سخنگوی دولت: تجمیع و اولویت بندی «دیپلماسی»و«میدان» ‌از طریق خرد جمعی اتفاق می‌افتد

♦به گزارش سلام نیوز سخنگوی دولت، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت مکتوب پاسخ اصحاب رسانه را داده بود درباره فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه که نباید حرف آمریکا را تکرار کنیم و این خطای بزرگی است، گفت:دستگاه دیپلماسی و دفاعی را دو بال سیاست خارجی توصیف کرد و گفت: این دو نه تنها تعارضی با یکدیگر ندارند بلکه با تقویت یکدیگر از ابزارهای اعمال سیاست خارجی هستند.  

وی اظهار داشت: مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب مثل همیشه فصل الخطاب و راهگشای همه است.  
صحبت‌های رهبر معظم انقلاب نشان داد تمام مباحث خروجی سیاست خارجی ما، ‌ نتیجه تجمیع دیدگاه‌ها و حتی چالش‌های تضارب آرا بوده و تصمیم نهایی با خرد جمعی انجام می شود.
سخنگوی دولت با طبیعی دانستن وجود اختلاف نظر بین مسئولان امر در حوزه‌های سیاست‌گذاری‌های مختلف از جمله اقتصادی، دفاعی و دیپلماسی و رایج بودن آن در همه دنیا، لظهار کرد: حتی کشور ما در سال‌های قبل نیز در موارد متعددی شاهد این امر بوده است.  

ایشان در ادامه افزود: مواردی چون حمله اول آمریکا به عراق، حمله صدام به کشور کویت، واکنش ایران بعد از حملات ۱۱ سپتامبر و شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف همگی از جمله مواردی بوده که در جلسات عالی دیدگاه‌های مخالف و متفاوت بیان می‌شد. اما مهم این است که این اختلاف نظرها در مرحله عمل، هرگز به منصه ظهور نرسیده و همه دستگاه‌ها در نهایت تابع تصمیم های نهایی‌ هستند که توسط مسئولان عالی و طی فرایند خرد جمعی اتخاذ می شوند. 
سخنگوی دولت افزود: تجمیع و اولویت بندی این دو عنصر نیز ‌از طریق خرد جمعی اتفاق می‌افتد و وزیر امور خارجه موظف هست از اجرای درست آن اطمینان پیدا کند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری در خصوص اظهارات پخش شده از نوار مسروقه به درستی تاکید فرمودند همه رسانه ها، مسئولان و نخبگان باید مراقب نتایج سخنان ناخواسته خود باشیم.

وی خاطر نشان کرد:آنچه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، یک خط و مشی روشن و عمومی بود و برای همه امور است و همه اعضای دولت خود را موظف به توجه و رعایت این فرمایش می دانند.

سخنگوی دولت در این نشست با تسلیت شهادت حضرت امیرالمومنین علی(ع)، ایشان را الگوی اخلاقی و انسانی و نماد عدالت و حریت دانست و گفت: در این شب‌های قدر ضمن طلب عفو و بخشش برای خود و همه انسان‌ها از خدای بزرگ، خیر و برکت در دو جهان را برای همه هموطنان‌مان مسالت می کنم.  

ربیعی در بخش دیگری از سخنان در پاسخ به سوالی درباره اقدام صدا و سیما که به علت حساسیت در روزهای انتخابات فقط سه برنامه رییس جمهوری را از آنتن  زنده پخش می کند،  گفت: به طور کلی بودجه صداوسیما متعلق به زندگی و معیشت همه کارکنان صداوسیما است. دولت خود را در قبال کارکنان همه نهادها و دستگاه‌ها مسئول می داند.
وی افزود: من در جریان پخش زنده برنامه های صداوسیما نیستم. اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد اتفاق نادر و بی سابقه ای است.
حتی در سال ۱۳۹۶ که آقای روحانی بنا بود کاندیدا شوند، همچنین رویه ای در صداوسیما رخ نداد.  
سخنگوی دولت تصریح کرد: اتفاقا آقای روحانی تنها رییس قوه ای است که هیچ شائبه ای از کاندیدا شدنشان وجود ندارد و امیدوارم این موضوع صحت نداشته باشد

ربیعی درباره این ادعای رسانه‌های آمریکایی که «در مذاکرات وین، ایران با آمریکا در مورد لغو تحریم اشخاص و نهادها به توافق رسیدند اما تحریم شرکت‌ها در ازای انجام تعهدات هسته‌ای ایران رفع خواهد شد» و در پاسخ به این پرسش که آیا ایران زیر بار انجام تعهدات هسته ای پیش از راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا خواهد رفت و آیا تعلیق تحریم‌ها، با تمدید ۱۲۰ تا ۱۸۰ روزه، به جای لغو کامل آنها مورد پذیرش خواهد بود، گفت: موضع مذاکراتی ما از مدت ها پیش و بر اساس سیاست قطعی اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری و تصمیمات نهادهای بالادستی تعیین شده است.
وی افزود:  مذاکره کنندگان ما با جدیت و بدون تسامح به دنبال اجرای این دستور کار مذاکراتی از پیش تعیین شده هستند.
 ربیعی با بیان اینکه ملاک برای تعهدات همه طرف‌ها متن برجام بوده و مطابق آن کلیه تحریم های آمریکا باید به صورت موثر و قابل راستی آزمایی رفع شود، ادامه داد:  در همین راستا، از نظر جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا مسئول قطعی انجام‌ تعهدات این کشور بوده و لذا سیاست داخلی آمریکا موضوع توجه ما نیست.  
وی تاکید کرد که اختلاف نظرهایی درباره لیست رفع تحریمی وجود دارد اما  ما موفق شدیم این اختلافات را کاهش دهیم و رایزنی ها و گفتگوها ادامه دارد.
به گفته ربیعی طرف‌های مذاکره چهارشنبه به علت داشتن جلسه G۷ جلسه را برگزار نمی کنند و بنا شد روز جمعه جلسه برگزار شود. مذاکرات در حال پیشرفت هست و وزارت خارجه در زمان مقتضی، اطلاع رسانی کامل را خواهد کرد.سخنگوی دولت درباره آخرین جزییات بررسی عوامل انتشار و درز فایل صوتی ظریف، گفت: بعد از مشخص شدن سرقت فایل، رییس جمهوری بلافاصله به وزارت اطلاعات دستور پیگیری و مشخص کردن عوامل انتشار و همچنین روشن شدن ابعاد مسئله را داد.
وی افزود: این موضوع در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و مجددا بر مسئولیت وزارت اطلاعات در این زمینه تاکید شد.
 ربیعی با بیان اینکه انگیزه های مختلفی می تواند این جریان را به وجود آورده باشد و سنایورهای مختلفی مطرح هست، اظهار کرد: به هر حال هنوز گزارشی داده نشده و موضوع در دست پیگیری است و قطعا بنابر نظر رییس جمهوری به موقع اطلاع رسانی خواهند کرد.
دستیار ارتباطات اجتماعی ییس جمهوری با رد خبر برکناری حسام الدین آشنا، گفت: وی استعفا داد و در خصوص این موضوع نیز نهادهای مسئول پس از دستور رییس جمهوری پیگیر بوده و هنوز گزارشی از این پیگیری ها داده نشده است. مسئولان ذیربط به موقع در این زمینه اطلاع رسانی خواهند کرد

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو + = 9