سلب ادامه تحصیل دختران به دلیل نداشتن معلم

بازماندگی‌ از تحصیل مساله ای است که سیستان و بلوچستان به دلیل کم برخورداری و غفلت مسئولان بیش از استانهای دیگر با آن روبرو است. این موضوع کار را به جایی رسانده که تعدادی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل ، کارکردن و سوخت بری را جایگزین تحصیل کرده و به دلیل مشکلات زندگی عطای درس خواندن را به لقایش می‌بخشند.

روستاهای زیادی در استان سیستان هستند که از محرومیت تحصیلی رنج می‌برند. در شهر زاهدان و چابهار است که به لحاظ امکانات همچنان باید مورد توجه دولت در مسیر امدادرسانی تحصیلی هستند.

بارزترین موانع خانواده‌ دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل ، فقر و نبود مدرسه و نداشتن شناسنامه  است که این مسئله به دلیل نبود امکانات، نمود بیشتری دارد.

بسیاری از دانش آموزان سیستان و بلوچستان به دلیل نبودن مدرسه در مقاطع بالاتر در روستاها و عدم امکان رفتن به روستا، ترک تحصیل می کنند، برخی از دانش آموزان به دلیل کمک به درآمدزایی خانواده به استان‌ دیگر میروند، برخی از دانش آموزان به دلیل نداشتن سرویس مدرسه، برخی به دلیل بی پولی، برخی به دلیل نداشتن شناسنامه و ب… از تحصیل محروم می‌شوند.

ملکی اظهار می‌کند: دانش‌آموزانی داشتم که به دلیل نداشتن معلم اجازه ادامه تحصیل نداشتند.

این معلم می‌گوید: یکی دیگر از دلایل ترک تحصیل، نبود فضای آموزشی است .

وی در پایان می‌افزاید: تعداد زیادی از دانش آموزان به دلیل نبود مدرسه  و شرایطی که گفته شد وارد مقطع متوسطه نمی شوند

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان می‌گوید: ما در تلاشیم که توسعه عدالت آموزش در استان محقق شود و تفاوتی میان دانش آموزان نقاط مختلف استان وجود نداشته باشد. برای مثال در کنکور سراسری سال گذشته یکهزار و ۸۱۷ نفر استان سهمیه داشتیم اما با پیگیری و رأی کمیسیون ویژه  ۱۰۰۰ نفر سهمیه اضافه دریافت کردیم که در عمر آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان این موضوع عالی است.

مطلب پیشنهادی

نتایج و دستاورد وبینار سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه

مجمع عمومى سازمان ملل در سال 1989 تصمیم گرفت که به منظور شناساندن مفهوم توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 2 = دو