامپ از برجام را سرزنش و اعلام کرد که قصد بازگشت به برجام را دارد که درحقیقت میراث اوباما بود. اما اظهارات سران سیاست خارجی بایدن درجلسات استماع کنگره نشان داد که آنها سیاستی متفاوت با اوباما را درسردارند و میخواهند از تحریمهای ترامپ و آمریکا بعنوان ابزارفشار علیه ایران استفاده کنند . تاخیر ماههای اول دوران بایدن برای آغاز مذاکرات برجامی نیز ناشی از اختلافات نظرات درباره نحوه احیاء برجام بود که این تاخیر خسارات فراوانی را دربرداشت.

 تونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درابتدای کارش چندین بار برقصد بر توافقی “قوی تر”با ایران از برجام تاکید کرد. او بصراحت به کنگره آمریکا گفت که ما برای بازگشت برجام، “یک راه سخت و طولانی اما امیدوار کننده” درپیش داریم. وندی شرمن هم درجلسه کنگره گفت شرایط زمان ما و ژئو پولتیک منطقه با سال ۲۰۱۵ که برجام را توافق کردیم، کاملا فرق کرده است لذا مسیر پیش روی ما درمورد بازگشت به برجام هم باید تغییر کند.

ایران درپاسخ به سیاستهای غیربرجامی، اعلام کرد که مسئولیت به توافق نرسیدن یا عقبگرد برجام با رویکردهای آمریکاست، توافقی مبتنی بربازگشت تدریجی را نخواهیم پذیرفت، آمریکا باید اول سیاست خود را تغییر دهد و ایران نیز بعد از راستی آزمایی سخنان او، به تعهداتش بازخواهد گشت.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 5 = پانزده