سازمان عفو بین الملل از وضعیت امنیت خبرنگاران در افغانستان انتقاد کرد

♦به گزارش سلام نیوز سازمان عفو بین الملل روز گذشته (دوشنبه، 3مه) به مناسبت روز جهانی آزادی رسانه از حکومت افغانستان خواست تا اقدامات بیشتری جهت تامین امنیت خبرنگاران افغان بردارد.

این در حالی است که سال گذشته خونین ترین سال برای ژورنالیست ها در افغانستان بود و این کشور پرمخاطره ترین کشور برای خبرنگاران لقب گرفت.

سازمان عفو بین الملل در اعلامیه ای گفت: تقریبا همه قتل‌هایی که توسط افراد مسلح ناشناس روی خبرنگاران انجام شده است هنوز بررسی نشده اند و ژورنالیست ها منظم و مکرردر رابطه به کارشان تهدید و آزار و اذیت می شوند.

این نهاد افزود:چندین ژورنالیست افغان حتی برای ادامه حرفه خود کشور را ترک کرده اند.

کمیته مشترک مصونیت از خبرنگاران افغان که در سال ۲۰۱۶ برای حل مشکلات امنیتی خبرنگاران تاسیس شده است تلاش‌ها کمی انجام داده تا این خشونت‌ها را مهار کنند. این نا امنی نه تنها زندگی بشر و دستیابی به اطالعات درست و حقوق انسان ها که آینده رسانه آزاد و مستقل را نیز تهدید می کند.

«سمیرا حمیدی» یک عضو سازمان عفو بین الملل در آسیای جنوبی در این باره گفت: ژورنالیست های افغان برای اجرای وظایف شان زندگی خود را هر روز در خطر می اندازند.

حمیدی افزود که تدابیر امنیتی برای مصونیت خبرنگاران  در افغانستان کافی نیست.

وی گفت: این کمیته مشترک باید تحقیق شفاف و موثر در باره قتل خبرنگاران انجام دهد؛ تا اطمینان حاصل شود که عاملان قتل‌های خبرنگاران به محاکم کشانیده می شود.

این در حالی است که سازمان گزارشگران بدون مرز روز گذشته به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: وضعیت رسانه ها در افغانستان فاجعه بار است. این سازمان افزود که فقط ۲۰ ژورنالیست و کارمند رسانه‌‌ای در شش ماه گذشته در ترورهای هدفمند قربانی شده اند.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش − 5 =